Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Regióny

Nový parkovací systém v Petržalke chcú spustiť od nového roka

Foto: Ilustračné foto: TASR/Tomáš Halász

Platiť za parkovanie v Petržalke by budúci rok mali ľudia s trvalým pobytom v tejto mestskej časti i mimo nej.

Bratislava 23. júla (TASR) – V bratislavskej Petržalke chcú spustiť začiatkom roka 2016 novú parkovaciu politiku, ktorá má vyriešiť problémy s parkovaním. Jej zavedením sa zmenia pravidlá v statickej doprave na celom území Petržalky. Dnes o tom informoval starosta mestskej časti Vladimír Bajan. Miestni poslanci však musia ešte odsúhlasiť všeobecne záväzné nariadenie, ktoré upraví všetky podmienky prevádzkového poriadku nového parkovacieho systému.

Platiť za parkovanie v Petržalke by tak od nového roku mali ľudia s trvalým pobytom v tejto mestskej časti i mimo nej. Podľa starostu musia k takémuto kroku pristúpiť, pretože situácia s parkovaním sa stáva neúnosnou každým dňom. "Donekonečna sme boli bombardovaní mamičkami, že nemajú ako prejsť s kočíkmi. Chodili za nami tiež záchranné tímy. Ľudia si nechávali autá na neutráloch, aby si mohli autá posúvať," priblížil Bajan. Cieľom nového parkovacieho systému v mestskej časti je podľa neho uprednostniť Petržalčanov pred ostatnými obyvateľmi, ktorí majú trvalý pobyt na inom mieste Bratislavy či Slovenska.

"Naším cieľom je, aby Petržalčan zaparkoval v zóne, ktorá bude ohraničená niekoľkými domami," uviedol starosta. Za to však bude musieť zaplatiť ročný poplatok, jeho presnú výšku však Bajan nechcel nateraz konkretizovať. Platiť však budú rezidenti a o niečo viac tí, ktorí v Petržalke trvalý pobyt nemajú. Obyvatelia iných mestských časti Bratislavy by si však mali priplatiť menej. "My máme určené lokality, ktoré budú z 80 až 95 percent slúžiť iba rezidentom a z piatich až 20 percent návštevníkom," uviedol prednosta Miestneho úradu v Petržalke Miroslav Štefánik. Minimálny ročný poplatok by podľa neho mal zohľadňovať oprávnené ekonomické náklady na fungovanie parkovacieho systému. "Dnes sa javí, že sa tieto náklady pohybujú medzi 30 až 40 eurami bez DPH," podotkol prednosta s tým, že sa uvažuje nad viacerými sadzbami. Samospráva predpokladá, že na jednu petržalskú rodinu by mala pripadať jedna rezidentská karta.

Mestská časť nebude parkovací systém ale prevádzkovať, bolo by to pre ňu ekonomicky neúnosné. Minulý rok miestne zastupiteľstvo odsúhlasilo zásady parkovacej politiky v Petržalke. Na základe nich sa samospráva rozhodla prevádzku parkovacej politiky zveriť externej firme. Tento rok ju vybrala vo verejnej obchodnej súťaži, v ktorej z celkovo troch kandidátov uspela len spoločnosť EEI. Samospráva s firmou podpísala v júni koncesnú zmluvu na zabezpečenie prevádzky parkovacieho systému v Petržalke aj s dodatkom. Zároveň sa s firmou v zmluve dohodla, že výška odplaty z predaja rezidentskej i abonentskej karty sa pohybuje na úrovni 40 eur bez DPH. "Táto odmena sa môže meniť v závislosti od jednotlivých pásiem," povedal Štefánik. Zároveň upozornil, že všetky príjmy pôjdu na účet mestskej časti a tá bude vyplácať firme odmenu. "Chceli sme mať priamu kontrolu, ako idú finančné toky," podotkol prednosta. Mestská časť tvrdí, že všetky financie získané v rámci zavedenia novej parkovacej politiky budú smerovať späť do riešenia parkovania, na rozširovanie jeho kapacít, opravu ciest či na dopravné značenie a údržbu.

Výber prevádzkovateľa parkovacieho systému kritizujú viacerí miestni poslanci. "Zo súťaže vyradené firmy poslancom potvrdili, že ich ponuky boli podstatne nižšie, v jednom prípade dokonca až o dve tretiny. Súťaže sa však nemohli zúčastniť," povedala pre TASR poslankyňa Elena Pätoprstá. Taktiež upozornila na to, že firma ktorá bola v súťaži vybratá, mala najvyššiu cenu. "Starosta podpísal koncesnú zmluvu aj dodatok o sankciách pri jej odstúpení, bez súhlasu v zastupiteľstve," podotkla. Podľa starostu Bajana bude ale zmluva s EEI účinná až po tom, ako petržalskí poslanci schvália všeobecne záväzné nariadenie o pravidlách parkovania. Mestská časť odmieta spochybňovanie verejnej súťaže. Argumentuje tým, že prihlásené firmy boli niekoľkokrát vyzvané, aby dodali chýbajúce podklady a splnili tak stanovené podmienky. Firmy podľa samosprávy nedokázali doložiť obratové kritéria, výkaz ziskov a strát či poistné zmluvy za zodpovednosť pri prevádzkovaní parkovacieho systému. Podmienky výberu tak nakoniec splnila len EEI. "Cena mala pri vyhodnocovaní váhu 30 percent," dodal Štefánik.