Počas nehody sa v autobuse nachádzali obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku.
Autor TASR
Bratislava 21. februára (TASR) - Od tragickej zrážky osobného vlaku s autobusom, ktorá sa odohrala na železničnom priecestí v Polomke a pri ktorej zahynulo 12 ľudí, uplynie vo štvrtok (21. 2.) desať rokov a vinník, šofér Ján Minarovič, je už medzičasom prepustený z väzenia na slobodu.
Minaroviča odsúdil Krajský súd (KS) v Banskej Bystrici koncom februára 2012 na súhrnný trest odňatia slobody na 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. KS tak potvrdil predchádzajúci rozsudok samosudcu Okresného súdu v Brezne. "Okresný súd Trenčín rozhodol 30. júna 2016 o podmienečnom prepustení odsúdeného. Odsúdený splnil všetky zákonné podmienky, aby mohol byť podmienečne prepustený, s čím sa stotožnil aj prokurátor, ktorý sa vzdal práva podať sťažnosť proti rozhodnutiu súdu," pre TASR to vysvetlil hovorca trenčianskych súdov Roman Tarabus.
"Nakoľko odsúdený pred podmienečným prepustením naposledy vykonával nepodmienečný trest odňatia slobody na otvorenom oddelení Opatovce, ktoré je organizačnou súčasťou Nemocnice pre obvinených a odsúdených a ústavu Trenčín, miestne príslušný na rozhodovanie o podmienečnom prepustení bol Okresný súd Trenčín," uviedli pre TASR justičné zdroje.
Pri zrážke 21. februára 2009 na železničnom priecestí v Polomke narazil osobný vlak na trati Červená Skala – Banská Bystrica do ľavej strednej časti autobusu, pričom došlo k jeho prevráteniu na pravú stranu a k vykoľajeniu motorového vozňa. Autobus bol takto tlačený 26 metrov až do zastavenia vlaku. Pri nehode zahynulo 12 osôb, šesť ľudí utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké.
Počas nehody sa v autobuse nachádzali obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku. Na mieste tragédie odhalili 30. októbra 2009 pamätník obetiam nehody. Takmer o mesiac neskôr na tunajšom železničnom priecestí sprevádzkovali nové signalizačné zariadenie. ŽSR ho vybudovali s nákladmi asi 200.000 eur.
Vodič autobusu Minarovič bol uznaný vinným z prečinu všeobecného ohrozenia. Odsúdil ho najprv 26. mája 2011 samosudca Okresného súdu v Brezne na súhrnný trest odňatia slobody na 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. Tiež dostal trest zákazu činnosti vedenia motorových vozidiel na štyri roky. Obhajca aj obžalovaný podali vtedy odvolanie čo do viny aj trestu.
Následne KS v Banskej Bystrici 27. februára 2012 zamietol odvolanie vodiča autobusu. Taktiež zamietol aj odvolanie prokurátora. Platilo tak rozhodnutie Okresného súdu v Brezne.
Podľa obžaloby vodič autobusu Minarovič vošiel na železničné priecestie bez toho, aby sa presvedčil, či môže bezpečne prejsť. Prichádzajúci vlak totiž už bolo vidieť a počuť.
21. februára 2009 - Na železničnom priecestí v Polomke narazil osobný vlak na trati Červená Skala – Banská Bystrica do ľavej strednej časti autobusu, pričom došlo k jeho prevráteniu na pravú stranu a k vykoľajeniu motorového vozňa. Autobus bol takto tlačený 26 metrov až do zastavenia vlaku. Pri nehode zahynulo 12 osôb, šesť ľudí utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké. Počas nehody sa v autobuse nachádzali obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku.
22. februára 2009 - Vláda na svojom mimoriadnom zasadnutí vyhlásila na tento deň štátny smútok od 8.00 do 20.00 h.
24. marca 2009 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ukončili vyšetrovanie tragédie v Polomke. Podľa záverov vyšetrovateľov odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR ju nezavinili, ani neovplyvnili zamestnanci, prípadne zariadenia ŽSR alebo dopravcu. Vyšetrovatelia odboru bezpečnosti a inšpekcie ŽSR 11. marca toho roku zistili, že jazda vlaku prebiehala v zmysle pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody.
15. mája 2009 - Prvú výpoveď pred vyšetrovateľom absolvoval Ján Minarovič, vodič autobusu. Vyšetrovateľka ho predvolala už niekoľkokrát, avšak vždy sa zo zdravotných dôvodov ospravedlnil. Všetci svedkovia už výpovede absolvovali. Vodiča autobusu obvinili vyšetrovatelia zo spáchania trestného činu všeobecného ohrozenia vodiča autobusu ešte v marci 2009, niekoľko týždňov po nehode.
