Rušňovodič vlaku uviedol, že pri prechádzaní daným úsekom zbadal osobu, ktorá prechádza cez trať.
Autor TASR
Richnava 21. novembra (TASR) – Po zrážke s vlakom prišiel v stredu (20.11.) v obci Richnava v okrese Spišská Nová Ves o život 44-ročný muž. Podľa informácií košickej krajskej policajnej hovorkyne Jany Mésarovej k nehode došlo, keď muž prechádzal cez železničnú trať pri zastávke.
"Rušňovodič vlaku uviedol, že pri prechádzaní daným úsekom zbadal osobu, ktorá prechádza cez trať. Ihneď použil zvukové výstražné znamenie a rýchločinnú brzdu, pričom zrážke už nedokázal zabrániť. Žiaľ, 44-ročný muž pri prevoze do krompašskej nemocnice spôsobeným devastačným zraneniam podľahol," informovala hovorkyňa. V tomto prípade policajti Železničnej polície v Spišskej Novej Vsi začali trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.
"Koncom apríla v obci Veľká Ida v okrese Košice okolie po zrážke s vlakom prišla o život 34-ročná žena, ktorá prechádzala cez dopravnú koľaj. V Gelnici na železničnom priecestí so závorami vlak ťažko zranil 12-ročné dievča, ktoré sa rozutekalo pomedzi spadnuté závory. Aj napriek snahe rušňovodič pre krátku vzdialenosť nedokázal vlak včas ubrzdiť," vymenovala ďalšie prípady Mésarová s tým, že by mali byť výstrahou pri prechádzaní cez železničnú trať či priecestia.
Posádka auta má podľa polície po zrážke s vlakom len veľmi malú šancu vyviaznuť živá a zdravá, o chodcoch či cyklistoch ani nehovoriac. Brzdná dráha vlakovej súpravy je totiž oveľa väčšia ako akéhokoľvek vozidla. "Treba si uvedomiť, že hmotnosť a rýchlosť vlaku, malá styčná plocha a malé trenie medzi kolesami vlakovej súpravy a koľajnicami zohráva dôležitú úlohu. Pri rýchlosti vlaku 100 kilometrov za hodinu je brzdná dráha až 700 metrov a v prípade napríklad rýchlika, ktorý má dovolenú maximálnu rýchlosť na niektorých úsekoch trate až 160 kilometrov za hodinu, je to až 1700 metrov a viac," upozornila hovorkyňa.
Za desať mesiacov tohto roka v Košickom kraji pri zrážke s vlakom prišlo o život 11 osôb, ťažké zranenia utrpeli dve osoby a ľahké jedna osoba. Nešťastie sa podľa polície mnohokrát stane z nepozornosti, zlého odhadu vzdialenosti či podcenenia rizika možných následkov po zrážke s vlakom. Polícia zároveň apeluje na všetkých účastníkov, aby rešpektovali výstražné svetelné a zvukové znamenia na železničných priecestiach, zvýšili pozornosť a opatrnosť pri vchádzaní a prejazde železničných priecestí. "Pred vstupom na priecestie sa treba presvedčiť, či je ním bezpečné prejsť bez ohrozenia zdravia a životov. Neuváženým vstupovaním do priestoru dráh sú ohrození aj cestujúci vo vlaku, ktorí pri jeho náhlom brzdení môžu utrpieť zranenia," uzavrela Mésarová.
"Rušňovodič vlaku uviedol, že pri prechádzaní daným úsekom zbadal osobu, ktorá prechádza cez trať. Ihneď použil zvukové výstražné znamenie a rýchločinnú brzdu, pričom zrážke už nedokázal zabrániť. Žiaľ, 44-ročný muž pri prevoze do krompašskej nemocnice spôsobeným devastačným zraneniam podľahol," informovala hovorkyňa. V tomto prípade policajti Železničnej polície v Spišskej Novej Vsi začali trestné stíhanie pre prečin usmrtenia.
"Koncom apríla v obci Veľká Ida v okrese Košice okolie po zrážke s vlakom prišla o život 34-ročná žena, ktorá prechádzala cez dopravnú koľaj. V Gelnici na železničnom priecestí so závorami vlak ťažko zranil 12-ročné dievča, ktoré sa rozutekalo pomedzi spadnuté závory. Aj napriek snahe rušňovodič pre krátku vzdialenosť nedokázal vlak včas ubrzdiť," vymenovala ďalšie prípady Mésarová s tým, že by mali byť výstrahou pri prechádzaní cez železničnú trať či priecestia.
Posádka auta má podľa polície po zrážke s vlakom len veľmi malú šancu vyviaznuť živá a zdravá, o chodcoch či cyklistoch ani nehovoriac. Brzdná dráha vlakovej súpravy je totiž oveľa väčšia ako akéhokoľvek vozidla. "Treba si uvedomiť, že hmotnosť a rýchlosť vlaku, malá styčná plocha a malé trenie medzi kolesami vlakovej súpravy a koľajnicami zohráva dôležitú úlohu. Pri rýchlosti vlaku 100 kilometrov za hodinu je brzdná dráha až 700 metrov a v prípade napríklad rýchlika, ktorý má dovolenú maximálnu rýchlosť na niektorých úsekoch trate až 160 kilometrov za hodinu, je to až 1700 metrov a viac," upozornila hovorkyňa.
Za desať mesiacov tohto roka v Košickom kraji pri zrážke s vlakom prišlo o život 11 osôb, ťažké zranenia utrpeli dve osoby a ľahké jedna osoba. Nešťastie sa podľa polície mnohokrát stane z nepozornosti, zlého odhadu vzdialenosti či podcenenia rizika možných následkov po zrážke s vlakom. Polícia zároveň apeluje na všetkých účastníkov, aby rešpektovali výstražné svetelné a zvukové znamenia na železničných priecestiach, zvýšili pozornosť a opatrnosť pri vchádzaní a prejazde železničných priecestí. "Pred vstupom na priecestie sa treba presvedčiť, či je ním bezpečné prejsť bez ohrozenia zdravia a životov. Neuváženým vstupovaním do priestoru dráh sú ohrození aj cestujúci vo vlaku, ktorí pri jeho náhlom brzdení môžu utrpieť zranenia," uzavrela Mésarová.