Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Regióny

NESROVNAL: Veľké mestské časti majú vôľu zaviesť parkovaciu politiku

Na snímke primátor hlavného mesta SR Bratislavy Ivo Nesrovnal. Foto: TASR/Štefan Puškáš

K filozofii parkovacej politiky sa v priebehu utorka súhlasne postavili zastupiteľstvá bratislavského Starého Mesta, Nového Mesta a Záhorskej Bystrice.

Bratislava 27. apríla (TASR) – Veľké mestské časti vydali dosť jednoznačný signál, že majú vôľu dokončiť proces zavádzania jednotnej parkovacej politiky hlavného mesta. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal to vyhlásil v utorok (26.4.) podvečer potom, čo sa vo viacerých mestských častiach miestni poslanci vyjadrili k návrhu mestského VZN o celomestskej parkovacej politike.

K filozofii parkovacej politiky sa v priebehu utorka súhlasne postavili zastupiteľstvá bratislavského Starého Mesta, Nového Mesta a Záhorskej Bystrice. V Ružinove potrebnú väčšinu poslaneckých hlasov nezískal ani súhlas, ani nesúhlas s návrhom. Podľa primátora však fakt, že poslanci neodhlasovali nesúhlasné stanovisko, znamená súhlas Ružinova. Návrh mesta odmietli poslanci Karlovej Vsi a Dúbravky.

Bratislavský primátor zopakoval, že v prvej fáze by sa mali začať zásady celomestskej parkovacej politiky uplatňovať v štyroch najväčších mestských častiach. "Parkovacia politika je o poriadku na verejných priestranstvách. V Starom Meste, Novom Meste a napokon vlastne i v Ružinove to pochopili," uviedol Nesrovnal. Váži si aj signál podpory z malých mestských častí, ako je Záhorská Bystrica alebo Jarovce, Rusovce či Lamač, ktoré s návrhom VZN súhlasili už skôr. Nesúhlasné stanoviská zhodnotil Nesrovnal slovami, že ho mrzí to, že sa niektorí "akoby vyčlenili z Bratislavy".

Šance zaviesť celomestskú parkovaciu politiku hodnotiť nechce, myslí si však, že aj na základe utorňajšieho výsledku rokovaní zastupiteľstiev vo veľkých mestských častiach je to "na dobrej ceste". Očakáva stretnutie na pôde petržalského zastupiteľstva, ktoré sa k návrhu parkovacej politiky má vyjadriť o týždeň.

Návrh VZN chce do na rokovanie mestského zastupiteľstva predložiť v dohľadnej dobe. Na otázku, či to môže byť aj o pol roka odpovedal, že "určite skôr".

V Starom Meste odsúhlasili návrh VZN s pripomienkami, rovnako tak v Novom Meste, ktoré navrhuje aj konkrétne zóny. V Ružinove neprešlo súhlasné stanovisko, ale ani návrh na vyjadrenie nesúhlasu. "Technicky to znamená, že sa poslanci nevyjadrili," uviedla hovorkyňa Ružinova Marianna Šebová.

V Karlovej Vsi odmietli návrh VZN s tým, že žiadajú, aby mesto dalo svoje komunikácie III. a IV. triedy do správy mestských častí, rovnako ako aj mestské pozemky, ktoré mestské časti vytypujú na výstavbu nových parkovacích miest. V Dúbravke vyčítali návrhu to, že neprihliada na problém, ktorý má väčšina mestských častí Bratislavy, a to je parkovanie večer a v noci. Návrh podľa poslancov Dúbravky takisto nemotivuje ľudí vzdať sa auta v prospech verejnej dopravy. "Mesto nás chce vyhnať do MHD, žiadne zlepšenia však neponúklo, musí byť posilnená hromadná doprava, vybudované záchytné parkoviská," uviedol v tejto súvislosti vicestarosta Dúbravky Ľuboš Krajčír.

Návrh všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní na vymedzených úsekoch komunikácií zavádza základné spoločné pravidlá pre všetky bratislavské mestské časti. Podrobnejšie pravidlá v rámci jednotlivých mestských častí budú vychádzať zo všeobecne záväzných nariadení, ktoré si už vypracujú a schvália jednotlivé miestne samosprávy.

Všeobecne záväzné nariadenie upravuje podmienky dočasného parkovania na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území hlavného mesta, určuje minimálnu a maximálnu výšku úhrady za dočasné parkovanie, ako aj spôsob úhrady a preukázania jej zaplatenia. V jednotlivých zónach sa bude môcť parkovať len na miestach vyznačených vodorovným a zvislým dopravným značením. Rezident však bude môcť požiadať o rezidentskú parkovaciu kartu pre "svoju" zónu. Práve ňou bude zvýhodnený pred nerezidentmi a obyvateľmi z iných mestských častí či iných miest Slovenska. Každá takáto karta bude platiť iba na jedno vozidlo. Domácnosti budú môcť požiadať aj o viac takýchto kariet, ich cena však bude podstatne vyššia.

Za rezidentskú parkovaciu kartu pre prvé vozidlo určuje všeobecne záväzné nariadenie sumu v rozmedzí 20 – 100 eur na jeden rok. Za každé ďalšie vozidlo ide o jedennásobok až 50-násobok ceny za rezidentskú kartu pre prvé vozidlo.

Filozofiou jednotnej parkovacej politiky je zaviesť jednotný systém parkovania na miestnych komunikáciách I. až IV. triedy, teda aj na komunikáciách, ktoré sú v správe hlavného mesta. Každá mestská časť si bude vyberať prevádzkovateľa parkovania na svojom území, pričom bude rešpektovať spoločné zásady parkovacej politiky.