30. októbra 2009 - Na mieste tragédie v Polomke odhalili pamätník obetiam nehody.
8. októbra 2010 - Na Okresnom súde (OS) v Brezne sa začalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Obžalovaný vyhlásil, že je nevinný.
19. novembra 2010 – Na OS v Brezne pokračovalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Pred samosudcom vypovedali účastníci nehody a príbuzní obetí. Viacero svedkov uviedlo, že po nehode šofér vykríkol: "Čo som to spravil, veď som si zabil kamarátov." Niektorí povedali, že vlak trúbiť nepočuli. Polícia na súd predviedla tiež starostu obce Polomka. Vypovedal o komunikácii, ktorá vedie k priecestiu.
17. decembra 2010 – Na OS v Brezne pokračovalo vypočúvaním svedkov hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Vypovedala svedkyňa, ktorá sa nachádzala počas nehody v aute za autobusom. Uviedla, že autobus na chvíľu pred priecestím zastavil. Vlak si všimla až po tom, ako počula jeho trúbenie, vo výhľade jej totiž bránil porast. Autobus následne zrýchlil, akoby sa chcel dostať cez priecestie. Svedkyňa pokračovala, že cez tento úsek chodila často a po jednej predchádzajúcej skúsenosti sa ho bála. Cez koľajnicu sa tiež podľa nej ťažko prechádzalo, pred ňou boli jamy. Súd vypočul aj svedkov z vlaku. Niektorí povedali, že sirénu vlaku si nepamätajú alebo ju nepočuli, iní, že vlak trúbil.
28. januára 2011 - Pokračovalo súdne pojednávanie s obvineným vodičom Jánom Minarovičom na OS v Brezne. Experti rozoberali rozhľadové pomery na mieste nešťastia. Svedok, ktorý prišiel na miesto nešťastia a vypracoval záznam o nehode, vypovedal, že na ceste neboli výtlky, ktoré by znemožňovali autobusu prejsť. Vypovedal aj obchodný partner obžalovaného, jeho firma sa zaoberá servisom tachografov. Z výpovedí znalkyne, ktorá robila posudok na osobu obžalovaného, a znalkyne, ktorá ho psychologicky vyšetrila, vyplynulo, že pracuje a žije v značnom psychickom strese. V čase vyšetrenia vykazoval zhoršenú koncentráciu pozornosti.
11. marca 2011 – Na OS v Brezne pokračovalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Súd vypočul aj zamestnancov Železníc SR (ŽSR). Rozoberali sa rozhľadové pomery na mieste nešťastia.
6. mája 2011 - Na OS v Brezne pokračovalo vypočúvaním znalcov hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Pred senátom vypovedali znalci zo žilinského Ústavu súdneho inžinierstva (ÚSI), aj znalec z Českej republiky, ktorý vypracoval posudok na základe požiadania obhajoby. Niektoré ich posudky sa rôznili.
26. mája 2011 – Vodič autobusu Ján Minarovič bol vinný z prečinu všeobecného ohrozenia. Rozhodol o tom samosudca OS v Brezne na hlavnom pojednávaní. Obžalovaného odsúdili na súhrnný trest odňatia slobody vo výmere 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. Taktiež dostal trest zákazu činnosti vedenia motorových vozidiel vo výmere štyri roky. Obhajca aj obžalovaný podali odvolanie čo do viny aj trestu, rozsudok nebol právoplatný.
27. februára 2012 - Krajský súd (KS) v Banskej Bystrici zamietol odvolanie Jána Minaroviča a aj odvolanie prokurátora. Platilo tak rozhodnutie Okresného súdu v Brezne z 26. mája 2011. Rozhodnutie KS bolo právoplatné. V ukladanom treste bol zahrnutý aj trest za vydieranie. Ako odvolací senát KS odôvodnil, vodič nedal prednosť v jazde vlaku. Riadne sa mal presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Ako vodič autobusu si mal okrem toho počínať mimoriadne opatrne. KS tiež nezistil okolnosti, ktoré by hovorili o manipulovaní dôkazov, ako naznačoval obhajca obžalovaného.
30. júna 2016 - Okresný súd (OS) v Trenčíne vodiča autobusu Jána Minaroviča podmienečne prepustil na slobodu.
