Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Regióny

Projekt elektronizácie ponúka v ŽSK vybavenie 71 služieb cez internet

Žilina, centrum. Foto: Pozicovnabicyklov.sk

Služby umožnia občanovi priamo z domova robiť rôzne podania komplet v elektronickej podobe tak, aby nemusel navštíviť úrad.

Žilina 14. októbra (TASR) – Žilinský samosprávny kraj (ŽSK) dnes predstavil projekt elektronizácie služieb, ktorý ponúka občanom možnosť vybaviť prostredníctvom internetu 71 služieb priamo z domova.

Podľa vedúceho oddelenia informatiky Úradu ŽSK Romana Kučeráka je zhruba polovica služieb informačných a polovica transakčných. "Umožnia občanovi priamo z domova robiť rôzne podania komplet v elektronickej podobe tak, aby nemusel navštíviť úrad. Zároveň mu služba umožní kooperovať s ostatnými organizáciami v rámci štátnej správy. Prostredníctvom Úradu ŽSK je možné vyžiadať dodatočné informácie, napríklad z Generálnej prokuratúry či katastra nehnuteľností, ktoré doteraz musel občan doložiť. Iba nám dá súhlas, že tieto informácie v jeho mene môžeme vyžiadať a my si ich vyžiadame bez toho, aby musel dodatočne oslovovať ďalšie úrady a dodávať ďalšie informácie, ktoré sú súčasťou štátnej alebo verejnej správy," povedal Kučerák.

Doplnil, že podmienkou fungovania transakčných služieb je elektronický občiansky preukaz s čipom. "Čip musí mať občan aktivovaný a mal by mať na čipe zaručený elektronický podpis. Toto je nevyhnutná podmienka, aby dokázal v rámci eGovernmentu podávať elektronické služby. Lebo tým zaručuje svoj podpis na dokumentoch, ktoré dodáva v podaní," uviedol vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.

Projekt elektronizácie služieb v ŽSK trval tri roky. "Začiatok bol v rámci podpisu zmluvy v decembri 2012 a rozpočtový náklad bol zhruba 4,2 milióna eur. Z toho 95 percent je z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu a 5 percent z prostriedkov ŽSK. Samosprávny kraj projekt riešil v spolupráci s dodávateľskými spoločnosťami Datalan a DWC, ktoré vyhrali verejné obstarávanie a v rámci troch rokov bolo dielo zrealizované," dodal Kučerák.

ŽSK je podľa neho jeden zo siedmich samosprávnych krajov, ktoré sa zúčastnili na tomto projekte. "Všetky projekty ostatných samosprávnych krajov končia v tomto období. Nie všetky samosprávne kraje však majú služby v rovnakom rozsahu. My máme maximálny možný rozsah. Ale zameranie na sociálne služby, zdravotníctvo, kultúru, cestovný ruch je rovnaké," uzatvoril vedúci oddelenia informatiky Úradu ŽSK.