Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Regióny

Po otvorení estakády nehodovosť v Pov. Bystrici klesla o 70 percent

Foto: TASR/Radovan Stoklasa

Pred otvorením estakády pri Považskej Bystrici bola cestná komunikácia I/61 zaťažovaná tranzitnou dopravou a denne ňou prešlo až 23.200 vozidiel, z toho asi 7000 nákladných.

Považská Bystrica 30. mája (TASR) – Spustením diaľničnej estakády a diaľničného úseku D1 Sverepec – Vrtižer cez Považskú Bystricu klesla dopravná nehodovosť takmer o 70 percent. TASR o tom informoval riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

„Kým od 31. mája 2009 do 31. mája 2010 (ročné obdobie prevádzky cesty I/61 bez estakády) sa na hlavnom ťahu cez Považskú Bystricu stalo 55 dopravných nehôd, po sprevádzkovaní diaľnice klesol ich počet medziročne na 16. Na novej diaľnici sa k 31. máju 2011 (počas ročnej sledovanej prevádzky) nestala ani jedna smrteľná dopravná nehoda a aj celkový počet dopravných nehôd bol minimálny,“ povedal Palčák.

Ako dodal, pred otvorením estakády pri Považskej Bystrici (D1) bola cestná komunikácia I/61 zaťažovaná všetkou tranzitnou dopravou v smere sever – juh Slovenska a denne ňou prešlo až 23.200 vozidiel, z čoho bolo asi 7000 nákladných. Po sprevádzkovaní estakády klesla dopravná záťaž až o 67 percent na súčasných asi 7800 vozidiel za deň (1630 nákladných vozidiel).

„Najviac zaťaženým miestom bola pred spustením estakády do prevádzky svetelná križovatka ciest I/61 a II/517, na ktorej boli denné intenzity dopravy na úrovni až 37.800 vozidiel. Po sprevádzkovaní estakády ponad Považskú Bystricu klesla intenzita dopravy v tejto križovatke až na približne 21.800 vozidiel, čo predstavuje celkový pokles o 43 percent,“ priblížil Palčák.

Pohľad na Považskú Bystricu tesne pred odovzdaním estakády pred dvoma rokmi.
Foto: TASR/Radovan Stoklasa
Najvýznamnejším prínosom pre Považskú Bystricu je podľa neho až 77-percentný pokles tranzitnej dopravy cez mesto. Presunom tranzitnej dopravy z vnútromestskej cestnej infraštruktúry na diaľničný obchvat a s tým spojeným poklesom dopravy v centre mesta boli pre obyvateľov zabezpečené významné prínosy. „Zlepšila sa plynulosť dopravy a životné prostredie v centre mesta, skrátil sa jazdný čas tranzitu, znížila sa spotreba paliva, znížila sa tvorba emisií a hluku a dopad týchto negatívnych prvkov dopravy na obyvateľstvo,“ uzavrel Palčák.

Diaľničný úsek D1 Sverepec - Vrtižer začali stavať v roku 2008 združenia Sverepec - Vrtižer (I. úsek) a Manín (II. úsek) a otvorili ho 30. mája 2010. Celkové náklady na jeho výstavbu boli 379 miliónov eur a takmer 225 miliónov eur pritieklo do projektu z fondov Európskej únie. Cesta z Bratislavy do Žiliny sa vďaka novému úseku skrátila asi o pol hodinu.