Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 28. december 2024
< sekcia Regióny

Na Strojníckej fakulte TUKE diskutovali zástupcovia školy a firiem

Ilustračné foto Foto: TASR/František Iván

Absolventi často nie sú dostatočne pripravení pre potreby praxe.

Košice 23. marca (TASR) – Prepojenie špičkových technológií, akademickej obce, študentov a zástupcov zamestnávateľov priniesla už po štvrtý raz konferencia s názvom Technológie budúcnosti už dnes, ktorá sa konala dnes na pôde Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach.

Diskusia o lepšom prepájaní podnikovej sféry a vysokých škôl, aplikovanom výskume alebo firemnej praxi smerovala k otvoreniu problematiky transformovania vzdelávania, jeho začlenenia do priorít slovenskej priemyselnej politiky a prispôsobenia duálneho vzdelávania aktuálnym industriálnym výzvam.

"Prvým cieľom bolo odkomunikovať nové technológie, ktoré prináša súčasná doba, ktorá sa nazýva pojmom Industry 4.0. Je to oblasť aplikácie internetu predovšetkým v oblasti priemyslu a druhou takou nosnou témou, ktorá je s tým prepojená, je otázka zamestnanosti, to znamená otázka prípravy absolventov pre potreby praxe," uviedol organizátor konferencie Martin Morháč zo spoločnosti SOVA Digital.

Priemysel na Slovensku trpí podľa prorektora Technickej univerzity v Košiciach pre vonkajšie vzťahy a marketing a prezidenta Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Juraja Sinaya akútnym nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily. Podniky potrebujú odborne vybavených absolventov, ktorí dnes na trhu chýbajú. Absolventi často nie sú dostatočne pripravení pre potreby praxe.

„Je potrebné prehodnotenie hierarchie priorít priemyselnej politiky krajiny a výraznejšie podporiť oblasť duálneho vzdelávania a jeho prepojenia s praxou. Kľúčovým je dnes sústredenie sa na úpravu vzdelávacieho systému na všetkých úrovniach s cieľom prílevu kvalifikovaných zamestnancov v technických odboroch," skonštatoval Sinay.

Podľa dekana Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach Františka Trebuňu je potrebné zredukovať štruktúru študijných odborov. "Na lekárskych fakultách máte všeobecného lekára a stomatológa. Nikto nekončí lekársku fakultu s tým, že dostane papier, že je chirurg. Takisto náš absolvent, strojár, konštruktér, alebo technológ, príde do praxe. V podniku robia výrobnú techniku. V škole si môže urobiť postgraduálny kurz alebo priamo v podniku získa osvedčenie, že je konštruktér výrobnej techniky," povedal Trebuňa s tým, že študent by mal mať všeobecný prehľad, byť veľmi dobre teoreticky pripravený a potom môže byť napríklad brilantný konštruktér.

"Aktuálne stojí slovenský priemysel v hlavnom prúde globálnych technologických zmien Industry 4.0 a súčasne pripravuje základné priority rozvoja pre obdobie rokov 2016 – 2020. Vzdelávanie a výskum považujú zástupcovia priemyslu, praxe i školstva za kľúčové podmienky pre udržanie konkurencieschopnosti slovenského priemyslu. Preto je potrebné začleniť aktuálne potreby sektora do priemyselnej politiky krajiny," priblížil Morháč.

Dôležitou je podľa neho aj otázka zriadenia výskumnej organizácie s celoslovenskou pôsobnosťou zameranej na transfer technológií a zosieťovanie výskumných kapacít v Slovenskej republike.