Rozhovor s Miroslavom Heredošom je súčasťou serie rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Bratislava.
Autor TASR
Bratislava 24. októbra (TASR) – Hlavnou prioritou pre Miroslava Heredoša je projekt bezplatnej MHD, na ktorú vie nájsť financie. Viac peňazí do mestskej kasy chce dostať od štátu, ktorý by mal zároveň kompenzovať zvýšené náklady za energie. Okamžite treba naštartovať aj výstavbu nájomných bytov. Rozhovor s Miroslavom Heredošom je súčasťou serie rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Bratislava.
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na primátora Bratislavy? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
Ako rodák z Bratislavy a občan sa už nemôžem pozerať na to, akým spôsobom postupuje magistrát a primátor Matúš Vallo. Ostatné štyri roky si pomýlili skutočnú prácu pre mesto s marketingovým predstavením, ktoré vytvára zdanie takmer dokonalého výkonu. Opak je však pravdou. Marketingové oddelenie magistrátu, kde pracuje 17 ľudí na mediálnej prezentácii primátora, je len dokladom progresívne nesprávneho uvažovania. Pracuje sa pre ľudí a ľudia musia výsledky rukolapne vidieť. Prácu ľudia ocenia aj bez mediálnej masáže.
Kandidujem za politickú stranu Národná koalícia/Nezávislí kandidáti.
-V akom stave sa podľa Vás nachádza Bratislava? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v nej aktuálne vnímate?-
Očakávania, ktoré vzbudil Matúš Vallo, sa ukázali ako nenaplnené a prehnané. Na magistráte pracuje o 60 percent viac zamestnancov ako v roku 2018 a výdavky na ľudské zdroje stúpli takmer o 100 percent z 15 miliónov eur (2018) na takmer 29 miliónov eur (2022).
Pritom sme svedkami zbabraného projektu petržalskej električky, veľmi zle nastavenej parkovacej politiky, ktorá nevytvára nové miesta, ale spoplatňuje pôvodné (miest je aj reálne menej). Sme svedkami veľmi slabo rozvinutého systému výstavby nových nájomných bytov v Bratislave, na vlastné oči vidíme dopravné problémy. To sú hlavné negatíva práce primátora a v tomto na celej čiare sklamal.
Jedinými pozitívami je snáď 17 kilometrov nových cyklotrás, obnova parku vozidiel MHD či kvalitnejšie urbanistické štúdie, ktoré na magistráte chýbali. Kvitujem aj obnovu mestských kúpeľov Grösslling.
-Akým problémom Bratislava čelí? Aké výzvy ju čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Bratislava čelí problémom s parkovacou politikou, s dopravnými zápchami a hlavne tomu, že ľudia vystúpili z prostriedkov MHD. Počas pandémie COVID-19 sa vrátili do áut a MHD je opäť odsunutá na druhú koľaj. Dnes sa do nej boja vrátiť. Hlavná výzva je preto dostať ľudí naspäť do MHD a tiež primäť dochádzajúcich za prácou, aby využívali Bratislavskú integrovanú dopravu a odľahčili mesto od áut.
Potrebujeme preto rýchlo vybudovať a vyriešiť záchytné parkoviská, urgentne. Táto investícia musí byť okamžite urobená, autá musíme zachytávať už na hraniciach mesta a umožniť ľuďom presadnúť do MHD. Rovnako dokončiť petržalskú električku. Výzva je získať na ňu peniaze, eurofondy do 2023 prepadnú a zaplatíme ju z mestského rozpočtu.
Takisto musíme dostať do mestskej kasy viac peňazí od vlády SR. Mali by to byť kompenzácie za to, že denne obsluhujeme cez 140.000 ľudí navyše, ktorí dochádzajú do mesta za prácou alebo štúdiom. Potrebujeme cez Združenie miest a obcí Slovenska veľmi silne tlačiť na vládu, aby kompenzovala aj zvýšené náklady na energie, pretože táto vláda hodila občanov cez palubu a dokonca mestám a obciam zobrala vyše 600.000.000 eur.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislave zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Priorita číslo jedna je spustiť projekt bezplatnej MHD v Bratislave pre občanov s trvalým pobytom. Mesto musíme dopravne odľahčiť. Zlepšeným hospodárením Dopravného podniku Bratislava, auditom nevýhodných zmlúv a spájaním mestských podnikov do holdingov vieme na to nájsť peniaze. V roku 2021 mesto financovalo MHD už na úrovni vyše 76 percent. Bezplatná MHD je vízia aj pre európske metropoly. U nás funguje už vo Vranove nad Topľou, Poprade, Komárne. Toto je hlavný a primárny bod, ktorý reálne spustím v Bratislave.
