Rozhovor s Martinom Jakubcom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Bratislava.
Autor TASR
Bratislava 24. októbra (TASR) – Bratislava je podľa Martina Jakubca zanedbaná ako doteraz ešte nikdy. Hlavné mesto upadlo a zaspalo, nemá víziu ani stratégiu. Nepozdáva sa mu ani počet mestských častí. Vybudovať by chcel nový amfiteáter či tržnicu, parkovaciu politiku by zmenil od základov. Rozhovor s Martinom Jakubcom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Bratislava.
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na primátora Bratislavy? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
O verejné dianie sa zaujímam aktívne. Nie je mi ľahostajný osud mesta a v komplexnosti aj celého štátu. Nemôžem sa viac prizerať na neschopnosť súčasného primátora, ktorý Bratislavu rozkúskoval a zanedbal tak ako ešte žiadny primátor vo svojej histórii.
Preto kandidujem ako občiansky aktivista, nečlen žiadnej politickej strany, ale s podporou ĽSNS z dôvodu, že chceme v hlavnom meste radikálne zastavenie liberalizmu a neoliberalizmu a nastoliť silnú lokálnu a pronárodnú politiku. Radikálna zmena si vyžaduje radikálne riešenia.
-V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislava? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v nej aktuálne vnímate?-
Riadenie mesta považujem za absurdné a primátor Matúš Vallo zlyhal na plnej čiare. Je nadbytočný zamestnanec v manažmente mesta a treba ho okamžite vymeniť. Jeho pomocou Bratislava upadla a zaspala. Dal napríklad zbúrať rozostavaný podzemný úsek rýchlodráhy pri Janíkovom dvore, kde mesto mohlo zriadiť záchytné parkovisko pre niekoľko desiatok áut. Mesto zmeškalo ambície k výzvam smart city.
Občania ďalej konštatujú nízku kvalitu života v tomto meste. Konštatujú, že cesty sa plátajú nekvalitným asfaltom, namiesto kvalitného prerobenia cesty, ktorá vydrží niekoľko desaťročí. Konštatujem rastúci počet mrakodrapov bez príslušnej zelene a infraštruktúry, pretože posledné zelené parky boli vyklčované v prospech developerov. Lokálpatrioti nikdy neodpustia Vallovi, že dovolil zbúrať najväčší kultúrny dom Slovenska na území hlavného mesta Istropolis obzvlášť barbarským spôsobom.
-Akým problémom Bratislava čelí? Aké výzvy ju čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Pýtam sa, načo je v Bratislave toľko mestských častí? Sedia tam zbytoční byrokratickí príživníci a nie volení zástupcovia ľudu. Dávam otázku, koľko musí mesto vrátiť do eurofondov pre neschopnosť ich prečerpania na magistráte? Odpovedzte si sami.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislave zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Kľúčový cieľ programu, ktorý bude obrovským pozitívnym šokom pre verejnosť, teraz neprezradím. Nechávam si ho ako čerešničku na torte pre občanov, ale bude to prevratné.
Môžem povedať, že mesto nemá víziu ani stratégiu, kde chce byť o dve desaťročia. S mojím tímom mám pripravenú Stratégiu rozvoja na roky 2022 – 2040.
Samospráva ani mesto nevyužilo pandémiu pri vyjednávaní so štátom o lepšom financovaní, takže predstavím projekt refinancovania projektov. Občan nemá čo riešiť, či je cesta či vozovka mestská alebo patrí magistrátu či vyššiemu územnému celku.
Každý starosta by mal na pár hodín týždenne sprevádzať mamičky s kočíkmi, aby skúsil ich peripetie, lebo je veľmi veľa prekážok, schodov a áut na chodníkoch. Napríklad vlaková stanica Vinohrady je bariérou pre kočíky, podobne stanica Bratislava predmestie má množstvo schodov a bariér. Za dôležité považujem vytvorenie ďalších parkovacích plôch na území hlavného mesta, aj v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom.
Nutnosťou je okamžite vytvoriť podmienky na zriadenie detských jaslí a prehodnotiť, či vyhovuje súčasný stav a počet materských škôl. Chcem znovu otvoriť verejné toalety v meste a vytvoriť podmienky na ich obnovu. Ako kultúrne cítiaci človek chcem vybudovať a mestom prevádzkovať nový amfiteáter, zámerom je postaviť aj novú tržnicu.
Za kľúčové považujem zmeniť parkovaciu politiku od základu. Pribudnú parkovacie domy na sídliskách a rozšírenie parkovacích plôch aj v centre mesta. Osobitnú nutnosť vidím aj v dobudovaní bezpečných a osvetlených prechodov pre chodcov.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem sám, bez podpory lobingových a developerských skupín, sám za seba a za občanov hlavného mesta. Na svojej úrovni mám piatich najbližších spolupracovníkov z môjho tímu, ktorí by v oblasti projektov boli predstavení verejnosti.
Okrem Martina Jakubca sa o post primátora Bratislavy uchádza aj Miroslav Heredoš (Národná koalícia/Nezávislí kandidáti), Rudolf Kusý (Sme rodina, KDH, Za ľudí, Dobrá voľba a umiernení, Aliancia), ktorému vyjadril podporu aj Hlas-SD, Martin Mlýnek (OKS, OĽANO, NOVA, Zmena zdola), Peter Poláček (Hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Matúš Vallo (Team Bratislava, PS, SaS) a Miroslav Vetrík (Život – národná strana).
