Kosová poukázala na to, že kvalita vzdelávania v segregovaných školách je neporovnateľne nižšia ako v integrovaných školách.
Autor TASR
Bratislava 17. júla (TASR) - Poslankyňa Národnej rady SR z opozičného Progresívneho Slovenska (PS) Ingrid Kosová kritizuje plánovaný vznik pilotnej rómskej národnostnej školy v obci Rakúsy v okrese Kežmarok. Ministrovi školstva Tomášovi Druckerovi (Hlas-SD) odporúča, aby hľadal prijateľné a efektívne riešenia, ktoré vedú k desegregácii.
"Napriek tomu, že minister deklaruje, že vôbec nejde o desegregačné opatrenie, tak memorandum hovorí presný opak. Z nášho pohľadu je celá táto iniciatíva skôr snahou o legitimizáciu segregácie," priblížila. Vznik rómskej národnostnej školy vníma tiež ako prostriedok k tomu, ako sa vyhnúť pokute od Európskej únie za porušovanie rasovej smernice.
"Zmena tejto segregovanej školy na národnostnú, ktorá podľa memoranda bude v súlade s princípmi desegregácie, zároveň aj umožní samospráve, aby mohla stavať školu v tesnej blízkosti osady," podotkla. Vznik školy podľa nej neobstojí ani z právneho hľadiska a ani u Európskej komisie.
Zriadenie národnostnej školy musí podľa Kosovej spĺňať viacero podmienok. Okrem iného musí vychádzať zo želania rodičov a menšiny. Rodič musí mať tiež možnosť výberu školy. Poukázala tiež na to, že kvalita vzdelávania v segregovaných školách je neporovnateľne nižšia ako v integrovaných školách. "Namiesto experimentovania s rómskymi deťmi teda odporúčame ministrovi školstva, aby hľadal naozaj prijateľné a efektívne riešenia, ktoré vedú k desegregácii," zdôraznila.
Vytvorenie pilotnej rómskej národnostnej školy v obci Rakúsy má byť výsledkom spolupráce Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, obce Rakúsy, Prešovskej univerzity v Prešove a Asociácie škôl s vyučovaním rómskeho jazyka. Rezort školstva podpísal so spomenutými účastníkmi memorandum. Projekt podľa ministerstva predstavuje významný krok k podpore skvalitnenia rómskeho národnostného školstva na Slovensku.
"Napriek tomu, že minister deklaruje, že vôbec nejde o desegregačné opatrenie, tak memorandum hovorí presný opak. Z nášho pohľadu je celá táto iniciatíva skôr snahou o legitimizáciu segregácie," priblížila. Vznik rómskej národnostnej školy vníma tiež ako prostriedok k tomu, ako sa vyhnúť pokute od Európskej únie za porušovanie rasovej smernice.
"Zmena tejto segregovanej školy na národnostnú, ktorá podľa memoranda bude v súlade s princípmi desegregácie, zároveň aj umožní samospráve, aby mohla stavať školu v tesnej blízkosti osady," podotkla. Vznik školy podľa nej neobstojí ani z právneho hľadiska a ani u Európskej komisie.
Zriadenie národnostnej školy musí podľa Kosovej spĺňať viacero podmienok. Okrem iného musí vychádzať zo želania rodičov a menšiny. Rodič musí mať tiež možnosť výberu školy. Poukázala tiež na to, že kvalita vzdelávania v segregovaných školách je neporovnateľne nižšia ako v integrovaných školách. "Namiesto experimentovania s rómskymi deťmi teda odporúčame ministrovi školstva, aby hľadal naozaj prijateľné a efektívne riešenia, ktoré vedú k desegregácii," zdôraznila.
Vytvorenie pilotnej rómskej národnostnej školy v obci Rakúsy má byť výsledkom spolupráce Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR, obce Rakúsy, Prešovskej univerzity v Prešove a Asociácie škôl s vyučovaním rómskeho jazyka. Rezort školstva podpísal so spomenutými účastníkmi memorandum. Projekt podľa ministerstva predstavuje významný krok k podpore skvalitnenia rómskeho národnostného školstva na Slovensku.