Zabezpečenie transparentnosti chodu úradu Banskobystrického samosprávneho kraja je jednou z priorít kandidáta na jeho predsedu Emila Samka.
Autor TASR
Revúca 4. novembra (TASR) - Zabezpečenie transparentnosti chodu úradu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) je jednou z priorít kandidáta na jeho predsedu Emila Samka. O hlasy voličov sa uchádza s podporou Kresťanskej ľudovej strany (KĽS).
Za potrebné považuje zabezpečenie špeciálnej odbornej pomoci pri čerpaní eurofondov pre pracovníkov samosprávneho kraja, obce, mikroregióny, podnikateľské subjekty a mimovládne neziskové organizácie. Rozhovor s E. Samkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).
Vaším plánom je vytvorenie tímu odborníkov na zabezpečenie rozvoja kraja. Je oblasť, na ktorú sa chcete zamerať prioritne?
Ako sociálny politik sa chcem naďalej zaoberať sociálnou politikou hlavne vzdelávaním, bývaním, zdravotníctvom a zamestnávaním Rómov. Pôsobil som vo viacerých projektoch ako expert pre sociálnu oblasť. Existujúci vzdelávací systém veľmi slabo reaguje na potreby hospodárskeho a spoločenského vývoja. Je to daň za nedotiahnuté a zle nastavené reformy.
Ako by ste menili vzdelávací systém v BBSK?
Prioritou musí byť prepojenie nášho vzdelávacieho systému s potrebami trhu práce. Musí tomu predchádzať spoločenská diskusia o tom, čo študentom ponúkajú školy a či je táto ponuka adekvátna. Je nevyhnutné modernizovať stredné odborné školy s prepojením na odbory, ktoré potrebujú zamestnávatelia, vrátiť sa k priemyslovkám s jasnými názvami, v ktorých oblastiach pripravujú študentov aj s vytváraním firemných škôl.
Aké sú vaše predstavy v oblasti dopravy v kraji?
Určite potrebuje zlepšenie v takom zmysle, aby sa vytvoril efektívny a kvalitný dopravný systém na národnej a regionálnej úrovni. Súčasne by sa mali znížiť negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie. Najvyššou prioritou v oblasti dopravy je vytvorenie spoľahlivých dopravných tepien. Na prvom mieste je preto vytvorenie spojenia medzi dvoma hlavnými ekonomickými centrami, Bratislavou a Košicami, cestami vyššej triedy a železnicou.
Hoci toto BBSK podľa vás potrebuje, tieto veci sa riešia na celoslovenskej úrovni. Akým spôsobom chcete rozvíjať zdravotnú starostlivosť a zvyšovať úroveň nemocníc?
Zistiť, ktorá nemocnica poskytuje starostlivosť s najvyššou kvalitou, nie je pre bežného pacienta jednoduchou záležitosťou. Kvalita slovenského zdravotníctva sa zhoršila. Hodnotiť úroveň nemocníc, zdravotníckych zariadení je veľmi zložitá vec.
Kvalitu poskytovaných služieb, liečby, ochoty personálu pomôže zistiť aj rebríček nemocníc, ktorý každý rok robia jednotlivé zdravotné poisťovne. Rebríčky pomôžu pacientom aj nemocniciam. Pacienti sa môžu čiastočne zorientovať podľa rebríčkov kvality nemocníc, ktoré robia zdravotné poisťovne. Pacient najlepšie vníma starostlivosť a správanie lekárov a sestier, druhá v poradí je spokojnosť s liečbou a poskytnutou starostlivosťou. Najhoršie hodnotia pacienti všetkých poisťovní ubytovanie a stravu. Častým problémom je aj upratovanie. Komplexné hodnotenie kladie dôraz aj na efektivitu liečby.
Na cestách v správe samosprávneho kraja je potrebné pripraviť komplexné riešenie problematiky dopravy, ako sú zákazy jázd na cestách II. a III. triedy, ale aj nastavenie daní z motorových vozidiel. Kraje nerozhodujú o prerozdeľovaní zdrojov z Regionálneho operačného programu na vyššie územné celky a je tu slabý mechanizmus podpory financovania regionálneho rozvoja z prostriedkov Európskej únie. Je teda nevyhnutné, aby sa zaviedol zjednodušený a transparentný prístup k fondom, projektovej dokumentácii schválených projektov.
Máte skúsenosti aj s podnikaním, ako by ste zamerali svoje snahy v tomto smere?
Je potrebné poskytnúť podporu pre zlepšenie podmienok na nabiehanie nových firiem v cezhraničných regiónoch. Za potrebné považujem venovať väčšiu reflexiu práce s európskymi prostriedkami na Slovensku a ich efektívne čerpanie. Protichodné záujmy rôznych politických a ekonomických skupín a boj o moc zasahujú do rozhodnutí, ktoré vyžadujú odborné posúdenie a istú mieru spoločenskej zhody. Zodpovedné štátne orgány v tejto situácii volia zdanlivo jednoduchšiu cestu a rozhodnutia presadzujú zväčša na politickej úrovni bez snahy o širšiu verejnú či odbornú diskusiu a konsenzus. To vedie k strate kontinuity a nestabilite pravidiel, zvyšuje pravdepodobnosť pochybení a prijatia nesprávnych rozhodnutí.
