Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Regióny

Spoločnosť Win-Port Invest predstavila Harbour Park Vlčie hrdlo

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Projekt má obsahovať prístavný bazén a naň nadväzujúci logistický park s halami a infraštruktúrou.

Bratislava 23. septembra (TASR) - Spoločnosť Win-Port Invest predstavila v pondelok projekt trimodálneho prístavu Harbour Park vo Vlčom hrdle v bratislavskom Ružinove. Ide o kombináciu lodnej, železničnej a cestnej dopravy. V najbližšom období by chcela ísť do procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) i podať žiadosť o záväzné stanovisko hlavného mesta. Celková investícia v prípade realizácie celého projektu sa odhaduje na úrovni jednej miliardy eur.

"V najbližších dňoch ideme iniciovať dva konkrétne kroky, a to spustenie EIA a záväzné stanovisko magistrátu. To sú dve kľúčové povolenia alebo vyjadrenia, ktoré sa iniciujú predtým, ako požiadame o územné rozhodnutie," priblížil Ľuboš Čema zo spoločnosti.

Projekt má obsahovať prístavný bazén a naň nadväzujúci logistický park s halami a infraštruktúrou. Tým je myslené technické zabezpečenie prevádzky prístavu i cestné a železničné napojenie. Rozdelený je na etapy, prvá z nich by mala zahŕňať gro projektu a to aj na základe rokovaní s mestskou časťou Ružinov. V prvej etape by sa tak mal povoľovať samotný bazén spolu s otvorením prístavnej hrádze, logistikou a infraštruktúrou vrátane napojenia na rýchlostnú cestu R7. V rámci druhej etapy by sa mala dobudovať severnejšia časť projektu.

Navrhovaný prístav má byť koncipovaný tak, že v ňom bude dochádzať k prekladaniu, medziskladovaniu, skladovaniu a doprave bežných lodných kontajnerov. Nemá sa to týkať sypkých materiálov. Okrem logistiky a infraštruktúry sa počíta aj s občianskou vybavenosťou a ubytovaním. Nepôjde však o klasické bývanie, požiadavku pre ubytovanie zamestnancov dali samotné logistické spoločnosti. "Je to industriálny projekt s funkciou bývania," poznamenal Čema s tým, že bývanie v danom území neumožňuje ani územný plán mesta.

Spoločnosť zároveň ubezpečuje, že predmetné územie nie je priamo na hranici s chráneným územím, je medzi nimi "nárazníková zóna". Deklaruje, že sa zároveň snaží minimalizovať dosah na životné prostredie. Zmierňujúce opatrenia konzultuje a pripravuje aj v spolupráci s Bratislavským regionálnym ochranárskym združením (BROZ). Tie sa nachádzajú čiastočne v území aj v jeho okolí. Zatiaľ ich špecifikovať nechce, keďže sa dolaďujú.

Na otázku, či má navrhovaný nový prístav doplniť alebo nahradiť súčasný bratislavský prístav, spoločnosť uvádza, že to nie je jej ambíciou. Snahou je prispieť k obnove ekonomického postavenia, aké malo hlavné mesto v minulosti. Podotýka, že napríklad aj Londýn či Hamburg posunuli svoje prístavy ďalej od historického centra. Prístav je podľa nej dobré mať, ale v správnej polohe, aby nebol prekážkou pre obyvateľov.

"Náš projekt neprezentujeme tak, že musíme nahradiť Zimný prístav. Ten má svojho vlastníka, nájomcu a rieši si svoju časť," poznamenal Čema. Je však podľa neho do budúcnosti možnosť, že ak vznikne prístav v Vlčom hrdle, začne sa hlavné mesto zaoberať urbanisticky, čo si Zimným prístavom. Ako jedna z možností by mohla byť marína.

Mestská časť je podľa starostu Ružinova Martina Chrena povinná rešpektovať aktuálny a platný územný plán hlavného mesta v lokalite Vlčieho hrdla, ktorý počíta so vznikom nového prístavu a s ním spojeného logistického centra. Jeho zmenu na iné funkcie v tejto lokalite nepodporili viaceré štátne inštitúcie z dôvodu mimoriadneho významu rozšírenia prístavu pre štát. Potvrdil však, že samospráva mala v rámci rokovaní viaceré požiadavky.

S ohľadom na množstvo zelene (lesa), ktoré má byť nahradené touto investíciou, mestská časť trvala na prísnej ochrane území v rôznych stupňoch ochrany prírody. "Rovnako jasne deklarovala, že pri postupnej realizácii musí byť hlavná funkcia (prístav) vybudovaná v prvých fázach investície. Aby sa nestalo, že namiesto lesa vzniknú len ďalšie sklady a logistika, a najdôležitejšia časť investície (samotný bazén pre lode) realizovaná nebude," uviedol pre TASR Chren. Dôraz je kladený aj na zabezpečenie dostatočného dopravného napojenia, aby prípadná doprava v budúcnosti nezaťažovala mestské cesty.