Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Regióny

M. Lesňák: Mám riešenia a víziu, ako riadiť mesto Košice lepšie

Na archívnej snímke kandidát na primátora mesta Košice Milan Lesňák. Foto: TASR - František Iván

Rozhovor s Lesňákom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Košice.

Košice 23. októbra (TASR) - V jesenných komunálnych voľbách sa o post primátora Košíc bude uchádzať aj 42-ročný ekonóm Milan Lesňák. Je kandidátom strany Za ľudí. Rozhovor s Lesňákom je súčasťou série rozhovorov s kandidátmi na primátora mesta Košice.





-Prečo ste sa rozhodli kandidovať na post primátora mesta? Kandidujete ako nezávislý kandidát či s podporou politických strán?-



Ambície a očakávania obyvateľov Košíc z posledných volieb žiť vo fungujúcom, prosperujúcom a transparentnom meste neboli naplnené. Som presvedčený, že mám riešenia a víziu, ako riadiť mesto lepšie. Na to potrebujem mandát a dôveru od ľudí ako primátor. Kandidujem s podporou strany Za ľudí.





-V akom stave sa podľa vás nachádza mesto, aké najväčšie pozitíva i negatíva v ňom aktuálne vnímate?-



Mesto sa nachádza v žalostnom stave po všetkých stránkach. Je zadlžené, rezervný fond klesol zo 17,5 milióna eur z roku 2018 na súčasných 0,8 milióna eur, počas posledného volebného obdobia sa takmer vôbec nevyužili eurofondy, nepripravila sa parkovacia politika napriek dostatočne dlhému času, ktorý bol k dispozícii. Zoznam je dlhý. Pozitívum je, že sa blížia voľby a je nádej, že sa to na najbližšie roky môže zmeniť.





-Akým problémom mesto čelí, aké výzvy ho čakajú a ako na ne chcete reflektovať?-



Okrem bezprostredne blížiacej sa energetickej krízy nás čaká aj dlhodobejšia výzva. Ako získať čo najviac peňazí z externých zdrojov na rozvoj mesta, predovšetkým eurofondov, keďže nás zrejme čakajú posledné roky, keď budú Slovensku poskytnuté. Tu je kľúčový dobrý manažment projektov a čerpanie. Parkovacia politika je ďalšou veľkou témou, ktorá je pred nami. Keďže mesto sa za posledné štyri roky nepripravilo na prevzatie parkovania, počká si táto úloha na nové vedenie. Tu by som sa chcel inšpirovať mestom Brno, kde je parkovacia politika veľmi rozumne nastavená. Politika preferuje rezidentov, aby dokázali zaparkovať v mieste svojho bydliska. Reguluje aj dlhodobé státie, čím sa zvyšuje "obrátkovosť" pred úradmi, poštami alebo obchodmi. Cieľom je umožniť ľuďom zaparkovať a vybaviť si potrebné záležitosti. Systém má tri zóny s odstupňovanou cenou za parkovanie. Pre návštevníka to znamená, čím bližšie k centru, tým vyššia cena. Inými výzvami sú dokončenie územného plánu mesta, vykupovanie pozemkov a následné rozbehnutie výstavby, keďže nás okrem iného čaká príchod veľkej automobilky Volvo. Územný plán bol dokončený v roku 2018, avšak po zmene vedenia súčasný primátor zastavil ďalšie rokovania so zhotoviteľmi návrhu a trvalo mu ďalšie tri roky obsadiť pozíciu hlavného architekta. Keďže však príprava je, myslím si, že postačí vrátiť sa k začatému a dokončiť plánovanie podľa hotového návrhu.





-Aké sú priority vášho programu, čo chcete v meste zmeniť, akým oblastiam sa prioritne štyri roky venovať, prípadne na čo nadviazať?-



Na vyriešenie veľkej časti problémov nášho mesta, ako je nefungujúca doprava, zabrzdená výstavba a výstavba na miestach, ktoré na to nie sú určené, parkovanie či rozvoj infraštruktúry a športu, je v prvom rade potrebné vyriešiť územný plán mesta. V prípade, že mi ľudia dajú mandát, bude preto mojou prioritou počas prvých štyroch rokov na pozícii primátora územný plán sfinalizovať, rozumne zadefinovať a rozdeliť priestor medzi verejným a súkromným sektorom a spustenie procesu komasácie, teda sceľovania pozemkov mesta. Všetky zmeny a úpravy budú navrhnuté a realizované s ohľadom na životné prostredie a ekologické výzvy, ktorým už dnes čelíme. Mojou prioritou vo funkcii primátora bude tiež nastavenie vzťahu mesta a mestských častí a prerozdelenie rozpočtu. Je dôležité, aby sa jasne zadefinovali, oddelili, a tým sprehľadnili kompetencie a právomoci jednotlivých zložiek verejnej správy. To by mal občan pocítiť pozitívne ako prvé. Prenesením kompetencií na starostov a miestne zastupiteľstvo a pridelením rozpočtu jednotlivým mestským častiam bude na konci štyroch rokov volič vidieť priamo v mieste svojho bydliska dynamickejšie riešenie lokálnych problémov s cestami, chodníkmi či ihriskami.





-Kandidujete ako jednotlivec alebo máte okolo seba tím spolupracovníkov? Prečo tak postupujete?-



Bez podpory iných ľudí kampaň robiť nejde. Môj tím ľudí je veľmi pružný. Priaznivcov a podporovateľov mám medzi spolustraníkmi, ale tiež medzi starostami, poslancami z mestského zastupiteľstva a u niektorých aktívnych občanov. Navzájom sa podporujeme v kampani, spoločne chodíme do ulíc a na stretnutia s ľuďmi. S marketingom mi pomáha externá agentúra.





Na post primátora Košíc kandidujú okrem Lesňáka aj 71-ročný vynálezca Jaroslav Džunko (Strana moderného Slovenska), 43-ročný starosta Jozef Karabin, 44-ročný výkonný riaditeľ Miloslav Klíma, 36-ročná zamestnankyňa verejnej správy Monika Kováčová, 56-ročný manažér Štefan Lasky (všetci štyria nezávislí), 49-ročný lekár Viliam Novotný (Spolu - občianska demokracia, Demokratická strana, Šanca, ODS - Občianski demokrati Slovenska) a 45-ročný primátor mesta Jaroslav Polaček (KDH, SaS, Sme rodina, NOVA, Aliancia, Strana rómskej koalície, Dobrá voľba a Umiernení, OĽANO).