Slovnaft má mať aj potrebné skúsenosti vďaka svojej materskej spoločnosti MOL, ktorá sa podieľala na vybudovaní bikesharingu v Budapešti a úspešne je pri ňom už štvrtý rok.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 14. júna (TASR) - Systém zdieľania verejných bicyklov – bikesharing - vybuduje Bratislava v spolupráci so spoločnosťou Slovnaft. Memorandum o spoločnej realizácii tohto systému dnes totiž podpísal primátor hlavného mesta Ivo Nesrovnal a generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi. Bikesharing má byť v Bratislave spustený na jar budúceho roka a pokryté budú najprv mestské časti Staré Mesto, Petržalka, Nové Mesto a Ružinov.
Pilotná fáza projektu počíta so 750 klasickými i elektrickými bicyklami a vytvorením 75 staníc, kde ich budú ľudia odkladať.
"Som veľmi rád, že môžeme Bratislave ponúknuť ďalšiu službu, ktorú naše mesto nemalo. Po rokoch sľubov sa týmto dostávame medzi moderné európske metropoly, ktoré túto službu svojim obyvateľom ponúkajú," povedal Nesrovnal.
Bratislava si za partnera projektu vybrala spoločnosť Slovnaft. Tá podľa mesta predložila najkomplexnejšiu ponuku realizácie systému zdieľania verejných bicyklov. Slovnaft má mať aj potrebné skúsenosti vďaka svojej materskej spoločnosti MOL, ktorá sa podieľala na vybudovaní bikesharingu v Budapešti a úspešne je pri ňom už štvrtý rok.
Slovnaft deklaruje, že mestu daruje časť majetku zhromaždeného v rámci tohto systému, čím ho má odbremeniť od finančných výdavkov. Výhodou pre mesto má byť aj to, že Slovnaft bude zodpovedný za samotnú prevádzku. "Tento model spolupráce bol zo všetkých predostretých plánov, aj od iných firiem, pre mesto najvýhodnejší," tvrdí Bratislava. Hlavné mesto má na daný projekt vyčlenených 460.000 eur. Slovnaft prispeje sumou do 1,5 milióna eur.
"Vnímame, že v Bratislave existuje silný dopyt verejnosti po bikesharingu. S realizáciou podobného projektu už máme reálne skúsenosti z Budapešti. Spoločne s mestom pripravíme novú službu pre obyvateľov i návštevníkov Bratislavy podľa vzoru európskych metropol. Prví cyklisti budú môcť využiť bratislavský bikesharing už na jar budúceho roka," priblížil Világi.
Memorandum zaväzuje Bratislavu a Slovnaft k vzájomnej spolupráci pri realizácii tohto systému, pričom cieľom dokumentu je vytvoriť podmienky pre účinnú komunikáciu oboch strán. Konkrétny model spolupráce bude zakotvený v zmluve o spolupráci, ktorej podpis je ďalším krokom partnerov. Tí chcú detaily systému, ako presný počet bicyklov, pokrytie či výber dodávateľa, komunikovať verejnosti postupne.
Bikesharing predstavuje automatizovanú sieť IT systémom prepojených stojanov, prostredníctvom ktorej je možné zapožičať si bicykel a následne ho vrátiť na ktoromkoľvek inom stanovišti. Cyklodoprava je podľa prieskumov v Bratislave najrýchlejším spôsobom dopravy na vzdialenosť jedného až piatich kilometrov.
Bratislavský mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler považuje ale takýto výber partnera za netransparentný. Podobný názor zdieľa aj občianske združenie Cyklokoalícia. Mesto sa bráni tým, že sa rozhodlo pre najvýhodnejšiu ponuku.
"Mesto vybralo niekoho bez súťaže, len na základe rokovaní s ním, ktoré neboli ani verejne oznámené. Nešlo teda o štandardný postup rokovacieho konania," skonštatoval Uhler. O postupe neboli podľa neho informovaní ani mestskí poslanci. "Som veľmi zvedavý, ako príde primátor za poslancami, že chce tých 75 plôch na stanice pre bicykle prenajať, keď ich o ničom neinformoval a ani dopravná komisia o ničom nevedela," podotkol poslanec.
