Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Regióny

Na trati medzi Žilinou a Čadcou pribudnú ranné vlakové spoje

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Tie umožnia ľuďom lepšie nastúpiť do práce v Kysuckom Novom Meste.

Kysucké Nové Mesto 27. septembra (TASR) – Medzi Žilinou a Čadcou začnú od decembra premávať nové ranné vlakové spoje v časoch, ktoré umožnia ľuďom lepšie nastúpiť do práce v Kysuckom Novom Meste. Na brífingu o tom v piatok informovala predsedníčka Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) Erika Jurinová.

"Som rada, že po niekoľkých mesiacoch môžem povedať, že situácia sa čiastočne zlepší. ŽSK sa podarilo presadiť zvýšenie počtu vlakov. Ďalej budeme bojovať za výraznejšie posilnenie vlakov v regióne. Našim cieľom je, aby po tejto trati jazdili vlaky počas špičky minimálne každú polhodinu," zdôraznila Jurinová.

Podľa odborníka na dopravu hnutia OĽaNO Jiřího Kubáčka dochádzajú do Kysuckého Nového Mesta stovky pracovníkov. V súčasnosti im však vlaky prichádzajú zo Žiliny aj Čadce tak, že nestíhajú na ranné zmeny. "Navrhli sme pridanie dvoch párov vlakov ráno aj popoludní. V tejto chvíli sme radi, že ministerstvo dopravy so železničnou spoločnosťou vyriešili aspoň rannú špičku. My však vieme, že do budúcna bude treba posilniť aj popoludňajšie spoje," vysvetlil Kubáček s tým, že nové spoje zo Žiliny a Čadce budú do Kysuckého Nového Mesta prichádzať o pol šiestej ráno. Okrem toho pribudne aj jeden večerný vlak zo Žiliny do Čadce, čím sa skompletizuje večerný hodinový takt.

Zástupca kysuckých podnikateľov a aktivista v oblasti dopravy Ľubomír Janoška upozornil, že dopravné problémy na Kysuciach sa dotýkajú obyvateľov aj podnikov. "Tranzit za posledné roky narástol dvojnásobne a začína brzdiť plynulé zásobovanie fabrík, ktoré tu vznikli. Pred 20 rokmi prišiel podnik Ina Schaeffler, ktorý zamestnáva 5000 ľudí. Ale prišiel do priemyselnej aglomerácie, kde je dnes zhruba 10.000 pracovných miest. Všetky podniky sú strojárske a majú nároky na prepravu tovarov," podotkol Janoška.

Obyvatelia Kysúc sa podľa neho stávajú obeťami dlhého cestovania do práce. "Stoja v kolónach a máme problém, že meškajú na striedanie pracovných zmien. Druhý problém je ich sociálne postavenie. Keď pracujú osem hodín, potom hodinu a pol cestujú do práce a rovnaký čas z práce, sú zhruba 12 hodín mimo domova a vplýva to na sociálny život v regióne," dodal Janoška.

Riešeniu dopravných problémov v ŽSK by podľa Jurinovej mohlo pomôcť aj zriadenie pozície krízového manažéra pre mobilitu obyvateľov. "Ide nám hlavne o to, aby sme vytvorili človeka, ktorý bude partnerom pre Národnú diaľničnú spoločnosť, pre Slovenskú správcu ciest, pre železnice. On musí iniciatívne vyhľadávať problémy, ktoré môžu vzniknúť a predchádzať im," povedala predsedníčka ŽSK.

"Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR aktívne pracuje na príprave a výstavbe chýbajúcich úsekov na diaľnici D3 cez Kysuce smerom na Poľsko, ktorá, rovnako ako D1 patrí medzi priority rezortu v oblasti diaľnic a rýchlostných ciest ako dôležitá severo–južná dopravná tepna. Termíny realizácie jednotlivých úsekov D3 budú stanovené na základe postupu prípravy projektovej dokumentácie, majetkovoprávneho usporiadania a vydania potrebných právoplatných rozhodnutí a povolení, potvrdení ekonomickej efektívnosti investície, a taktiež po zohľadnení možností zabezpečenia finančných prostriedkov, ktoré sú nevyhnutné na realizáciu," uviedla hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.