Ročne podľa jej slov o pomoc žiada približne 100 žien. Druhú polovicu tvoria tie, ktorým poskytujú poradenstvo pravidelne.
Autor TASR
Košice 10. septembra (TASR) – Občianske združenie (OZ) Fenestra, ktoré sa zameriava na poradenstvo pre ženy zažívajúce násilie a ich deti, ročne poskytuje svoje služby v priemere približne 200 ženám, prevažne z Košíc. Pre TASR to povedala programová riaditeľka OZ Dušana Karlovská. Podľa jej slov môže obdobie prázdnin, sviatkov či víkendov súvisieť so zvýšením násilia.
"Ženy sú s násilným partnerom vo väčšom kontakte a tak sa vytvárajú podmienky, ktoré môžu násilie vystupňovať," uviedla s tým, že zvýšený záujem o poradenstvo evidujú aj počas letných prázdnin. "Často sa to viaže aj na začiatok školského roka, keďže ženy, ktoré premýšľajú o odchode partnera, už uvažujú aj o zmene školy dieťaťa. Nechcú mu narúšať fungovanie počas školského roka," spresnila. Ročne podľa jej slov o pomoc žiada približne 100 žien. Druhú polovicu tvoria tie, ktorým poskytujú poradenstvo pravidelne.
V minulosti podľa nej ženy riešili situáciu až po rokoch v násilnom vzťahu. "Dopady tak boli oveľa závažnejšie. Pozitívnou zmenou je, že sa ozývajú mladé ženy, ktoré zrejme aj vďaka informovanosti vedia oveľa skôr identifikovať, že niečo nie je v poriadku," uviedla Karlovská.
OZ Fenestra poskytuje sociálne, právne aj psychologické poradenstvo. "Sprevádzame ženu celým procesom. Pracujeme s prítomnými rizikami, stále je to otázka bezpečia a plánovania," dodala s tým, že v praxi sa vyskytujú kombinované formy násilia. "Ide o fyzické, psychické, ekonomické aj sexualizované násilie a prenasledovanie. Viac-menej je prítomné vo všetkých vzťahoch," povedala.
"Pre Košice je špecifická pomerne závažná vec, s ktorou sa v blízkej budúcnosti budeme musieť vyrovnať. Zhromažďuje sa tu veľa IT zdatných ľudí a tak sa rozširujú spôsoby prenasledovania," uviedla Karlovská s tým, že informačné technológie sú v danom kontexte násilia problematické, keďže sa prostredníctvom nich dá ľudí pomerne rýchlo lokalizovať. "Reálne sa to už aj deje a muži, ktorí sa k ženám správajú násilne, ich prenasledujú oveľa sofistikovanejšími formami," vysvetlila.
OZ Fenestra funguje od roku 1996. Väčšinu finančných zdrojov získava z rôznych projektov a grantov. "Čo sa týka samotnej prevádzky poradenského centra, máme podporu Košického samosprávneho kraja," povedala Karlovská s tým, že občianske združenie organizuje aj rôzne vzdelávacie aktivity.
"Ženy sú s násilným partnerom vo väčšom kontakte a tak sa vytvárajú podmienky, ktoré môžu násilie vystupňovať," uviedla s tým, že zvýšený záujem o poradenstvo evidujú aj počas letných prázdnin. "Často sa to viaže aj na začiatok školského roka, keďže ženy, ktoré premýšľajú o odchode partnera, už uvažujú aj o zmene školy dieťaťa. Nechcú mu narúšať fungovanie počas školského roka," spresnila. Ročne podľa jej slov o pomoc žiada približne 100 žien. Druhú polovicu tvoria tie, ktorým poskytujú poradenstvo pravidelne.
V minulosti podľa nej ženy riešili situáciu až po rokoch v násilnom vzťahu. "Dopady tak boli oveľa závažnejšie. Pozitívnou zmenou je, že sa ozývajú mladé ženy, ktoré zrejme aj vďaka informovanosti vedia oveľa skôr identifikovať, že niečo nie je v poriadku," uviedla Karlovská.
OZ Fenestra poskytuje sociálne, právne aj psychologické poradenstvo. "Sprevádzame ženu celým procesom. Pracujeme s prítomnými rizikami, stále je to otázka bezpečia a plánovania," dodala s tým, že v praxi sa vyskytujú kombinované formy násilia. "Ide o fyzické, psychické, ekonomické aj sexualizované násilie a prenasledovanie. Viac-menej je prítomné vo všetkých vzťahoch," povedala.
"Pre Košice je špecifická pomerne závažná vec, s ktorou sa v blízkej budúcnosti budeme musieť vyrovnať. Zhromažďuje sa tu veľa IT zdatných ľudí a tak sa rozširujú spôsoby prenasledovania," uviedla Karlovská s tým, že informačné technológie sú v danom kontexte násilia problematické, keďže sa prostredníctvom nich dá ľudí pomerne rýchlo lokalizovať. "Reálne sa to už aj deje a muži, ktorí sa k ženám správajú násilne, ich prenasledujú oveľa sofistikovanejšími formami," vysvetlila.
OZ Fenestra funguje od roku 1996. Väčšinu finančných zdrojov získava z rôznych projektov a grantov. "Čo sa týka samotnej prevádzky poradenského centra, máme podporu Košického samosprávneho kraja," povedala Karlovská s tým, že občianske združenie organizuje aj rôzne vzdelávacie aktivity.