Aj Cyklokoalícii chýba výberové konanie na partnera, s ktorým chce mesto bikesharing vybudovať. Ako tvrdí, nebola zverejnená ani žiadna štúdia realizovateľnosti, respektíve čo je najvhodnejšie možné riešenie pre mesto. "Výber partnera sa dial za zatvorenými dverami. My sme napríklad neboli pozvaní do diskusie o tom, aký by bol najvhodnejší model financovania bikesharingu, existuje totiž viacero variantov," povedal pre TASR Peter Netri z Cyklokoalície. Ako podotkol, chýbajú dáta na porovnanie, prečo je práve táto spolupráca so Slovnaftom najvýhodnejšia pre mesto.
Združenie však vníma pozitívne, že Bratislava plánuje veľký systém zdieľania verejných bicyklov ako ďalšiu formu udržateľnej mobility v rámci riešenia celomestskej dopravy. Plusom taktiež podľa neho môže byť, že Slovnaft už má skúsenosti s vybudovaním a prevádzkovaním takéhoto systému v Budapešti.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal dnes argumentoval, že spolupráca mesta a Slovnaftu je výsledkom dlhej diskusie, ktorá sa začala už minulý rok. Dôvodom, prečo sa mesto priklonilo k tejto ponuke, bola podľa jeho slov skúsenosť firmy a komplexnosť celého riešenia. "Bude to ďaleko výhodnejšie pre Bratislavu než všetky iné ponuky," skonštatoval. Riaditeľ bratislavského magistrátu Martin Maruška poznamenal, že samospráva porovnávala všetky parametre ponúk, ktoré jej prišli. Z hľadiska nákladov a výhodnosti pre mesto sa preto rozhodli pre Slovnaft. "Naším cieľom je, aby Bratislava mala najmodernejší systém," priblížil.
Generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi uviedol, že z globálneho pohľadu prevádzkovať takýto systém nie je zisková činnosť. "Je to skôr z našej strany spoločenská zodpovednosť. Gesto voči mestu," povedal.
Pilotná fáza projektu počíta so 750 klasickými i elektrickými bicyklami a vytvorením 75 staníc, kde ich budú ľudia odkladať.
"Som veľmi rád, že môžeme Bratislave ponúknuť ďalšiu službu, ktorú naše mesto nemalo. Po rokoch sľubov sa týmto dostávame medzi moderné európske metropoly, ktoré túto službu svojim obyvateľom ponúkajú," povedal Nesrovnal.
Bratislava si za partnera projektu vybrala spoločnosť Slovnaft. Tá podľa mesta predložila najkomplexnejšiu ponuku realizácie systému zdieľania verejných bicyklov. Slovnaft má mať aj potrebné skúsenosti vďaka svojej materskej spoločnosti MOL, ktorá sa podieľala na vybudovaní bikesharingu v Budapešti a úspešne je pri ňom už štvrtý rok.
Slovnaft deklaruje, že mestu daruje časť majetku zhromaždeného v rámci tohto systému, čím ho má odbremeniť od finančných výdavkov. Výhodou pre mesto má byť aj to, že Slovnaft bude zodpovedný za samotnú prevádzku. "Tento model spolupráce bol zo všetkých predostretých plánov, aj od iných firiem, pre mesto najvýhodnejší," tvrdí Bratislava. Hlavné mesto má na daný projekt vyčlenených 460.000 eur. Slovnaft prispeje sumou do 1,5 milióna eur.
"Vnímame, že v Bratislave existuje silný dopyt verejnosti po bikesharingu. S realizáciou podobného projektu už máme reálne skúsenosti z Budapešti. Spoločne s mestom pripravíme novú službu pre obyvateľov i návštevníkov Bratislavy podľa vzoru európskych metropol. Prví cyklisti budú môcť využiť bratislavský bikesharing už na jar budúceho roka," priblížil Világi.
