V programe ponúka zdarma MHD pre Žilinčanov, výstavbu všešportového areálu, Žilinu ako cyklomesto, boj s detskou obezitou na školách a starostlivosť o seniorov.
Autor TASR
Žilina 7. júla (TASR) – Primátor Žiliny Igor Choma (Smer-SD) dnes predstavil päťbodový program, s ktorým sa chce v novembrových komunálnych voľbách opätovne uchádzať o priazeň Žilinčanov. Ponúka v ňom zdarma MHD pre Žilinčanov, výstavbu všešportového areálu, Žilinu ako cyklomesto, boj s detskou obezitou na školách a starostlivosť o seniorov.
Pri opätovnej kandidatúre by chcel zúročiť doterajšie úsilie. „Myslím si, že sme nepracovali zle. To úsilie by bolo zbytočné, keby sme ho nevyužili a nepokračovali ďalej. Bolo by mi cťou, keby som mohol dokončiť niektoré veci a projekty tak, ako sme ich nastavili. Keď som sa zamýšľal, s čím ísť do kampane, dospel som k názoru, že nejdem otvárať 30 tém, z ktorých 20 sa tak či tak musí urobiť. Budem hovoriť o projektoch, ktoré sú nadštandardné a mohli by osloviť,“ skonštatoval Choma.
Bezplatná MHD pre dôchodcov
MHD by mala byť podľa jeho slov od januára 2015 bezplatná pre všetkých dôchodcov a od 1. 1. 2017 pre všetkých Žilinčanov s trvalým pobytom na území Žiliny a zaplatenými podlžnosťami voči mestu. „V prvých troch rokoch bude samozrejme dopad na mesto negatívny, pretože bude musieť dať viac prostriedkov do dopravy. Mesto to bude stáť zhruba 2 milióny eur viac ako teraz. Ale pozitívne benefity sú menej áut v centre mesta, čo znamená menší problém s parkovaním v centre. Pozitívny dopad na ekológiu a nárast počtu obyvateľov, ktorí sa hlásia na trvalý pobyt. Pretože máme podielové dane od počtu obyvateľov, ktorí sa hlásia v Žiline na trvalý pobyt,“ povedal žilinský primátor.
Doplnil, že mesto počas dvojročnej prípravy už vytypovalo dve lokality na všešportový areál, ktorý by mal zahŕňať novú multifunkčnú športovú halu, novú krytú plaváreň a atletický štadión. Novým projektom je aj Cyklomesto Žilina. „Projekt neskôr podrobnejšie popíšeme, aby ste videli, ktoré cyklotrasy v rámci mesta ideme počas štyroch rokov úplne dokončiť. Samozrejme s napojením okolitých katastrov. Ideme dať tomu filozofiu požičovne bicyklov, ale sofistikovaných, ako ich vidíte v Belgicku alebo Holandsku. Financovať to chceme z prostriedkov Európskej únie a máme dokonca preštudovaný spôsob financovania v prípade, že by na projekt Cyklomesto nevyšli eurofondy,“ zdôraznil Choma.
Boj s detskou obezitou
Na margo boja s detskou obezitou na školách žilinský primátor podotkol, že mesto prehodnotí automaty občerstvenia v školách, prípadne či majú automaty na mlieko. „Ideme sa pozrieť, akým spôsobom vieme dotovať deti a školské jedálne ovocím. Druhá je oblasť športu a tretia telesná výchova. Čiže, ideme diskutovať s ministerstvom školstva na túto tému. To nie je otázka jedného roka, ale musíme začať tento trend presadzovať, aby sa nestávalo, že polovica detí necvičí, lebo mama napísala ospravedlnenku. Zo strany mesta bude oveľa viac športových aktivít pre deti a ideme naďalej budovať športoviská,“ doplnil žilinský primátor.
Pre seniorov chce mesto Žilina vytvoriť centrálny dispečing, na ktorý budú môcť zavolať a poradiť sa v oblasti zdravia, bezpečnosti či financií. „Ideme ich zapojiť do primeraného aktívneho života ďalšími aktivitami tanečnými, prechádzkami, pochodmi. Ideme ich akoby trochu zobudiť, samozrejme tých, ktorí budú môcť a budú mať na to chuť. Chceme vybaviť všetkých dôchodcov, ktorí o to budú mať záujem, takzvaným červeným tlačidlom. V prípade potreby sa môže okamžite identifikovať, kde sa človek nachádza. V prípade pádu osamoteného dôchodcu alebo v prípade ohrozenia života,“ uzatvoril Choma.
