Dobudovanie dopravnej infraštruktúry, ale i otázky súvisiace s verejným obstarávaním a postavením firiem v nich trápia podnikateľov hornej Nitry.
Autor TASR
Prievidza 15. mája (TASR) - Dobudovanie dopravnej infraštruktúry, ale i otázky súvisiace s verejným obstarávaním a postavením firiem v nich trápia podnikateľov hornej Nitry. Vyplynulo to z dnešného stretnutia predstaviteľov strany Sieť so zamestnávateľmi z uvedeného regiónu. Sieť v prípade súťaží avizuje viacero návrhov a samospráva Prievidze v prípade dopravy opätovné otvorenie otázky budovania cesty R2.
"V našom prípade bude veľmi dôležité dobudovať infraštruktúru, ktorú potrebujeme, konkrétne cestu R2. My sa budeme snažiť v najbližšom období opäť túto tému zásadne otvoriť, pretože posunutie plánovania výstavby ďalšej časti tohto úseku do roku 2035 je pre nás neprijateľné. Čiže, musíme opäť vyvolať tlak na to, aby tieto stanoviská boli prehodnotené a aby sa cestná komunikácia budovala v oveľa kratšom termíne," ozrejmila primátorka Prievidze a podpredsedníčka strany Sieť Katarína Macháčková.
Ako pokračovala, lokálnych podnikateľov trápi aj ich postavenie vo verejných obstarávaniach, ktoré realizuje jednak samospráva a štát. "Nám je, samozrejme, veľmi ľúto, že naše lokálne firmy majú také podmienky, že sa nedokážu zúčastniť alebo nedokážu byť úspešné v týchto súťažiach, a preto bude potrebné pozrieť sa na túto legislatívu aj z tohto pohľadu a umožniť, aby práve tie lokálne firmy, najmä čo sa týka potravinových výrobkov, mohli dodávať v regióne tovar," vysvetlila.
Ako doplnil Macháčkovú predseda Siete Radoslav Procházka, strana má v tomto smere pripravené a diskutuje o viacerých návrhoch. "Tie by tam, kde to je rozumné a účelné a kde to slúži ľuďom, dali prednosť lokálnym spoločenstvám, vrátane ich podnikateľského zázemia. To znamená tam, kde to naozaj má opodstatnenie a význam, aj z hľadiska kvality tých služieb, tak miestni majú prednosť," spresnil.
S podnikateľmi predstavitelia Siete podľa slov Procházku hovorili nielen o problémoch týkajúcich sa mesta a regiónu, ale i celého štátu a systému. "Zhodli sme sa na tom, že má opodstatnenie náš plán. Plán zásadného zjednodušenia toho vzťahu medzi štátom na jednej strane a celým tým podnikateľským prostredím na strane druhej. Potrebujeme prinajmenšom tri veci urobiť veľmi rýchlo: ustáliť spôsob, akým tvoríme pravidlá, ktoré regulujú ten vzťah, čiže stabilnú legislatívu, na čo odpovedá náš plán jedného dátumu. Druhou vecou je významné zníženie odvodového bremena, ktoré zásadným spôsobom zaťažuje a zvyšuje náklady na zamestnávanie ľudí. A v tom celkovom pohľade dominovala aj otázka vymoženiteľnosti práva, lebo jedna vec je mať tie pravidlá, a druhá vec je dospieť na základe ich uplatňovania k nejakému výsledku. Potrebujeme súdy, ktoré budú poskytovať funkčnú, efektívnu, rýchlu, reálnu spravodlivosť," dodal.
"V našom prípade bude veľmi dôležité dobudovať infraštruktúru, ktorú potrebujeme, konkrétne cestu R2. My sa budeme snažiť v najbližšom období opäť túto tému zásadne otvoriť, pretože posunutie plánovania výstavby ďalšej časti tohto úseku do roku 2035 je pre nás neprijateľné. Čiže, musíme opäť vyvolať tlak na to, aby tieto stanoviská boli prehodnotené a aby sa cestná komunikácia budovala v oveľa kratšom termíne," ozrejmila primátorka Prievidze a podpredsedníčka strany Sieť Katarína Macháčková.
Ako pokračovala, lokálnych podnikateľov trápi aj ich postavenie vo verejných obstarávaniach, ktoré realizuje jednak samospráva a štát. "Nám je, samozrejme, veľmi ľúto, že naše lokálne firmy majú také podmienky, že sa nedokážu zúčastniť alebo nedokážu byť úspešné v týchto súťažiach, a preto bude potrebné pozrieť sa na túto legislatívu aj z tohto pohľadu a umožniť, aby práve tie lokálne firmy, najmä čo sa týka potravinových výrobkov, mohli dodávať v regióne tovar," vysvetlila.
Ako doplnil Macháčkovú predseda Siete Radoslav Procházka, strana má v tomto smere pripravené a diskutuje o viacerých návrhoch. "Tie by tam, kde to je rozumné a účelné a kde to slúži ľuďom, dali prednosť lokálnym spoločenstvám, vrátane ich podnikateľského zázemia. To znamená tam, kde to naozaj má opodstatnenie a význam, aj z hľadiska kvality tých služieb, tak miestni majú prednosť," spresnil.
S podnikateľmi predstavitelia Siete podľa slov Procházku hovorili nielen o problémoch týkajúcich sa mesta a regiónu, ale i celého štátu a systému. "Zhodli sme sa na tom, že má opodstatnenie náš plán. Plán zásadného zjednodušenia toho vzťahu medzi štátom na jednej strane a celým tým podnikateľským prostredím na strane druhej. Potrebujeme prinajmenšom tri veci urobiť veľmi rýchlo: ustáliť spôsob, akým tvoríme pravidlá, ktoré regulujú ten vzťah, čiže stabilnú legislatívu, na čo odpovedá náš plán jedného dátumu. Druhou vecou je významné zníženie odvodového bremena, ktoré zásadným spôsobom zaťažuje a zvyšuje náklady na zamestnávanie ľudí. A v tom celkovom pohľade dominovala aj otázka vymoženiteľnosti práva, lebo jedna vec je mať tie pravidlá, a druhá vec je dospieť na základe ich uplatňovania k nejakému výsledku. Potrebujeme súdy, ktoré budú poskytovať funkčnú, efektívnu, rýchlu, reálnu spravodlivosť," dodal.