Memorandum zaväzuje Bratislavu a Slovnaft k vzájomnej spolupráci pri realizácii tohto systému, pričom cieľom dokumentu je vytvoriť podmienky pre účinnú komunikáciu oboch strán. Konkrétny model spolupráce bude zakotvený v zmluve o spolupráci, ktorej podpis je ďalším krokom partnerov. Tí chcú detaily systému, ako presný počet bicyklov, pokrytie či výber dodávateľa, komunikovať verejnosti postupne.
Bikesharing predstavuje automatizovanú sieť IT systémom prepojených stojanov, prostredníctvom ktorej je možné zapožičať si bicykel a následne ho vrátiť na ktoromkoľvek inom stanovišti. Cyklodoprava je podľa prieskumov v Bratislave najrýchlejším spôsobom dopravy na vzdialenosť jedného až piatich kilometrov.
Mesto si vybralo partnera na bikesharing bez súťaže, tvrdí Uhler
Bratislavský mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler považuje ale takýto výber partnera za netransparentný. Podobný názor zdieľa aj občianske združenie Cyklokoalícia. Mesto sa bráni tým, že sa rozhodlo pre najvýhodnejšiu ponuku."Mesto vybralo niekoho bez súťaže, len na základe rokovaní s ním, ktoré neboli ani verejne oznámené. Nešlo teda o štandardný postup rokovacieho konania," skonštatoval Uhler. O postupe neboli podľa neho informovaní ani mestskí poslanci. "Som veľmi zvedavý, ako príde primátor za poslancami, že chce tých 75 plôch na stanice pre bicykle prenajať, keď ich o ničom neinformoval a ani dopravná komisia o ničom nevedela," podotkol poslanec.
Aj Cyklokoalícii chýba výberové konanie na partnera, s ktorým chce mesto bikesharing vybudovať. Ako tvrdí, nebola zverejnená ani žiadna štúdia realizovateľnosti, respektíve čo je najvhodnejšie možné riešenie pre mesto. "Výber partnera sa dial za zatvorenými dverami. My sme napríklad neboli pozvaní do diskusie o tom, aký by bol najvhodnejší model financovania bikesharingu, existuje totiž viacero variantov," povedal pre TASR Peter Netri z Cyklokoalície. Ako podotkol, chýbajú dáta na porovnanie, prečo je práve táto spolupráca so Slovnaftom najvýhodnejšia pre mesto.
Združenie však vníma pozitívne, že Bratislava plánuje veľký systém zdieľania verejných bicyklov ako ďalšiu formu udržateľnej mobility v rámci riešenia celomestskej dopravy. Plusom taktiež podľa neho môže byť, že Slovnaft už má skúsenosti s vybudovaním a prevádzkovaním takéhoto systému v Budapešti.
Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal dnes argumentoval, že spolupráca mesta a Slovnaftu je výsledkom dlhej diskusie, ktorá sa začala už minulý rok. Dôvodom, prečo sa mesto priklonilo k tejto ponuke, bola podľa jeho slov skúsenosť firmy a komplexnosť celého riešenia. "Bude to ďaleko výhodnejšie pre Bratislavu než všetky iné ponuky," skonštatoval. Riaditeľ bratislavského magistrátu Martin Maruška poznamenal, že samospráva porovnávala všetky parametre ponúk, ktoré jej prišli. Z hľadiska nákladov a výhodnosti pre mesto sa preto rozhodli pre Slovnaft. "Naším cieľom je, aby Bratislava mala najmodernejší systém," priblížil.
Generálny riaditeľ Slovnaftu Oszkár Világi uviedol, že z globálneho pohľadu prevádzkovať takýto systém nie je zisková činnosť. "Je to skôr z našej strany spoločenská zodpovednosť. Gesto voči mestu," povedal.