Zabezpečením skúšobnej prevádzky LZS pod Tatrami bol poverený Okresný ústav národného zdravia Poprad v úzkej spolupráci s Horskou službou TANAP-u a HS Československého zväzu telesnej výchovy.
Autor TASR
Poprad 8. decembra (TASR) – Pred 30 rokmi začala prevádzka leteckej záchrannej služby (LZS) v Poprade. "Presne 8. decembra 1987 začala prvá etapa skúšobnej prevádzky. V rámci overovania možností a efektívnosti LZS vo vtedajšej Československej socialistickej republike bol Poprad tretím mestom, po Prahe a Banskej Bystrici, kde prebiehala. Okresné mesto pod Vysokými Tatrami bolo zvolené pre potrebu riešiť systematicky leteckú záchranu v horských oblastiach severného Slovenska, najmä vo Vysokých Tatrách," priblížila hovorkyňa Nemocnice Poprad Sylvia Galajda.
Zabezpečením skúšobnej prevádzky LZS pod Tatrami bol poverený Okresný ústav národného zdravia Poprad v úzkej spolupráci s Horskou službou (HS) Tatranského národného parku (TANAP) a HS Československého zväzu telesnej výchovy. Prevádzkovateľom vrtuľníka bol podnik pre leteckú činnosť Slovair Bratislava. "Vzhľadom na špecifické podmienky operačnej oblasti bol používaný vrtuľník typu Mi-8, ktorý umožnil vykonávanie záchranných akcií aj vo vysokohorskom teréne. Základňou vrtuľníka bolo letisko Poprad-Tatry," doplnila Galajda.
Aby sa zaistili služby lekárov vo vrtuľníku počas celej skúšobnej prevádzky, v spolupráci s HS bolo vyškolených aj niekoľko lekárov. V úvodný deň skúšobnej prevádzky sa uskutočnila porada zástupcov zainteresovaných subjektov a vrtuľník Mi-8 OK-ZXP bol vybavený zdravotníckym a záchranným materiálom. O deň neskôr 9. decembra vykonal tzv. rekognoskačný oblet vytypovaných pristávacích plôch v horách a 10. decembra transportoval prvého pacienta v rámci sekundárneho prevozu z Popradu do Košíc. Skúšobná prevádzka trvala spolu 166 dní, pričom bolo zaevidovaných 108 výziev na zásah a realizovaných 83 letov. Celkovo bolo nalietaných vyše 160 letových hodín a prepravených 37 postihnutých pri primárnych a 62 pacientov pri sekundárnych letoch.
"Riadiacim centrom činnosti LZS bol počas skúšobnej prevádzky Centrálny dispečing popradskej nemocnice. Posádka vrtuľníka mala trvalé stanovište v priestoroch letiskovej budovy. V areáli Nemocnice s poliklinikou Poprad, ako aj pri väčšine ďalších okresných nemocníc v operačnej oblasti vrtuľníka, boli zriadené, resp. vytypované pracovné plochy, na ktorých mohol pristáť pri transporte pacienta," doplnila Galajda.
Prvé štyri etapy skúšobnej prevádzky ukázali, že Poprad je vhodným miestom pre stredisko LZS, a že vrtuľník v horskom prostredí dokáže dosiahnuť postihnutého šesť až desaťkrát rýchlejšie ako pozemná záchrana. Od polovice mája 1989 je v Poprade zaisťovaná LZS nepretržite až doteraz. Záchranné vrtuľníky prevádzkovala okrem Slovair aj Správa Tatranského národného parku a od roku 1992 je prevádzkovateľom Air-Transport Europe.
Zabezpečením skúšobnej prevádzky LZS pod Tatrami bol poverený Okresný ústav národného zdravia Poprad v úzkej spolupráci s Horskou službou (HS) Tatranského národného parku (TANAP) a HS Československého zväzu telesnej výchovy. Prevádzkovateľom vrtuľníka bol podnik pre leteckú činnosť Slovair Bratislava. "Vzhľadom na špecifické podmienky operačnej oblasti bol používaný vrtuľník typu Mi-8, ktorý umožnil vykonávanie záchranných akcií aj vo vysokohorskom teréne. Základňou vrtuľníka bolo letisko Poprad-Tatry," doplnila Galajda.
Aby sa zaistili služby lekárov vo vrtuľníku počas celej skúšobnej prevádzky, v spolupráci s HS bolo vyškolených aj niekoľko lekárov. V úvodný deň skúšobnej prevádzky sa uskutočnila porada zástupcov zainteresovaných subjektov a vrtuľník Mi-8 OK-ZXP bol vybavený zdravotníckym a záchranným materiálom. O deň neskôr 9. decembra vykonal tzv. rekognoskačný oblet vytypovaných pristávacích plôch v horách a 10. decembra transportoval prvého pacienta v rámci sekundárneho prevozu z Popradu do Košíc. Skúšobná prevádzka trvala spolu 166 dní, pričom bolo zaevidovaných 108 výziev na zásah a realizovaných 83 letov. Celkovo bolo nalietaných vyše 160 letových hodín a prepravených 37 postihnutých pri primárnych a 62 pacientov pri sekundárnych letoch.
"Riadiacim centrom činnosti LZS bol počas skúšobnej prevádzky Centrálny dispečing popradskej nemocnice. Posádka vrtuľníka mala trvalé stanovište v priestoroch letiskovej budovy. V areáli Nemocnice s poliklinikou Poprad, ako aj pri väčšine ďalších okresných nemocníc v operačnej oblasti vrtuľníka, boli zriadené, resp. vytypované pracovné plochy, na ktorých mohol pristáť pri transporte pacienta," doplnila Galajda.
Prvé štyri etapy skúšobnej prevádzky ukázali, že Poprad je vhodným miestom pre stredisko LZS, a že vrtuľník v horskom prostredí dokáže dosiahnuť postihnutého šesť až desaťkrát rýchlejšie ako pozemná záchrana. Od polovice mája 1989 je v Poprade zaisťovaná LZS nepretržite až doteraz. Záchranné vrtuľníky prevádzkovala okrem Slovair aj Správa Tatranského národného parku a od roku 1992 je prevádzkovateľom Air-Transport Europe.