Vyriešime parkovanie, väčšia časť ľudí presadne zo svojich áut do MHD, hlavne na krátke vzdialenosti, a budeme aj viac ekologickí. Zdieľané kolobežky a bicykle neriešia v žiadnom prípade zlepšenie dopravy v meste, to je omyl.
Takisto sa na nájomný byt nedá čakať v meste šesť rokov, počet cez 1900 nájomných bytov v Bratislave je veľmi slabé číslo. Priemer Bratislavy je jedno percento, priemer EÚ je desať percent, Brno má 15 percent nájomných bytov. Primátor túto oblasť výrazne podcenil. Okamžite potrebujeme naštartovať výstavbu v meste. Projekty, ktoré existujú, podporíme, pretože v tejto oblasti sme najhorší vo V4.
A v neposlednom rade naši seniori potrebujú kvalitné, rekonštruované domovy sociálnych služieb, klimatizované izby, pretože žijú a dožívajú v týchto zariadeniach v hrozných podmienkach. Ak sú klientmi súkromného poskytovateľa, potrebujú ešte väčšiu finančnú pomoc od magistrátu.
Deti potrebujú viac detských ihrísk, outdoorových aktivít. Rodiny potrebujú priestory či objekty na víkendové vyžitie v prírode. Rodinu podporím veľmi silne.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem s tímom spolupracovníkov, ktorí kandidujú do mestského zastupiteľstva. Spoločne vytvárame úderný tím, ktorý sa vie chopiť práce na magistráte a začať riešiť skutočné problémy občanov mesta, pretože tých máme dnes viac než dosť.
Okrem Miroslava Heredoša sa o post primátora Bratislavy uchádza aj Martin Jakubec (ĽSNS), Rudolf Kusý (Sme rodina, KDH, Za ľudí, Dobrá voľba a umiernení, Aliancia), ktorému podporu vyjadril aj Hlas-SD, Martin Mlýnek (OKS, OĽANO, NOVA, Zmena zdola), Peter Poláček (hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Matúš Vallo (Team Bratislava, PS, SaS) a Miroslav Vetrík (Život – národná strana).
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na primátora Bratislavy? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
Ako rodák z Bratislavy a občan sa už nemôžem pozerať na to, akým spôsobom postupuje magistrát a primátor Matúš Vallo. Ostatné štyri roky si pomýlili skutočnú prácu pre mesto s marketingovým predstavením, ktoré vytvára zdanie takmer dokonalého výkonu. Opak je však pravdou. Marketingové oddelenie magistrátu, kde pracuje 17 ľudí na mediálnej prezentácii primátora, je len dokladom progresívne nesprávneho uvažovania. Pracuje sa pre ľudí a ľudia musia výsledky rukolapne vidieť. Prácu ľudia ocenia aj bez mediálnej masáže.
Kandidujem za politickú stranu Národná koalícia/Nezávislí kandidáti.
-V akom stave sa podľa Vás nachádza Bratislava? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v nej aktuálne vnímate?-
Očakávania, ktoré vzbudil Matúš Vallo, sa ukázali ako nenaplnené a prehnané. Na magistráte pracuje o 60 percent viac zamestnancov ako v roku 2018 a výdavky na ľudské zdroje stúpli takmer o 100 percent z 15 miliónov eur (2018) na takmer 29 miliónov eur (2022).
Pritom sme svedkami zbabraného projektu petržalskej električky, veľmi zle nastavenej parkovacej politiky, ktorá nevytvára nové miesta, ale spoplatňuje pôvodné (miest je aj reálne menej). Sme svedkami veľmi slabo rozvinutého systému výstavby nových nájomných bytov v Bratislave, na vlastné oči vidíme dopravné problémy. To sú hlavné negatíva práce primátora a v tomto na celej čiare sklamal.
Jedinými pozitívami je snáď 17 kilometrov nových cyklotrás, obnova parku vozidiel MHD či kvalitnejšie urbanistické štúdie, ktoré na magistráte chýbali. Kvitujem aj obnovu mestských kúpeľov Grösslling.
