Súťaž FCC Gliding patrí medzi najvýznamnejšie plachtárske súťaže v Európe.
Autor TASR
Prievidza 20. apríla (TASR) – Piloti na 5. ročníku medzinárodnej súťaže v bezmotorovom lietaní vetroňov FCC Gliding, ktorá od nedele (15. 4.) prebieha na letisku v Prievidzi, musia koordinovať lety s riadením leteckých operácií NATO. Na Sliači sa totiž súbežne koná veľké cvičenie vzdušných síl členských krajín NATO za účasti ďalších 12 krajín.
"Bez dohody a dodržiavania určených bezpečnostných pravidiel s riadiacou vežou na Sliači by sa podujatie FCC Gliding nemohlo uskutočniť," konštatoval organizačný riaditeľ pretekov Ľuboš Jánošík. "Našťastie, velenie NATO a Ozbrojených síl SR vyšli plachtárom v ústrety a obe podujatia sa môžu konať. Vojenskí piloti cvičia nízke prelety každý deň predpoludním. Popoludní, v čase, keď štartujú piloti vetroňov z prievidzského letiska, vojaci nacvičujú lety vo veľkých výškach, inak by hrozili strety s prúdovými lietadlami. Plachtári totiž môžu využívať vzdušný priestor nad celým územím Slovenska, ale podľa potreby aj Poľska, Maďarska a Českej republiky. Ich letová výška je stanovená maximálne na 2450 metrov nad morom, kým stíhačky lietajú omnoho vyššie," vysvetlil Jánošík.
Súťaž FCC Gliding patrí medzi najvýznamnejšie plachtárske súťaže v Európe. Zúčastňuje sa na nej 115 pretekárov z deviatich krajín. Medzi nimi je aj sedem žien. Súťažia v klubovej, 15-metrovej (rozsah krídiel) a voľnej triede. Od nedele, keď preteky slávnostne otvorili prvou súťažnou úlohou, už lietali štyrikrát. Počasie totiž nedovolilo, aby mohli lietať každý deň. "Je typicky aprílové, premenlivé, a preto je súťaž náročná," povedal Jánošík. Pretekári sa však podľa neho nesťažujú, hoci dĺžka súťažných preletov sa pohybuje iba okolo 200 km.
Podľa priebežného poradia v klubovej triede vedie Gerard Dale z Veľkej Británie, na čele 15-metrovej triedy je Čech Ján Louda a vo voľnej triede si najlepšie počína niekoľkonásobný majster sveta Poliak Sebastián Kawa.
"Bez dohody a dodržiavania určených bezpečnostných pravidiel s riadiacou vežou na Sliači by sa podujatie FCC Gliding nemohlo uskutočniť," konštatoval organizačný riaditeľ pretekov Ľuboš Jánošík. "Našťastie, velenie NATO a Ozbrojených síl SR vyšli plachtárom v ústrety a obe podujatia sa môžu konať. Vojenskí piloti cvičia nízke prelety každý deň predpoludním. Popoludní, v čase, keď štartujú piloti vetroňov z prievidzského letiska, vojaci nacvičujú lety vo veľkých výškach, inak by hrozili strety s prúdovými lietadlami. Plachtári totiž môžu využívať vzdušný priestor nad celým územím Slovenska, ale podľa potreby aj Poľska, Maďarska a Českej republiky. Ich letová výška je stanovená maximálne na 2450 metrov nad morom, kým stíhačky lietajú omnoho vyššie," vysvetlil Jánošík.
Súťaž FCC Gliding patrí medzi najvýznamnejšie plachtárske súťaže v Európe. Zúčastňuje sa na nej 115 pretekárov z deviatich krajín. Medzi nimi je aj sedem žien. Súťažia v klubovej, 15-metrovej (rozsah krídiel) a voľnej triede. Od nedele, keď preteky slávnostne otvorili prvou súťažnou úlohou, už lietali štyrikrát. Počasie totiž nedovolilo, aby mohli lietať každý deň. "Je typicky aprílové, premenlivé, a preto je súťaž náročná," povedal Jánošík. Pretekári sa však podľa neho nesťažujú, hoci dĺžka súťažných preletov sa pohybuje iba okolo 200 km.
Podľa priebežného poradia v klubovej triede vedie Gerard Dale z Veľkej Británie, na čele 15-metrovej triedy je Čech Ján Louda a vo voľnej triede si najlepšie počína niekoľkonásobný majster sveta Poliak Sebastián Kawa.