Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Regióny

Podzemná ani povrchová voda nie je pre stavbu D4 a R7 znečistená

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Šéf envirorezortu dal pokyn, aby podozrenie, či sa na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 používa nebezpečný materiál, preverila Slovenská inšpekcia životného prostredia.

Bratislava 31. mája (TASR) – Podzemná ani povrchová voda nie je v dôsledku výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 znečistená, preukázali to aj výsledky skúšok. Pre TASR to uviedlo konzorcium, ktoré bratislavský obchvat stavia. Reagovalo tak na bratislavských mestských poslancov Jozefa Uhlera a Radovana Jenčíka, podľa ktorých sa zrejme pri výstavbe v okolí Jarovského ramena používajú aj tisíce ton betónového recyklátu s podielom škvary, čo môže ohroziť životné prostredie.

"Materiál, ktorý spoločnosť D4R7 Construction využíva pri stavbe diaľnice a rýchlostnej cesty, preverujeme. Podľa výsledkov skúšok ide o inertný materiál a nehrozí riziko znečistenia," uviedol pre TASR stavebník. Deklaroval, že v rámci projektu zaviedol plán environmentálneho monitoringu, na základe ktorého počas doby výstavby sleduje zložky životného prostredia, vrátane povrchovej a podzemnej vody. "Výsledky skúšok preukázali, že podzemná ani povrchová voda nie je v dôsledku výstavby projektu D4 a R7 znečistená," podotklo konzorcium. To čelí taktiež podozreniu, že sa na úsek stavby diaľnice D4 - Podunajské Biskupice a Ivanka pri Dunaji vyváža kontaminovaná zemina.

Pri budovaní bratislavského obchvatu v okolí Jarovského ramena sa podľa Uhlera a Jenčíka zrejme používa aj nebezpečný materiál, ktorý môže ohroziť podzemné vody a následne aj pitnú vodu. "Nám sa podarilo získať objednávku, kde si subdodávateľ objednáva od firmy Vassal EKO, ktorá je preslávená škandálmi v Bratislave s odpadom, do lokality výstavby D4 Bratislava-Jarovce priviezť napríklad 100.000 ton recyklovaného kameniva zloženého z betónového recyklátu s podielom škvary. To je 10.000 nákladných vozidiel," uviedol Uhler. Škvara sa podľa neho nesmie používať na stavbách od roku 1983, pretože obsahuje nebezpečné látky ako napríklad najťažší zo vzácnych plynov, ako je radón. Spoločnosť Vassal EKO však pre TASR uviedla, že žiadny materiál s podielom škvary konzorciu nedodáva a nič také ani v zmluve nemá. 

Minister životného prostredia László Sólymos (Most-Híd) už dal pokyn, aby podozrenie, či sa na stavbe diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v bratislavskom Jarovskom ramene používa nebezpečný materiál, preverila Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP). Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že koncesionár je viazaný zákonmi, normami a predpismi nielen technickými, ale aj environmentálnymi. "Kontrolu nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov potvrdzuje v prípade D4 a R7 okrem príslušných orgánov aj nezávislý dozor," uviedol rezort.