Za potrebné považuje zabezpečenie špeciálnej odbornej pomoci pri čerpaní eurofondov pre pracovníkov samosprávneho kraja, obce, mikroregióny, podnikateľské subjekty a mimovládne neziskové organizácie. Rozhovor s E. Samkom je súčasťou projektu, v ktorom TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov vyšších územných celkov (VÚC).
Vaším plánom je vytvorenie tímu odborníkov na zabezpečenie rozvoja kraja. Je oblasť, na ktorú sa chcete zamerať prioritne?
Ako sociálny politik sa chcem naďalej zaoberať sociálnou politikou hlavne vzdelávaním, bývaním, zdravotníctvom a zamestnávaním Rómov. Pôsobil som vo viacerých projektoch ako expert pre sociálnu oblasť. Existujúci vzdelávací systém veľmi slabo reaguje na potreby hospodárskeho a spoločenského vývoja. Je to daň za nedotiahnuté a zle nastavené reformy.
Ako by ste menili vzdelávací systém v BBSK?
Prioritou musí byť prepojenie nášho vzdelávacieho systému s potrebami trhu práce. Musí tomu predchádzať spoločenská diskusia o tom, čo študentom ponúkajú školy a či je táto ponuka adekvátna. Je nevyhnutné modernizovať stredné odborné školy s prepojením na odbory, ktoré potrebujú zamestnávatelia, vrátiť sa k priemyslovkám s jasnými názvami, v ktorých oblastiach pripravujú študentov aj s vytváraním firemných škôl.
Aké sú vaše predstavy v oblasti dopravy v kraji?
Určite potrebuje zlepšenie v takom zmysle, aby sa vytvoril efektívny a kvalitný dopravný systém na národnej a regionálnej úrovni. Súčasne by sa mali znížiť negatívne vplyvy dopravy na životné prostredie. Najvyššou prioritou v oblasti dopravy je vytvorenie spoľahlivých dopravných tepien. Na prvom mieste je preto vytvorenie spojenia medzi dvoma hlavnými ekonomickými centrami, Bratislavou a Košicami, cestami vyššej triedy a železnicou.
Hoci toto BBSK podľa vás potrebuje, tieto veci sa riešia na celoslovenskej úrovni. Akým spôsobom chcete rozvíjať zdravotnú starostlivosť a zvyšovať úroveň nemocníc?
Zistiť, ktorá nemocnica poskytuje starostlivosť s najvyššou kvalitou, nie je pre bežného pacienta jednoduchou záležitosťou. Kvalita slovenského zdravotníctva sa zhoršila. Hodnotiť úroveň nemocníc, zdravotníckych zariadení je veľmi zložitá vec.
Kvalitu poskytovaných služieb, liečby, ochoty personálu pomôže zistiť aj rebríček nemocníc, ktorý každý rok robia jednotlivé zdravotné poisťovne. Rebríčky pomôžu pacientom aj nemocniciam. Pacienti sa môžu čiastočne zorientovať podľa rebríčkov kvality nemocníc, ktoré robia zdravotné poisťovne. Pacient najlepšie vníma starostlivosť a správanie lekárov a sestier, druhá v poradí je spokojnosť s liečbou a poskytnutou starostlivosťou. Najhoršie hodnotia pacienti všetkých poisťovní ubytovanie a stravu. Častým problémom je aj upratovanie. Komplexné hodnotenie kladie dôraz aj na efektivitu liečby.
Na cestách v správe samosprávneho kraja je potrebné pripraviť komplexné riešenie problematiky dopravy, ako sú zákazy jázd na cestách II. a III. triedy, ale aj nastavenie daní z motorových vozidiel. Kraje nerozhodujú o prerozdeľovaní zdrojov z Regionálneho operačného programu na vyššie územné celky a je tu slabý mechanizmus podpory financovania regionálneho rozvoja z prostriedkov Európskej únie. Je teda nevyhnutné, aby sa zaviedol zjednodušený a transparentný prístup k fondom, projektovej dokumentácii schválených projektov.
Máte skúsenosti aj s podnikaním, ako by ste zamerali svoje snahy v tomto smere?
Je potrebné poskytnúť podporu pre zlepšenie podmienok na nabiehanie nových firiem v cezhraničných regiónoch. Za potrebné považujem venovať väčšiu reflexiu práce s európskymi prostriedkami na Slovensku a ich efektívne čerpanie. Protichodné záujmy rôznych politických a ekonomických skupín a boj o moc zasahujú do rozhodnutí, ktoré vyžadujú odborné posúdenie a istú mieru spoločenskej zhody. Zodpovedné štátne orgány v tejto situácii volia zdanlivo jednoduchšiu cestu a rozhodnutia presadzujú zväčša na politickej úrovni bez snahy o širšiu verejnú či odbornú diskusiu a konsenzus. To vedie k strate kontinuity a nestabilite pravidiel, zvyšuje pravdepodobnosť pochybení a prijatia nesprávnych rozhodnutí.