Do Nitry tento rok prišli okrem Slovákov piloti z ďalších štyroch krajín. Zo zahraničných účastníkov má najsilnejšie zastúpenie Česká republika.
Autor TASR/Tablet.TV
Nitra 16. augusta (TASR/TABLET.TV) – Piloti bezmotorových historických lietadiel z piatich krajín sa zišli v týchto dňoch na treťom ročníku podujatia Oldtimer Pribina Star, ktorý sa koná na letisku v Nitre-Janíkovciach. Tento rok sa na priateľských zápoleniach zúčastní 14 veteránov.
Najstarší vetroň je slovenský Zlín 23 Honza vyrobený v roku 1946. Iba o niečo mladší je historický vetroň Zlín 24 Krajánek z Českej republiky. "Keď pokračujeme chronologicky ďalej, tak je tu môj LG 425 Šohaj, čo boli v 50. rokoch vynikajúce športové lietadlá. Ďalej nasleduje Orlík VT 116 vyrábaný v 60. a 70. rokoch a pokračujeme lietadlom už z 80. rokov a to je špičkový vetroň VSO 10, ktorý doteraz ešte stále súťaží na rôznych pretekoch. Štartujú tu aj celokovové známe Blaníky L-13 či vetroň Foka z Poľska," uviedol organizátor podujatia Igor Ott.
Podľa jeho ďalších slov je nitrianske stretnutie historických drevených lietadiel v rámci Slovenska stále raritou, hoci vo svete sú podobné podujatia už bežné. "U nás je to stále novinka. Je to môj výmysel, ktorý som mohol začať realizovať aj vďaka tomu, že na Slovensku je už zhruba tucet celodrevených starých vetroňov, ktoré sú stále letuschopné. Preto som sa rozhodol oživiť nostalgiu aj niekdajšieho zväzarmovského lietania, ktoré bolo ešte v komunistickom období, čo si, samozrejme, už mladá generácia nepamätá," vysvetlil Ott.
Do Nitry tento rok prišli okrem Slovákov piloti z ďalších štyroch krajín. Zo zahraničných účastníkov má najsilnejšie zastúpenie Česká republika. "Máme tu aj pilota z Nemecka a Poľska a je tu aj pán Nándor, 85-ročný reprezentant z Maďarska, ktorý bol veľmi šťastný, že si u nás môže aj vo vysokom veku zalietať," povedal Ott.
Ako zdôraznil, stretnutie veteránov je vždy veľmi priateľské, ale aj napriek tomu si radi zmerajú svoje sily v leteckých športových disciplínach. "Začali sme letom na čas. To znamená, že ten, kto sa udržal najdlhšie vo vzduchu, vyhral. Spravili sme isté bodové koeficienty, takže za každú minútu vo vzduchu získali piloti jeden bod. A ďalej sa už lietajú klasické plachtárske preteky, teda prelety zamerané na vzdialenosť a rýchlosť letu," doplnil Ott. Ako pripomenul, podujatie Oldtimer Pribina Star sa skončí 19. augusta, kedy sa vyhodnotia súťaže a za zvukov fujary slávnostne spustí vlajka pretekov.
Najstarší vetroň je slovenský Zlín 23 Honza vyrobený v roku 1946. Iba o niečo mladší je historický vetroň Zlín 24 Krajánek z Českej republiky. "Keď pokračujeme chronologicky ďalej, tak je tu môj LG 425 Šohaj, čo boli v 50. rokoch vynikajúce športové lietadlá. Ďalej nasleduje Orlík VT 116 vyrábaný v 60. a 70. rokoch a pokračujeme lietadlom už z 80. rokov a to je špičkový vetroň VSO 10, ktorý doteraz ešte stále súťaží na rôznych pretekoch. Štartujú tu aj celokovové známe Blaníky L-13 či vetroň Foka z Poľska," uviedol organizátor podujatia Igor Ott.
Podľa jeho ďalších slov je nitrianske stretnutie historických drevených lietadiel v rámci Slovenska stále raritou, hoci vo svete sú podobné podujatia už bežné. "U nás je to stále novinka. Je to môj výmysel, ktorý som mohol začať realizovať aj vďaka tomu, že na Slovensku je už zhruba tucet celodrevených starých vetroňov, ktoré sú stále letuschopné. Preto som sa rozhodol oživiť nostalgiu aj niekdajšieho zväzarmovského lietania, ktoré bolo ešte v komunistickom období, čo si, samozrejme, už mladá generácia nepamätá," vysvetlil Ott.
Do Nitry tento rok prišli okrem Slovákov piloti z ďalších štyroch krajín. Zo zahraničných účastníkov má najsilnejšie zastúpenie Česká republika. "Máme tu aj pilota z Nemecka a Poľska a je tu aj pán Nándor, 85-ročný reprezentant z Maďarska, ktorý bol veľmi šťastný, že si u nás môže aj vo vysokom veku zalietať," povedal Ott.
Ako zdôraznil, stretnutie veteránov je vždy veľmi priateľské, ale aj napriek tomu si radi zmerajú svoje sily v leteckých športových disciplínach. "Začali sme letom na čas. To znamená, že ten, kto sa udržal najdlhšie vo vzduchu, vyhral. Spravili sme isté bodové koeficienty, takže za každú minútu vo vzduchu získali piloti jeden bod. A ďalej sa už lietajú klasické plachtárske preteky, teda prelety zamerané na vzdialenosť a rýchlosť letu," doplnil Ott. Ako pripomenul, podujatie Oldtimer Pribina Star sa skončí 19. augusta, kedy sa vyhodnotia súťaže a za zvukov fujary slávnostne spustí vlajka pretekov.