Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Regióny

Starý most majú podľa nového harmonogramu dokončiť do 15. decembra

Na archívnej snímke rekonštrukcia Starého mosta v Bratislave 14. januára 2015. Foto: TASR - Pavel Neubauer

Lodnú dopravu na Dunaji presmerujú od pondelka do druhej dráhy, v rieke sa totiž začnú pripravovať podmienky na stavbu nového piliera mosta.

Bratislava 13. februára (TASR) – Práce na bratislavskom Starom moste a električke do Petržalky by sa mali dokončiť do 15. decembra tohto roku. Takýto termín udáva zhotoviteľ v novom, v poradí už treťom harmonograme prác, ktorý predložil na schválenie hlavnému mestu. TASR o tom informoval predseda poslaneckého Pravicového klubu a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler (Sieť). Aby celý projekt preplatila Európska únia, most musia dokončiť a skolaudovať do konca roka.



Prvý harmonogram prác počítal s dokončením projektu do konca augusta. Na jeseň minulého roku sa upravoval po tom, čo práce stáli pre podozrenie, že pod hladinou Dunaja sa nachádzajú nevybuchnuté míny. Druhý harmonogram tak hovoril o ukončení stavby do konca októbra. Zhotoviteľ, spoločnosť Eurovia SK, však potom priznal desaťtýždňové meškanie. "Za štyri mesiace teda stihol dodávateľ meškať s prácami 2,5 mesiaca. To je úplne hrozivé," podotkol Uhler. Tretí harmonogram tak ukončenie prác znova posúva.

"Ak bude striktne dodržiavaný a kontrolovaný na dennej báze, dokončenie stavby by sa malo stihnúť," myslí si Uhler. Keď sa však harmonogram posúval vlani na jeseň, vtedajší primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) povedal, že ukončenie prác do konca októbra je ešte akceptovateľné, ale "harmonogram už nemožno posúvať."

Na štvrtkový (12.2.) kontrolný deň na most prišli aj poslanci Uhler a Ján Buocik (SDKÚ-DS). Zhotoviteľ ich ubezpečil, že v plánovanom termíne sa stavba stihne a vysvetľoval im, že sklz jeho vinou nevznikol. Podľa Uhlera firma poukazovala na pyrotechnický prieskum, zmeny stavby pred dokončením, ktoré mesto robilo či nedostatočne pripravenú dokumentáciu. "Jasné určenie vinníka omeškania je dôležité pre prípadné nároky, ktoré vyplynú z omeškania stavby," zdôraznil Buocik.

Mesto zrejme podľa Uhlera neurobilo žiadnu analýzu zmluvy o dielo na rekonštrukciou Starého mosta a vybudovanie električkovej trate do Petržalky. "Mesto pravdepodobne nie je dostatočne chránené voči budúcim nárokom zhotoviteľa. Je teda asi potrebné sa rozumne dohodnúť, aby to zhotoviteľ stihol, prípadne práce, ktoré budú mať navyše, aby sa im nejakým spôsobom zaplatili a tým by sa mesto nemuselo dostať do sporu," povedal Uhler pre TASR.

Lodnú dopravu na Dunaji presmerujú od pondelka (16.2.) do druhej dráhy, v rieke sa totiž začnú pripravovať podmienky na stavbu nového piliera mosta. Vytvoriť sa tam má umelý ostrov. Oba piliere, ktoré mali z Dunaja odstrániť, už stavebníci zbúrali. Nový pilier ich teraz nahradí. Má sa totiž splniť požiadavka Európskej komisie na rozšírenie plavebného gabaritu.



Prvé časti oceľovej konštrukcie sú už v Bratislave a do konca mesiaca by sa malo uskutočniť prvé vysúvanie mosta nad rieku. "Zváranie jednotlivých častí oceľovej konštrukcie trvá približne 11 až 14 dní a následne sa konštrukcia za 24 hodín vysunie nad Dunaj. Tento cyklus sa následne opakuje so zváraním ďalších segmentov mosta," vysvetlila hovorkyňa Eurovia SK Lenka Kubejová. Most sa má podľa jej slov vysúvať vždy po 30 metroch a mesačne sa majú stihnúť dve vysunutia, čiže 60 metrov. Most má pritom dĺžku 460 metrov.

Na petržalskej strane majú ísť práce podľa harmonogramu, na staromestskú sa tento mesiac stavebníci vracajú. 

Konzorcium troch firiem na čele s Eurovia SK projekt zrealizuje za 58,8 milióna eur bez DPH.