-Akým problémom Bratislava čelí? Aké výzvy ju čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Bratislava čelí problémom s parkovacou politikou, s dopravnými zápchami a hlavne tomu, že ľudia vystúpili z prostriedkov MHD. Počas pandémie COVID-19 sa vrátili do áut a MHD je opäť odsunutá na druhú koľaj. Dnes sa do nej boja vrátiť. Hlavná výzva je preto dostať ľudí naspäť do MHD a tiež primäť dochádzajúcich za prácou, aby využívali Bratislavskú integrovanú dopravu a odľahčili mesto od áut.
Potrebujeme preto rýchlo vybudovať a vyriešiť záchytné parkoviská, urgentne. Táto investícia musí byť okamžite urobená, autá musíme zachytávať už na hraniciach mesta a umožniť ľuďom presadnúť do MHD. Rovnako dokončiť petržalskú električku. Výzva je získať na ňu peniaze, eurofondy do 2023 prepadnú a zaplatíme ju z mestského rozpočtu.
Takisto musíme dostať do mestskej kasy viac peňazí od vlády SR. Mali by to byť kompenzácie za to, že denne obsluhujeme cez 140.000 ľudí navyše, ktorí dochádzajú do mesta za prácou alebo štúdiom. Potrebujeme cez Združenie miest a obcí Slovenska veľmi silne tlačiť na vládu, aby kompenzovala aj zvýšené náklady na energie, pretože táto vláda hodila občanov cez palubu a dokonca mestám a obciam zobrala vyše 600.000.000 eur.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislave zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Priorita číslo jedna je spustiť projekt bezplatnej MHD v Bratislave pre občanov s trvalým pobytom. Mesto musíme dopravne odľahčiť. Zlepšeným hospodárením Dopravného podniku Bratislava, auditom nevýhodných zmlúv a spájaním mestských podnikov do holdingov vieme na to nájsť peniaze. V roku 2021 mesto financovalo MHD už na úrovni vyše 76 percent. Bezplatná MHD je vízia aj pre európske metropoly. U nás funguje už vo Vranove nad Topľou, Poprade, Komárne. Toto je hlavný a primárny bod, ktorý reálne spustím v Bratislave.
Vyriešime parkovanie, väčšia časť ľudí presadne zo svojich áut do MHD, hlavne na krátke vzdialenosti, a budeme aj viac ekologickí. Zdieľané kolobežky a bicykle neriešia v žiadnom prípade zlepšenie dopravy v meste, to je omyl.
Takisto sa na nájomný byt nedá čakať v meste šesť rokov, počet cez 1900 nájomných bytov v Bratislave je veľmi slabé číslo. Priemer Bratislavy je jedno percento, priemer EÚ je desať percent, Brno má 15 percent nájomných bytov. Primátor túto oblasť výrazne podcenil. Okamžite potrebujeme naštartovať výstavbu v meste. Projekty, ktoré existujú, podporíme, pretože v tejto oblasti sme najhorší vo V4.
A v neposlednom rade naši seniori potrebujú kvalitné, rekonštruované domovy sociálnych služieb, klimatizované izby, pretože žijú a dožívajú v týchto zariadeniach v hrozných podmienkach. Ak sú klientmi súkromného poskytovateľa, potrebujú ešte väčšiu finančnú pomoc od magistrátu.
Deti potrebujú viac detských ihrísk, outdoorových aktivít. Rodiny potrebujú priestory či objekty na víkendové vyžitie v prírode. Rodinu podporím veľmi silne.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem s tímom spolupracovníkov, ktorí kandidujú do mestského zastupiteľstva. Spoločne vytvárame úderný tím, ktorý sa vie chopiť práce na magistráte a začať riešiť skutočné problémy občanov mesta, pretože tých máme dnes viac než dosť.
Okrem Miroslava Heredoša sa o post primátora Bratislavy uchádza aj Martin Jakubec (ĽSNS), Rudolf Kusý (Sme rodina, KDH, Za ľudí, Dobrá voľba a umiernení, Aliancia), ktorému podporu vyjadril aj Hlas-SD, Martin Mlýnek (OKS, OĽANO, NOVA, Zmena zdola), Peter Poláček (hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Matúš Vallo (Team Bratislava, PS, SaS) a Miroslav Vetrík (Život – národná strana).