Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Regióny

Výskum v oblasti vzdelávania v Trnave zmapoval 200 organizácií

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Analýza výsledkov výskumu ukázala, že najväčšia ponuka vzdelávacích aktivít je pre žiakov základných škôl.

Trnava 27. februára (TASR) – Dve stovky vzdelávacích organizácií v Trnave a okolí zmapoval výskum projektu Učiaca sa Trnava. Cieľom bol zistiť situáciu a aktuálne výzvy v oblasti výchovy a vzdelávania a zámer naštartovať proces kolektívneho dosahu v tejto oblasti. Výskum edukačných iniciatív zastrešuje občianske združenie (OZ) Lifestarter v spolupráci s trnavskou radnicou, informoval o tom Norbert Chomistek z OZ.

Vedúci riešiteľského tímu Martin Brestovanský z Pedagogickej fakulty (PdF) Trnavskej univerzity v Trnave uviedol, že so zástupcami asi 80 organizácií zrealizovali aj štruktúrované rozhovory, na ktorých zisťovali priority, činnosť, cieľové skupiny aj problémy daných organizácií.

Z rozhovorov pri spracovaní dát vyplynulo desať tematických oblastí, ako inklúzia, profesijný rozvoj učiteľov, kritické myslenie a čítanie s porozumením, uplatnenie na trhu práce, kultúrna a estetická výchova a ďalšie. Analýza výsledkov výskumu ukázala, že najväčšia ponuka vzdelávacích aktivít je pre žiakov základných škôl.

"Medzi aktérmi vo vzdelávaní v Trnave panuje vo veľkej miere konkurenčný duch a ukazuje sa aj rozdielnosť v mentálnom nastavení zástupcov verejného sektora a aktérmi súkromného či tretieho sektora. V súvislosti s ekonomickým zabezpečením vzdelávania v Trnave možno skonštatovať, že mnoho menších organizácií zápasí s existenčnými problémami," konštatoval Brestovanský. Motivácia pedagógov k celoživotnému učeniu ostáva naďalej výzvou, s čím súvisí potreba zavádzať na školy profesijné učiace sa komunity, aby boli učitelia pripravení na zmeny, ktoré dnešok prináša.

Všetky výsledky sú pre tím Učiacej sa Trnavy dôležitým východiskom pre plánovanie vzdelávacích programov a tvorbu ďalších projektov. Jedným z pozitívnych príkladov môže byť projekt Škola učiteľov, ktorý v týchto mesiacoch pripravujú spoločne viaceré organizácie pod záštitou Learn & Lead, PdF Trnavskej univerzity a OZ. Škola učiteľov má pomôcť zjednotiť a prepojiť ponuky ďalšieho vzdelávania pre učiteľov, priniesť inovatívne vzdelávacie programy a tiež umožniť pedagógom z Trnavy vycestovať do zahraničia v rámci programu Erasmus+.