Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Regióny

VIDEO: Železničná zastávka vo Vrakuni by mala fungovať od septembra

Na snímke stavba dočasnej železničnej zastávky vo Vrakuni na Ráztočnej ulici 2. agusta 2016 v Bratislave. Foto: TASR - Martin Baumann

V Bratislave by malo do roku 2023 vyrásť sedem nových železničných zastávok – terminálov integrovanej osobnej prepravy.

Bratislava 2. augusta (TASR) – Zdĺhavé cestovanie z bratislavskej Vrakune do centra mesta a späť by sa malo pre cestujúcich od septembra výrazne skrátiť. Umožniť to má nová dočasná železničná zastávka v blízkosti Ráztočnej ulice, ktorá by mala predovšetkým riešiť v súčasnosti kritickú dopravnú situáciu najmä v ranných a dopoludňajších hodinách. "Je to malý krok pre Bratislavu, ale veľký krok pre Vrakunčanov," uviedol na dnešnej tlačovej besede vrakunský starosta Martin Kuruc.

Nová zastávka v miestach, kde už v minulosti zastávka stála, má pomôcť riešiť akútny dopravný problém, ktorý túto mestskú časť trápi už niekoľko rokov. Cez Vrakuňu prechádzajú dve príjazdové cesty, jedna z Dunajskej Lužnej a Šamorína, druhá z Mosta pri Bratislave a ďalších satelitných miest. Denne sa tak mestská časť borí s dopravnými zápchami, najmä v ranných a popoludňajších hodinách, pričom cez ňu môže prejsť až okolo 50.000 áut. Ráno si tak cestujúci smerom do mesta postoja v kolónach hodinu, popoludní z centra naspäť aj dve.



"Po 40 rokoch bude stáť vlak opäť vo Vrakuni," konštatoval Kuruc s tým, že cestujúci sa tak budú môcť dostať do mesta a naspäť rýchlejšie a bezproblémovejšie. Cesta na Železničnú stanicu Nové Mesto totiž trvá zhruba šesť minút a na Hlavnú stanicu okolo 14 minút. Súkromný dopravca, ktorý bude na zastávke zastavovať, pritom premáva v dopravnej špičke každých 15 minút, mimo nej má polhodinový, resp. hodinový interval.

Otvorenou v tejto súvislosti ale naďalej ostáva otázka prípadného zapojenia dopravcu do Bratislavskej integrovanej dopravy (BID). Cestujúci totiž nebudú môcť využívať jednotný cestovný lístok. Vedenie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) je však trpezlivé a verí, že rokovania budú úspešné. Dopravca vraj po opätovnom oslovení prisľúbil v najbližšom období pracovné stretnutie.

Nová železničná zastávka by mala byť hotová do konca tohto týždňa a počas mesiaca ju čaká kolaudácia, pričom samospráva verí, že prvý vlak na nej zastaví začiatkom nového školského roka. Presné náklady na jej výstavbu zatiaľ známe nie sú, vyčíslené by mali byť až v septembri. Odhadujú sa však na zhruba 30.000 eur. Projekt miestnej samosprávy podporuje aj Bratislavský samosprávny kraj (BSK), podľa Kuruca je im ale ľúto, že im nepomohlo aj hlavné mesto, ktorého je Vrakuňa súčasťou. Mesto sa k tejto veci nevyjadrilo.

Vrakuňa sa pre vybudovanie dočasnej železničnej zastávky rozhodla pred rokom z dôvodu, že postavenie terminálu integrovanej osobnej prepravy, ktorý má vyriešiť vlakové spojenie v tejto mestskej časti, sa odhaduje až na obdobie rokov 2017 až 2020. "Radšej mať dočasnú zastávku 15 alebo 20 rokov, ako čakať na niečo, čo je hudba budúcnosti. Teším sa, že raz bude obchvat Bratislavy, ale zatiaľ sa nezačalo ani s výkupovými prácami. My potrebujeme riešiť problémy hneď," vysvetlil Kuruc.



V Bratislave by malo do roku 2023 vyrásť sedem nových železničných zastávok – terminálov integrovanej osobnej prepravy. Zvýšiť by mali dostupnosť Vrakune, Ružinova, Devínskej Novej Vsi, Dúbravky, Karlovej Vsi či Kramárov a umožniť cestujúcim lepší integrovaný prestup medzi železničnou a mestskou hromadnou dopravou. Terminály na juhovýchodnej strane, zahrňujúce aj Vrakuňu a Podunajské Biskupice a pokývajúce satelitné obce a mestá v tejto časti, by mali byť postavené v rokoch 2017 až 2019, následne do roku 2023 by mali byť hotové zvyšné terminály. Hovorí sa o Trnávke, Ružinove, Lamačskej bráne, Devínskej Novej Vsi či Boroch.

Pre vybrané miesta je v súčasnosti vypracovaná projektová dokumentácia na úrovni územného rozhodnutia. "V zmysle stavebného zákona musí nasledovať dokumentácia pre stavebné povolenie, vysporiadanie majetkových vzťahov a potom požiadanie o financie na realizáciu," uviedla riaditeľka Odboru stratégie, územného rozvoja a riadenia projektov Úradu BSK Barbora Lukáčová. Žiadateľom budú Železnice SR, predkladať sa bude projekt v rámci výzvy. "Je nachystaná na Operačný program Integrovaná infraštruktúra, ktorú spravuje a jej riadiacim orgánom je ministerstvo dopravy," doplnila Lukáčová.