Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Regióny

VIDEO: Parný ozubnicový vlak sa tohto roku vydá na sedem jázd

Na archívnej snímke parná zubačka z Tisovca. FOTO TASR - Roman Hanc , Košice 19.apríla 2015 Foto: TASR -Roman Hanc

Prvé jazdy vlaku na trati Tisovec- Zbojská v Rimavskosobotskom okrese sú naplánované na dnes 7. mája a ďalšie historický vlak absolvuje koncom mesiaca.



Tisovec 7. mája (TASR) – Parný ozubnicový vlak, premávajúci na trase Tisovec – Zbojská v Rimavskosobotskom okrese, bude pre verejnosť v čase tohtoročnej letnej sezóny premávať počas siedmich dní. Ako TASR informoval Ján Spišiak, čestný predseda občianskeho združenia (OZ) Zubačka, ktoré vlak prevádzkuje, každý deň absolvujú dve jazdy - o 09.00 h a 12.00 h.

Prvé dve sú naplánované na sobotu 7. mája a ďalšie historický vlak absolvuje koncom mesiaca, 28. mája. Počas letných prázdnin sa na cestu prvýkrát vydá 3. júla a v nasledujúcom mesiaci sú naplánované opäť dve jazdy, ktoré pripadnú na 6. a 20. augusta. Tohtoročnú premávku uzavrie parný vlak koncom leta poslednými jazdami, ktoré sa budú konať 3. a 17. septembra.

Hoci je premávka historického vlaku sezónnou záležitosťou, jej príprava a zabezpečenie si žiada celoročnú aktivitu členov OZ. „Každý druhý týždeň máme brigády. V poslednom čase sme sa sústredili hlavne na sprevádzkovanie mechanizmu tzv. točne, ktorá slúži na otáčanie rušňa,“ priblížil čestný predseda OZ.

Napriek tomu, že niektorí členovia združenia pracujú vo väčších mestách a v zahraničí, Zubačka podľa Spišiaka nemá problém vykryť všetky jazdy. „Máme stanovený harmonogram a rozdelené úlohy na každú jazdu. Dohodli sme sa, že každý si v prípade, ak sa nemôže zúčastniť, zabezpečí za seba náhradu,“ vysvetlil s tým, že prevádzka takéhoto vlaku nie je z personálneho hľadiska jednoduchá. „Na jednu jazdu potrebujeme osem ľudí. Nemôže to navyše robiť hocikto, musí ísť o odborníkov so všetkými potrebnými odbornými skúškami a testami, ktoré sú potrebné na železnici,“ dodal.

Vysoké sú podľa jeho slov aj finančné náklady, týkajúce sa prevádzky vlaku, ktoré predstavujú zhruba 2500 eur na jednu jazdu. „Ani plne obsadený vlak so 150 ľuďmi zďaleka nepokryje tieto výdavky. Najviac sa nám preto oplatí, ak si nás niekto objedná na špeciálnu jazdu, za ktorú zaplatí plnú sumu,“ povedal s tým, že sú to väčšinou Nemci alebo Rakúšania.

Ako doplnil, výdavky sa netýkajú len samotného historického vlaku, ale nedávno museli napríklad investovať aj do lokomotívy požiarneho vlaku, ktorý podľa predpisov musí parný vlak na každej ceste sprevádzať. „Poslali sme ju do Vrútok na generálnu opravu vodného systému a stálo nás to vyše 7000 eur. Financovanie tejto atrakcie je celkovo náročné a bez sponzorských darov by sme neboli schopní ju prevádzkovať,“ zakončil Spišiak.