V roku 2010 sa Choma uchádzal v komunálnych voľbách o priazeň Žilinčanov ako primátorský kandidát koalície Smer-SD, Strany zelených, ĽS-HZDS a Hnutia za demokraciu. Podporilo ho 38,44 percenta zúčastnených. Ďalším oficiálnym kandidátom na primátora Žiliny v tohtoročných komunálnych voľbách je Peter Belinský, ktorého nomináciu potvrdila 28. júna 2014 celoslovenská Rada KDH na zasadnutí v Bardejove.
Pri opätovnej kandidatúre by chcel zúročiť doterajšie úsilie. „Myslím si, že sme nepracovali zle. To úsilie by bolo zbytočné, keby sme ho nevyužili a nepokračovali ďalej. Bolo by mi cťou, keby som mohol dokončiť niektoré veci a projekty tak, ako sme ich nastavili. Keď som sa zamýšľal, s čím ísť do kampane, dospel som k názoru, že nejdem otvárať 30 tém, z ktorých 20 sa tak či tak musí urobiť. Budem hovoriť o projektoch, ktoré sú nadštandardné a mohli by osloviť,“ skonštatoval Choma.
Bezplatná MHD pre dôchodcov
MHD by mala byť podľa jeho slov od januára 2015 bezplatná pre všetkých dôchodcov a od 1. 1. 2017 pre všetkých Žilinčanov s trvalým pobytom na území Žiliny a zaplatenými podlžnosťami voči mestu. „V prvých troch rokoch bude samozrejme dopad na mesto negatívny, pretože bude musieť dať viac prostriedkov do dopravy. Mesto to bude stáť zhruba 2 milióny eur viac ako teraz. Ale pozitívne benefity sú menej áut v centre mesta, čo znamená menší problém s parkovaním v centre. Pozitívny dopad na ekológiu a nárast počtu obyvateľov, ktorí sa hlásia na trvalý pobyt. Pretože máme podielové dane od počtu obyvateľov, ktorí sa hlásia v Žiline na trvalý pobyt,“ povedal žilinský primátor.
Doplnil, že mesto počas dvojročnej prípravy už vytypovalo dve lokality na všešportový areál, ktorý by mal zahŕňať novú multifunkčnú športovú halu, novú krytú plaváreň a atletický štadión. Novým projektom je aj Cyklomesto Žilina. „Projekt neskôr podrobnejšie popíšeme, aby ste videli, ktoré cyklotrasy v rámci mesta ideme počas štyroch rokov úplne dokončiť. Samozrejme s napojením okolitých katastrov. Ideme dať tomu filozofiu požičovne bicyklov, ale sofistikovaných, ako ich vidíte v Belgicku alebo Holandsku. Financovať to chceme z prostriedkov Európskej únie a máme dokonca preštudovaný spôsob financovania v prípade, že by na projekt Cyklomesto nevyšli eurofondy,“ zdôraznil Choma.
Boj s detskou obezitou
Na margo boja s detskou obezitou na školách žilinský primátor podotkol, že mesto prehodnotí automaty občerstvenia v školách, prípadne či majú automaty na mlieko. „Ideme sa pozrieť, akým spôsobom vieme dotovať deti a školské jedálne ovocím. Druhá je oblasť športu a tretia telesná výchova. Čiže, ideme diskutovať s ministerstvom školstva na túto tému. To nie je otázka jedného roka, ale musíme začať tento trend presadzovať, aby sa nestávalo, že polovica detí necvičí, lebo mama napísala ospravedlnenku. Zo strany mesta bude oveľa viac športových aktivít pre deti a ideme naďalej budovať športoviská,“ doplnil žilinský primátor.
Pre seniorov chce mesto Žilina vytvoriť centrálny dispečing, na ktorý budú môcť zavolať a poradiť sa v oblasti zdravia, bezpečnosti či financií. „Ideme ich zapojiť do primeraného aktívneho života ďalšími aktivitami tanečnými, prechádzkami, pochodmi. Ideme ich akoby trochu zobudiť, samozrejme tých, ktorí budú môcť a budú mať na to chuť. Chceme vybaviť všetkých dôchodcov, ktorí o to budú mať záujem, takzvaným červeným tlačidlom. V prípade potreby sa môže okamžite identifikovať, kde sa človek nachádza. V prípade pádu osamoteného dôchodcu alebo v prípade ohrozenia života,“ uzatvoril Choma.
V roku 2010 sa Choma uchádzal v komunálnych voľbách o priazeň Žilinčanov ako primátorský kandidát koalície Smer-SD, Strany zelených, ĽS-HZDS a Hnutia za demokraciu. Podporilo ho 38,44 percenta zúčastnených. Ďalším oficiálnym kandidátom na primátora Žiliny v tohtoročných komunálnych voľbách je Peter Belinský, ktorého nomináciu potvrdila 28. júna 2014 celoslovenská Rada KDH na zasadnutí v Bardejove.