Nešťastie, ku ktorému došlo na východe Slovenska v piatok 2. novembra, si vyžiadalo štyri obete.
Autor TASR
,aktualizované Prešov 4. novembra (TASR) - Ťažko zranený pracovník zo zrútenej stavby diaľničného mosta pri obciach Kurimany a Iliašovce, ktorého previezli do prešovskej nemocnice, je už pri vedomí a v stabilizovanom stave. V piatok sa podrobil operácii pečene, v sobotu bol v umelom spánku. Pre TASR to dnes uviedla hovorkyňa Fakultnej nemocnice s poliklinikou J. A. Reimana Renáta Cenková.
"Kvôli poraneniu pľúc naďalej ostáva na umelej pľúcnej ventilácii. Jeho zdravotný stav je stabilizovaný, ale naďalej vážny," dodala hovorkyňa.
Ďalší dvaja ťažšie zranení robotníci sú pri vedomí a v stabilizovanom stave v popradskej nemocnici. V piatok a v sobotu sa podrobili operácii. "Obaja sú mimo ohrozenia života," konštatoval v sobotu riaditeľ nemocnice Jozef Tekáč. Jeden zranený má poranenie hrudníka a zlomeninu stehennej kosti. Druhý má vykĺbené rameno, zlomeniny predlaktia a predkolenia, ako aj poranenú hlavu.
V nemocnici v Levoči ležia traja pacienti, ich stav je rovnako stabilizovaný. "Sú mimo ohrozenia života, ale naďalej ostávajú hospitalizovaní," uviedla dnes hovorkyňa Všeobecnej nemocnice s poliklinikou Levoča Marta Csergeová.
Nemocnica v Spišskej Novej Vsi prijala v piatok šiestich pacientov. U jedného diagnostikovali poranenie driekovej chrbtice, avšak bez ochrnutia, ostatní ľahšie zranenia ako poranenie hrudníka, odreniny a rezné rany. Všetci boli pri vedomí a v stabilizovanom stave.
K pádu stavebnej konštrukcie na moste došlo v katastri obce Iliašovce, v okrese Spišská Nová Ves, po 14.00 h počas betonáže. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka bol príčinou pravdepodobne "kolaps oceľových skruží, ktoré podopierajú debnenie, kam sa lial betón".
Na mieste tragédie zahynuli dvaja robotníci. Ťažko zranených prepravovali letecky, jeden z nich svojim zraneniam počas transportu do Popradu podľahol, druhý v kritickom stave zomrel v piatok večer v košickej nemocnici.
"Smutnou pravdou je, že za túto nehodu niekto môže a musí niesť zodpovednosť." V diskusnej relácii RTVS O 5 minút dvanásť to povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák, v súvislosti s tragédiou, ktorá sa odohrala v Kurimanoch. Dodal, že ešte je priskoro robiť čo i len predčasné závery vyšetrovania.
Holák potvrdil, že v prípade zrútenia sa mosta pravdepodobne nevydržalo podporné lešenie. Možností, ktoré to zapríčinili, je ale viac. "Či to bol nekvalitný materiál, zlyhal ľudský faktor, alebo išlo o šetrenie na nesprávnom mieste, to ukáže až ďalšie vyšetrovanie."
Na otázku, či sa problém neskrýva v lacnej ponuke, ktorou konzorcium Váhostav-SK a Bögl a Krýsl vyhralo vo verejnom obstarávaní, Holák odpovedal, že nechce politizovať. "Tvrdíme však, že extrémne nízke ceny diaľnic sa musia niekde prejaviť. Či už na kvalite, alebo komforte pre cestujúcich. Pevne verím, že to takto nebolo v tomto prípade, pretože, ak by niekto šetril na takomto mieste a ohrozil svojich zamestnancov, to už by bol naozaj nonsens."
Holák rovnako odpovedal na otázku, ako je možné, že zákazku v tomto prípade dostala spolu s Váhostavom aj firma Bögl a Krýsl, ktorá je obvinená v súvislosti s podobným prípadom zrúteného mosta v obci Studénka na Morave. "Prípad sa stále vyšetruje. Je to skôr otázka na predchádzajúce vedenie, no pravda je, že platí prezumpcia neviny," uviedol Holák. Myslí si ale, že bude potrebné sa pozrieť do legislatívy, aby sa takéto veci v prípade prípravy tendrov v budúcnosti už nestávali.
Podľa Holáka v pomerne zložitej sieti subdodávateľov, ktorú odhalila aj táto udalosť, nie je problém. "Je normálne, že hlavný dodávateľ si pri takýchto stavbách najme subdodávateľov, ide o zložité technické diela. Primárne ale za dielo zodpovedá hlavný dodávateľ, s ktorým má Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísanú zmluvu," uviedol Holák.
V súčasnosti sa na stavbe vykonáva vyšetrovanie, v stredu až v štvrtok by malo prísť k odstraňovaniu sutín, ešte predtým sa však má určiť technologický postup týchto prác. "Potom prídu na miesto statici a geológovia, ktorí navŕtajú podložie, aby sa zistilo, čo sa vlastne stalo."
