Myšlienka zostaviť jednotný spoločný atlas veľkých motýľov sveta sa zrodila začiatkom 20. storočia u nemeckého lekára a entomológa Adalberta Seitza.
Autor TASR
Banská Bystrica 7. februára (TASR) - Stredoslovenské múzeum (SSM) v Banskej Bystrici pripravilo 8. februára o 17.00 h v Tihányiovskom kaštieli prednášku entomológa Tomáša Kizeka, ktorá je sprievodným podujatím k prebiehajúcej výstave Lepidománia. Tá približuje unikátne dielo Veľké motýle sveta v celom jeho rozsahu a návštevník má jedinečnú príležitosť uvidieť všetkých 16 veľkoformátových dielov v troch jazykových verziách. TASR o tom informovala manažérka múzea Dana Kurtíková.
Myšlienka zostaviť jednotný spoločný atlas veľkých motýľov sveta sa zrodila začiatkom 20. storočia u nemeckého lekára a entomológa Adalberta Seitza. Ako lodný lekár navštívil všetky kontinenty, kde nadviazal kontakty s najväčšími špecialistami na jednotlivé skupiny motýľov. V čase prípravy atlasu bolo pre vedu známych okolo 60.000 takzvaných veľkých motýľov a Seitz ako jednotlivec nebol schopný ich všetky spracovať. Jeho kolektív pri písaní diela pozostával z 36 špecialistov, spoluautorov. Výsledkom ich spoločného úsilia bolo najväčšie knižné dielo o motýľoch sveta, aké kedy vzniklo, a dosiaľ nebolo prekonané.
"To, čo nepochybne Seitza viedlo k tomu, aby sa odhodlal na také náročné a prekrásne dielo, nebola len motýlia krása v jej farebnosti a rozmanitosti, ale i nové možnosti ich zobrazenia a tlače. Farebná tlač bola výsledkom pokroku na základe vynálezu kameňotlače (litografie) a zdokonalenia vyvinutých metód farebnej tlače. Vrcholom bola chromolitografia, pri ktorej sa pri tlači na každú farbu používala samostatná tlačová kamenná platňa," uviedol autor výstavy Kizek.
Myšlienka zostaviť jednotný spoločný atlas veľkých motýľov sveta sa zrodila začiatkom 20. storočia u nemeckého lekára a entomológa Adalberta Seitza. Ako lodný lekár navštívil všetky kontinenty, kde nadviazal kontakty s najväčšími špecialistami na jednotlivé skupiny motýľov. V čase prípravy atlasu bolo pre vedu známych okolo 60.000 takzvaných veľkých motýľov a Seitz ako jednotlivec nebol schopný ich všetky spracovať. Jeho kolektív pri písaní diela pozostával z 36 špecialistov, spoluautorov. Výsledkom ich spoločného úsilia bolo najväčšie knižné dielo o motýľoch sveta, aké kedy vzniklo, a dosiaľ nebolo prekonané.
"To, čo nepochybne Seitza viedlo k tomu, aby sa odhodlal na také náročné a prekrásne dielo, nebola len motýlia krása v jej farebnosti a rozmanitosti, ale i nové možnosti ich zobrazenia a tlače. Farebná tlač bola výsledkom pokroku na základe vynálezu kameňotlače (litografie) a zdokonalenia vyvinutých metód farebnej tlače. Vrcholom bola chromolitografia, pri ktorej sa pri tlači na každú farbu používala samostatná tlačová kamenná platňa," uviedol autor výstavy Kizek.