-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na primátora Bratislavy? Budete kandidovať ako nezávislý kandidát alebo s podporou politických strán?-
O verejné dianie sa zaujímam aktívne. Nie je mi ľahostajný osud mesta a v komplexnosti aj celého štátu. Nemôžem sa viac prizerať na neschopnosť súčasného primátora, ktorý Bratislavu rozkúskoval a zanedbal tak ako ešte žiadny primátor vo svojej histórii.
Preto kandidujem ako občiansky aktivista, nečlen žiadnej politickej strany, ale s podporou ĽSNS z dôvodu, že chceme v hlavnom meste radikálne zastavenie liberalizmu a neoliberalizmu a nastoliť silnú lokálnu a pronárodnú politiku. Radikálna zmena si vyžaduje radikálne riešenia.
-V akom stave sa podľa vás nachádza Bratislava? Aké najväčšie pozitíva a negatíva v nej aktuálne vnímate?-
Riadenie mesta považujem za absurdné a primátor Matúš Vallo zlyhal na plnej čiare. Je nadbytočný zamestnanec v manažmente mesta a treba ho okamžite vymeniť. Jeho pomocou Bratislava upadla a zaspala. Dal napríklad zbúrať rozostavaný podzemný úsek rýchlodráhy pri Janíkovom dvore, kde mesto mohlo zriadiť záchytné parkovisko pre niekoľko desiatok áut. Mesto zmeškalo ambície k výzvam smart city.
Občania ďalej konštatujú nízku kvalitu života v tomto meste. Konštatujú, že cesty sa plátajú nekvalitným asfaltom, namiesto kvalitného prerobenia cesty, ktorá vydrží niekoľko desaťročí. Konštatujem rastúci počet mrakodrapov bez príslušnej zelene a infraštruktúry, pretože posledné zelené parky boli vyklčované v prospech developerov. Lokálpatrioti nikdy neodpustia Vallovi, že dovolil zbúrať najväčší kultúrny dom Slovenska na území hlavného mesta Istropolis obzvlášť barbarským spôsobom.
-Akým problémom Bratislava čelí? Aké výzvy ju čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-
Pýtam sa, načo je v Bratislave toľko mestských častí? Sedia tam zbytoční byrokratickí príživníci a nie volení zástupcovia ľudu. Dávam otázku, koľko musí mesto vrátiť do eurofondov pre neschopnosť ich prečerpania na magistráte? Odpovedzte si sami.
-Aké sú priority vášho programu, akým oblastiam sa chcete prioritne štyri roky venovať? Čo chcete v Bratislave zmeniť, prípadne na čo chcete nadviazať?-
Kľúčový cieľ programu, ktorý bude obrovským pozitívnym šokom pre verejnosť, teraz neprezradím. Nechávam si ho ako čerešničku na torte pre občanov, ale bude to prevratné.
Môžem povedať, že mesto nemá víziu ani stratégiu, kde chce byť o dve desaťročia. S mojím tímom mám pripravenú Stratégiu rozvoja na roky 2022 – 2040.
Samospráva ani mesto nevyužilo pandémiu pri vyjednávaní so štátom o lepšom financovaní, takže predstavím projekt refinancovania projektov. Občan nemá čo riešiť, či je cesta či vozovka mestská alebo patrí magistrátu či vyššiemu územnému celku.
Každý starosta by mal na pár hodín týždenne sprevádzať mamičky s kočíkmi, aby skúsil ich peripetie, lebo je veľmi veľa prekážok, schodov a áut na chodníkoch. Napríklad vlaková stanica Vinohrady je bariérou pre kočíky, podobne stanica Bratislava predmestie má množstvo schodov a bariér. Za dôležité považujem vytvorenie ďalších parkovacích plôch na území hlavného mesta, aj v spolupráci s Bratislavským samosprávnym krajom.
Nutnosťou je okamžite vytvoriť podmienky na zriadenie detských jaslí a prehodnotiť, či vyhovuje súčasný stav a počet materských škôl. Chcem znovu otvoriť verejné toalety v meste a vytvoriť podmienky na ich obnovu. Ako kultúrne cítiaci človek chcem vybudovať a mestom prevádzkovať nový amfiteáter, zámerom je postaviť aj novú tržnicu.
Za kľúčové považujem zmeniť parkovaciu politiku od základu. Pribudnú parkovacie domy na sídliskách a rozšírenie parkovacích plôch aj v centre mesta. Osobitnú nutnosť vidím aj v dobudovaní bezpečných a osvetlených prechodov pre chodcov.
-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo takto postupujete?-
Kandidujem sám, bez podpory lobingových a developerských skupín, sám za seba a za občanov hlavného mesta. Na svojej úrovni mám piatich najbližších spolupracovníkov z môjho tímu, ktorí by v oblasti projektov boli predstavení verejnosti.
Okrem Martina Jakubca sa o post primátora Bratislavy uchádza aj Miroslav Heredoš (Národná koalícia/Nezávislí kandidáti), Rudolf Kusý (Sme rodina, KDH, Za ľudí, Dobrá voľba a umiernení, Aliancia), ktorému vyjadril podporu aj Hlas-SD, Martin Mlýnek (OKS, OĽANO, NOVA, Zmena zdola), Peter Poláček (Hnutie Občan Národ Spravodlivosť), Andrej Trnovec (Slovenská ľudová strana Andreja Hlinku), Matúš Vallo (Team Bratislava, PS, SaS) a Miroslav Vetrík (Život – národná strana).