Minaroviča odsúdil Krajský súd (KS) v Banskej Bystrici koncom februára 2012 na súhrnný trest odňatia slobody na 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. KS tak potvrdil predchádzajúci rozsudok samosudcu Okresného súdu v Brezne. "Okresný súd Trenčín rozhodol 30. júna 2016 o podmienečnom prepustení odsúdeného. Odsúdený splnil všetky zákonné podmienky, aby mohol byť podmienečne prepustený, s čím sa stotožnil aj prokurátor, ktorý sa vzdal práva podať sťažnosť proti rozhodnutiu súdu," pre TASR to vysvetlil hovorca trenčianskych súdov Roman Tarabus.
"Nakoľko odsúdený pred podmienečným prepustením naposledy vykonával nepodmienečný trest odňatia slobody na otvorenom oddelení Opatovce, ktoré je organizačnou súčasťou Nemocnice pre obvinených a odsúdených a ústavu Trenčín, miestne príslušný na rozhodovanie o podmienečnom prepustení bol Okresný súd Trenčín," uviedli pre TASR justičné zdroje.
Pri zrážke 21. februára 2009 na železničnom priecestí v Polomke narazil osobný vlak na trati Červená Skala – Banská Bystrica do ľavej strednej časti autobusu, pričom došlo k jeho prevráteniu na pravú stranu a k vykoľajeniu motorového vozňa. Autobus bol takto tlačený 26 metrov až do zastavenia vlaku. Pri nehode zahynulo 12 osôb, šesť ľudí utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké.
Počas nehody sa v autobuse nachádzali obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku. Na mieste tragédie odhalili 30. októbra 2009 pamätník obetiam nehody. Takmer o mesiac neskôr na tunajšom železničnom priecestí sprevádzkovali nové signalizačné zariadenie. ŽSR ho vybudovali s nákladmi asi 200.000 eur.
Vodič autobusu Minarovič bol uznaný vinným z prečinu všeobecného ohrozenia. Odsúdil ho najprv 26. mája 2011 samosudca Okresného súdu v Brezne na súhrnný trest odňatia slobody na 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. Tiež dostal trest zákazu činnosti vedenia motorových vozidiel na štyri roky. Obhajca aj obžalovaný podali vtedy odvolanie čo do viny aj trestu.
Následne KS v Banskej Bystrici 27. februára 2012 zamietol odvolanie vodiča autobusu. Taktiež zamietol aj odvolanie prokurátora. Platilo tak rozhodnutie Okresného súdu v Brezne.
Podľa obžaloby vodič autobusu Minarovič vošiel na železničné priecestie bez toho, aby sa presvedčil, či môže bezpečne prejsť. Prichádzajúci vlak totiž už bolo vidieť a počuť.
Výberová chronológia súdneho procesu s vodičom autobusu Jánom Minarovičom
21. februára 2009 - Na železničnom priecestí v Polomke narazil osobný vlak na trati Červená Skala – Banská Bystrica do ľavej strednej časti autobusu, pričom došlo k jeho prevráteniu na pravú stranu a k vykoľajeniu motorového vozňa. Autobus bol takto tlačený 26 metrov až do zastavenia vlaku. Pri nehode zahynulo 12 osôb, šesť ľudí utrpelo ťažké zranenia, 19 ľahké. Počas nehody sa v autobuse nachádzali obyvatelia Bánoviec nad Bebravou a okolia, ktorí cestovali na lyžovačku.
22. februára 2009 - Vláda na svojom mimoriadnom zasadnutí vyhlásila na tento deň štátny smútok od 8.00 do 20.00 h.
24. marca 2009 - Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ukončili vyšetrovanie tragédie v Polomke. Podľa záverov vyšetrovateľov odboru bezpečnosti a inšpekcie Generálneho riaditeľstva ŽSR ju nezavinili, ani neovplyvnili zamestnanci, prípadne zariadenia ŽSR alebo dopravcu. Vyšetrovatelia odboru bezpečnosti a inšpekcie ŽSR 11. marca toho roku zistili, že jazda vlaku prebiehala v zmysle pravidiel železničnej prevádzky a nemala vplyv na vznik nehody.
15. mája 2009 - Prvú výpoveď pred vyšetrovateľom absolvoval Ján Minarovič, vodič autobusu. Vyšetrovateľka ho predvolala už niekoľkokrát, avšak vždy sa zo zdravotných dôvodov ospravedlnil. Všetci svedkovia už výpovede absolvovali. Vodiča autobusu obvinili vyšetrovatelia zo spáchania trestného činu všeobecného ohrozenia vodiča autobusu ešte v marci 2009, niekoľko týždňov po nehode.
