Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Regióny

Prvý automatický parkovací dom na bicykle v Trnave sa teší záujmu

Na snímke parkovacia veža pre bicykle pri železničnej a autobusovej stanici v Trnave vo štvrtok 25. apríla 2024. Foto: TASR Lukáš Grinaj

Kapacita trnavskej veže je 118 bicyklov, z toho 16 detských.

Trnava 26. apríla (TASR) - Jedenásť a pol metra vysokú cyklovežu v Trnave otvorili v januári 2020 pri železničnej stanici. Bola prvou na Slovensku a jej využiteľnosť z roka na rok vzrastá. Na výstavbu veže dvanásťuholníkového tvaru vynaložilo mesto podľa hovorkyne Veroniky Majtánovej 652.656 eur s použitím nenávratného finančného príspevku z Integrovaného regionálneho operačného programu vo výške 505.319 eur.

"Dnes funguje na Slovensku a v Česku dvadsať takýchto zariadení a náš prvý automatický parkovací dom bol minulý rok najvyťaženejším z nich," konštatovala.

Kapacita trnavskej veže je 118 bicyklov, z toho 16 detských. Podľa štatistiky prevádzkovateľa bola vlani priemerná mesačná obsadenosť 1822 bicyklov, spolu ich vo veži zaparkovalo 21.868. Najvyťaženejšie mesiace boli september (2331 zaparkovaných bicyklov), jún (2290), október (2215). Ale napríklad aj v januári bicykel zaparkovalo 1200 cyklistov, ktorí pokračovali v ceste za prácou alebo štúdiom vlakom či autobusom.

Uloženie bicykla je nenáročný proces, podľa hovorkyne stačí predné koleso bicykla zatlačiť do mechanizmu a stlačiť tlačidlo Štart. Uskladnený je za pár sekúnd. Platba je možná v hotovosti a od tohto roku už aj bezhotovostne. Prvé tri roky bol poplatok symbolických 10 centov za 24 hodín, od začiatku 2024 sa cena zmenila na 20 centov. "Používatelia Trnavského bikesharingu, našich mestských bicyklov, majú po naskenovaní čipovej bikesharingovej karty prvých 24 hodín úschovy zdarma. Maximálna doba úschovy bicykla v cykloveži je 15 dní," doplnila Majtánová.

Mesto hodnotí projekt ako úspešný, od začiatku má prevažujúcu pozitívnu odozvu. Prevádzku cykloveže zohľadňuje aj mestský rozpočet, nakoľko náklady prevyšujú príjmy z poplatkov. "Rovnako, ako je napríklad dotovaná mestská hromadná doprava, či práce na cestnej infraštruktúre vo všeobecnosti, ide o službu verejnosti, ktorá má obyvateľom uľahčiť dochádzanie na stanicu bezmotorovou dopravou a poskytnúť im bezpečnú možnosť uloženia bicykla. O tom, že má svoje uplatnenie, svedčí miera jej využívania," doplnila Majtánová.