Ministerstvo chce vo zvýšenej kontrole preveriť ďalšie stavby, ako prvé chce preveriť 30 mostov, ktoré sú vo výstavbe. "Preveríme všetky stavby, aby sa nič podobné nestalo, v prípade nevyhnutnosti stavby aj zastavíme," uviedol Holák.
"Kvôli poraneniu pľúc naďalej ostáva na umelej pľúcnej ventilácii. Jeho zdravotný stav je stabilizovaný, ale naďalej vážny," dodala hovorkyňa.
Ďalší dvaja ťažšie zranení robotníci sú pri vedomí a v stabilizovanom stave v popradskej nemocnici. V piatok a v sobotu sa podrobili operácii. "Obaja sú mimo ohrozenia života," konštatoval v sobotu riaditeľ nemocnice Jozef Tekáč. Jeden zranený má poranenie hrudníka a zlomeninu stehennej kosti. Druhý má vykĺbené rameno, zlomeniny predlaktia a predkolenia, ako aj poranenú hlavu.
V nemocnici v Levoči ležia traja pacienti, ich stav je rovnako stabilizovaný. "Sú mimo ohrozenia života, ale naďalej ostávajú hospitalizovaní," uviedla dnes hovorkyňa Všeobecnej nemocnice s poliklinikou Levoča Marta Csergeová.
Nemocnica v Spišskej Novej Vsi prijala v piatok šiestich pacientov. U jedného diagnostikovali poranenie driekovej chrbtice, avšak bez ochrnutia, ostatní ľahšie zranenia ako poranenie hrudníka, odreniny a rezné rany. Všetci boli pri vedomí a v stabilizovanom stave.
K pádu stavebnej konštrukcie na moste došlo v katastri obce Iliašovce, v okrese Spišská Nová Ves, po 14.00 h počas betonáže. Podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka bol príčinou pravdepodobne "kolaps oceľových skruží, ktoré podopierajú debnenie, kam sa lial betón".
Na mieste tragédie zahynuli dvaja robotníci. Ťažko zranených prepravovali letecky, jeden z nich svojim zraneniam počas transportu do Popradu podľahol, druhý v kritickom stave zomrel v piatok večer v košickej nemocnici.
Príčiny zrútenia mosta v Kurimanoch sa vyšetrujú
"Smutnou pravdou je, že za túto nehodu niekto môže a musí niesť zodpovednosť." V diskusnej relácii RTVS O 5 minút dvanásť to povedal štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák, v súvislosti s tragédiou, ktorá sa odohrala v Kurimanoch. Dodal, že ešte je priskoro robiť čo i len predčasné závery vyšetrovania.
Holák potvrdil, že v prípade zrútenia sa mosta pravdepodobne nevydržalo podporné lešenie. Možností, ktoré to zapríčinili, je ale viac. "Či to bol nekvalitný materiál, zlyhal ľudský faktor, alebo išlo o šetrenie na nesprávnom mieste, to ukáže až ďalšie vyšetrovanie."
Na otázku, či sa problém neskrýva v lacnej ponuke, ktorou konzorcium Váhostav-SK a Bögl a Krýsl vyhralo vo verejnom obstarávaní, Holák odpovedal, že nechce politizovať. "Tvrdíme však, že extrémne nízke ceny diaľnic sa musia niekde prejaviť. Či už na kvalite, alebo komforte pre cestujúcich. Pevne verím, že to takto nebolo v tomto prípade, pretože, ak by niekto šetril na takomto mieste a ohrozil svojich zamestnancov, to už by bol naozaj nonsens."
Holák rovnako odpovedal na otázku, ako je možné, že zákazku v tomto prípade dostala spolu s Váhostavom aj firma Bögl a Krýsl, ktorá je obvinená v súvislosti s podobným prípadom zrúteného mosta v obci Studénka na Morave. "Prípad sa stále vyšetruje. Je to skôr otázka na predchádzajúce vedenie, no pravda je, že platí prezumpcia neviny," uviedol Holák. Myslí si ale, že bude potrebné sa pozrieť do legislatívy, aby sa takéto veci v prípade prípravy tendrov v budúcnosti už nestávali.
Podľa Holáka v pomerne zložitej sieti subdodávateľov, ktorú odhalila aj táto udalosť, nie je problém. "Je normálne, že hlavný dodávateľ si pri takýchto stavbách najme subdodávateľov, ide o zložité technické diela. Primárne ale za dielo zodpovedá hlavný dodávateľ, s ktorým má Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísanú zmluvu," uviedol Holák.
V súčasnosti sa na stavbe vykonáva vyšetrovanie, v stredu až v štvrtok by malo prísť k odstraňovaniu sutín, ešte predtým sa však má určiť technologický postup týchto prác. "Potom prídu na miesto statici a geológovia, ktorí navŕtajú podložie, aby sa zistilo, čo sa vlastne stalo."
Ministerstvo chce vo zvýšenej kontrole preveriť ďalšie stavby, ako prvé chce preveriť 30 mostov, ktoré sú vo výstavbe. "Preveríme všetky stavby, aby sa nič podobné nestalo, v prípade nevyhnutnosti stavby aj zastavíme," uviedol Holák.