30. októbra 2009 - Na mieste tragédie v Polomke odhalili pamätník obetiam nehody.
8. októbra 2010 - Na Okresnom súde (OS) v Brezne sa začalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Obžalovaný vyhlásil, že je nevinný.
19. novembra 2010 – Na OS v Brezne pokračovalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Pred samosudcom vypovedali účastníci nehody a príbuzní obetí. Viacero svedkov uviedlo, že po nehode šofér vykríkol: "Čo som to spravil, veď som si zabil kamarátov." Niektorí povedali, že vlak trúbiť nepočuli. Polícia na súd predviedla tiež starostu obce Polomka. Vypovedal o komunikácii, ktorá vedie k priecestiu.
17. decembra 2010 – Na OS v Brezne pokračovalo vypočúvaním svedkov hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Vypovedala svedkyňa, ktorá sa nachádzala počas nehody v aute za autobusom. Uviedla, že autobus na chvíľu pred priecestím zastavil. Vlak si všimla až po tom, ako počula jeho trúbenie, vo výhľade jej totiž bránil porast. Autobus následne zrýchlil, akoby sa chcel dostať cez priecestie. Svedkyňa pokračovala, že cez tento úsek chodila často a po jednej predchádzajúcej skúsenosti sa ho bála. Cez koľajnicu sa tiež podľa nej ťažko prechádzalo, pred ňou boli jamy. Súd vypočul aj svedkov z vlaku. Niektorí povedali, že sirénu vlaku si nepamätajú alebo ju nepočuli, iní, že vlak trúbil.
28. januára 2011 - Pokračovalo súdne pojednávanie s obvineným vodičom Jánom Minarovičom na OS v Brezne. Experti rozoberali rozhľadové pomery na mieste nešťastia. Svedok, ktorý prišiel na miesto nešťastia a vypracoval záznam o nehode, vypovedal, že na ceste neboli výtlky, ktoré by znemožňovali autobusu prejsť. Vypovedal aj obchodný partner obžalovaného, jeho firma sa zaoberá servisom tachografov. Z výpovedí znalkyne, ktorá robila posudok na osobu obžalovaného, a znalkyne, ktorá ho psychologicky vyšetrila, vyplynulo, že pracuje a žije v značnom psychickom strese. V čase vyšetrenia vykazoval zhoršenú koncentráciu pozornosti.
11. marca 2011 – Na OS v Brezne pokračovalo hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Súd vypočul aj zamestnancov Železníc SR (ŽSR). Rozoberali sa rozhľadové pomery na mieste nešťastia.
6. mája 2011 - Na OS v Brezne pokračovalo vypočúvaním znalcov hlavné pojednávanie s vodičom autobusu. Pred senátom vypovedali znalci zo žilinského Ústavu súdneho inžinierstva (ÚSI), aj znalec z Českej republiky, ktorý vypracoval posudok na základe požiadania obhajoby. Niektoré ich posudky sa rôznili.
26. mája 2011 – Vodič autobusu Ján Minarovič bol vinný z prečinu všeobecného ohrozenia. Rozhodol o tom samosudca OS v Brezne na hlavnom pojednávaní. Obžalovaného odsúdili na súhrnný trest odňatia slobody vo výmere 8,5 roka do ústavu na výkon trestu s minimálnym stupňom stráženia. Taktiež dostal trest zákazu činnosti vedenia motorových vozidiel vo výmere štyri roky. Obhajca aj obžalovaný podali odvolanie čo do viny aj trestu, rozsudok nebol právoplatný.
27. februára 2012 - Krajský súd (KS) v Banskej Bystrici zamietol odvolanie Jána Minaroviča a aj odvolanie prokurátora. Platilo tak rozhodnutie Okresného súdu v Brezne z 26. mája 2011. Rozhodnutie KS bolo právoplatné. V ukladanom treste bol zahrnutý aj trest za vydieranie. Ako odvolací senát KS odôvodnil, vodič nedal prednosť v jazde vlaku. Riadne sa mal presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie. Ako vodič autobusu si mal okrem toho počínať mimoriadne opatrne. KS tiež nezistil okolnosti, ktoré by hovorili o manipulovaní dôkazov, ako naznačoval obhajca obžalovaného.
30. júna 2016 - Okresný súd (OS) v Trenčíne vodiča autobusu Jána Minaroviča podmienečne prepustil na slobodu.