MyMachine kladie dôraz na technické smery vzdelávania, ale aj na prácu v tímoch, komunikáciu, prezentáciu či kritické myslenie a tvorivý prístup k riešeniu problémov.
Autor TASR
Košice 18. júna (TASR) – Päť nových vynálezov predstavili a otestovali v utorok na podujatí MyMachine Slovakia Expo 2019 na pôde Technickej univerzity v Košiciach (TUKE) mladí vynálezcovia a vynálezkyne. Ako na tlačovej konferencii uviedla koordinátorka vzdelávacieho programu MyMachine Slovakia Žofia Teplická z Karpatskej nadácie, vznikli prostredníctvom spolupráce základných, stredných odborných a vysokých škôl.
MyMachine kladie dôraz na technické smery vzdelávania, ale aj na prácu v tímoch, komunikáciu, prezentáciu či kritické myslenie a tvorivý prístup k riešeniu problémov. „Najskôr deti na základných školách (ZŠ) kreslia svoje vysnívané vynálezy a vyberú si z nich ten, ktorý by chceli otestovať najviac. Túto kresbu potom vysokoškoláci rozpracujú do konceptu a stredoškoláci podľa toho vytvoria funkčný prototyp,“ spresnila s tým, že počas tretieho ročníka vyrobili za jeden školský rok lietajúcu stoličku Levittér, Dvere do zázračnej krajiny, boxovacieho Robota ZeŽiho, kabínku My dress machine a Upratovací stroj Stevie. Do programu sa zapojilo šesť ZŠ z Košického, Prešovského a Žilinského kraja, päť stredných odborných škôl a spolu tri fakulty z TUKE a Žilinskej univerzity v Žiline.
Hlavným cieľom je podľa Teplickej samotný proces tvorby vynálezu. „Malé deti sa učia, že čokoľvek je možné, ak máme tých správnych partnerov. Vysokoškoláci sa učia pracovať so svojimi budúcimi zákazníkmi a počítať s nejakými výrobnými možnosťami, rozpočtom a s časom, ktorý majú na výrobu vynálezu. Stredoškoláci sa učia, že ich úloha vo výrobnom procese je tiež veľmi dôležitá, pretože často prichádzajú s vylepšeniami a vynálezom pridávajú aj rôzne zábavné prvky,“ dodala.
Ako pripomenul dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, prvú bariéru, ktorú študenti museli prekonať, bolo upustenie od profesionálnej komunikácie pri riešení projektu s deťmi. „Detská dušička to nakreslila tak prosto a zrazu sú tam iné materiály aj predstavy. Niekto si pri strojníctve predstaví skrutku, pilník a podobne, ale dnes sú to už moderné technológie a moduly,“ vysvetlil.
Podľa študentky prvého ročníka na uvedenej fakulte Jany Kuricovej bolo najťažšie vymyslieť princíp, na základe ktorého by mal vynález fungovať. „Pracovali sme na projekte My dress machine. Je to vynález dievčatka, ktoré si prialo mať kabínku, ktorá ho sama oblečie - aby sa nemuselo ráno samo obliekať. Mali sme vytvoriť koncept toho, ako to bude fungovať a aby to bolo reálne. Princíp je taký, že dieťa príde, spraví krok dopredu a keďže je to oblečenie prichytené len jemne, oblečenie na neho spadne“, povedala pre TASR.
Medzinárodný projekt MyMachine vznikol pred desiatimi rokmi v Belgicku, odvtedy sa do neho zapojilo približne 20.000 študentov a žiakov z rôznych krajín sveta.
MyMachine kladie dôraz na technické smery vzdelávania, ale aj na prácu v tímoch, komunikáciu, prezentáciu či kritické myslenie a tvorivý prístup k riešeniu problémov. „Najskôr deti na základných školách (ZŠ) kreslia svoje vysnívané vynálezy a vyberú si z nich ten, ktorý by chceli otestovať najviac. Túto kresbu potom vysokoškoláci rozpracujú do konceptu a stredoškoláci podľa toho vytvoria funkčný prototyp,“ spresnila s tým, že počas tretieho ročníka vyrobili za jeden školský rok lietajúcu stoličku Levittér, Dvere do zázračnej krajiny, boxovacieho Robota ZeŽiho, kabínku My dress machine a Upratovací stroj Stevie. Do programu sa zapojilo šesť ZŠ z Košického, Prešovského a Žilinského kraja, päť stredných odborných škôl a spolu tri fakulty z TUKE a Žilinskej univerzity v Žiline.
Hlavným cieľom je podľa Teplickej samotný proces tvorby vynálezu. „Malé deti sa učia, že čokoľvek je možné, ak máme tých správnych partnerov. Vysokoškoláci sa učia pracovať so svojimi budúcimi zákazníkmi a počítať s nejakými výrobnými možnosťami, rozpočtom a s časom, ktorý majú na výrobu vynálezu. Stredoškoláci sa učia, že ich úloha vo výrobnom procese je tiež veľmi dôležitá, pretože často prichádzajú s vylepšeniami a vynálezom pridávajú aj rôzne zábavné prvky,“ dodala.
Ako pripomenul dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák, prvú bariéru, ktorú študenti museli prekonať, bolo upustenie od profesionálnej komunikácie pri riešení projektu s deťmi. „Detská dušička to nakreslila tak prosto a zrazu sú tam iné materiály aj predstavy. Niekto si pri strojníctve predstaví skrutku, pilník a podobne, ale dnes sú to už moderné technológie a moduly,“ vysvetlil.
Podľa študentky prvého ročníka na uvedenej fakulte Jany Kuricovej bolo najťažšie vymyslieť princíp, na základe ktorého by mal vynález fungovať. „Pracovali sme na projekte My dress machine. Je to vynález dievčatka, ktoré si prialo mať kabínku, ktorá ho sama oblečie - aby sa nemuselo ráno samo obliekať. Mali sme vytvoriť koncept toho, ako to bude fungovať a aby to bolo reálne. Princíp je taký, že dieťa príde, spraví krok dopredu a keďže je to oblečenie prichytené len jemne, oblečenie na neho spadne“, povedala pre TASR.
Medzinárodný projekt MyMachine vznikol pred desiatimi rokmi v Belgicku, odvtedy sa do neho zapojilo približne 20.000 študentov a žiakov z rôznych krajín sveta.