Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Regióny

Odomknutím Baťovho kanálu v Skalici sa začala plavebná sezóna

Ilustračné foto Foto: TASR/Milan Soukup

Vnútrozemská vodná cesta Baťov kanál vznikla v 30. rokoch minulého storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia.

Skalica 28. apríla (TASR) – Symbolickým odomknutím Baťovho kanálu sa dnes začala šiesta plavebná sezóna na turistickej vodnej ceste z prístavu v Skalici. Prvá plavebná spoločnosť pripravila pri príležitosti otvorenia plavebnej sezóny kultúrny program.

Okrem vystúpenia hudobníkov sa mohli návštevníci zapojiť do rôznych hier a povoziť sa na lodiach a člnoch. Lode plaviace sa pod vlajkou Záhoráckej Sebjestačňí Svojpomocňí Republiky patria k najzaujímavejším turistickým atrakciám, ktoré v súčasnosti Záhorie ponúka.

Plavebná trasa Baťovho kanála medzi prístavom v Skalici a prístavom v českých Otrokoviciach meria približne 55 kilometrov. Maximálna povolená rýchlosť plavby je osem kilometrov za hodinu, plavebná hĺbka kanálu je 1,5 metra. Na trase sa nachádza 13 plavebných komôr a niekoľko pamiatok a zaujímavostí. Patrí k nim pamiatková zóna v Skalici s historickou Rotundou sv. Juraja, areál vínnych sklepov Plže v Petrove, skanzen v Strážnici, historická vodná lanovka vo Vnorovách. V blízkosti kanála je aj niekoľko turistických cieľov a atrakcií dostupných bicyklom.  

Vnútrozemská vodná cesta Baťov kanál vznikla v 30. rokoch minulého storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia. Firma Baťa vlastnila lignitovú baňu v Ratiškoviciach a presadila svoj návrh, aby sa úsek zo Sudoměříc do Otrokovíc stal súčasťou plavebnej cesty, ktorú využívala na prepravu paliva. Na tieto účely sa kanál využíval až do roku 1960. Skalica bola súčasťou vodného diela už od jeho budovania. Unikátna vodná cesta dostala oficiálne pomenovanie Baťov kanál 1. mája 2002 za účasti Tomáša Baťu ml. O využívaní kanálu na plavebné účely pre záujemcov o vodnú turistiku sa začalo uvažovať v roku 2005. O rok neskôr sa začala stavba Prístavu Skalica, ktorá bola realizovaná za podpory Európskej únie, štátneho rozpočtu a Mesta Skalica.