Do mesta pod Urpínom prišli aj autobusy s učiteľmi zo žilinského aj trenčianskeho kraja.
Autor TASR
Banská Bystrica 26. novembra (TASR) – Podľa odhadu organizátorov sa na dnešnom zhromaždení učiteľov na Námestí SNP v Banskej Bystrici, konaného v rámci štrajku, zišlo vyše 2000 zamestnancov školstva zo stredného Slovenska.
Na transparentoch, ktoré si priniesli, boli heslá ako "Dôstojné odmeňovanie – naše právo!", "Po 32 rokoch práce – 470 eur", "Plat učiteľa v MŠ s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 2. stupňa – urážka a výsmech inteligencie!!!" "V Banskobystrickom kraji je situácia, čo sa týka účasti na zhromaždení, veľmi dobrá. Odhadujem, že je tu viac ako 2000 ľudí," uviedol médiám Martin Maták, podpredseda odborového zväzu školstva a zároveň predseda združenia stredných škôl a špeciálnych škôl.
Podľa jeho slov to deklaruje jednoznačný záujem z ich strany, aby sa školstvo zlepšilo. V Banskobystrickom kraji sa do štrajku zapája vyše 80 percent stredných škôl, podľa Matáka je to v prípade základných škôl tiež cez 80 percent. Do mesta pod Urpínom prišli autobusy s učiteľmi zo žilinského aj trenčianskeho kraja. Podstatný odkaz štrajku je podľa slov Matáka ten, aby sa začalo na školstvo hľadieť systémovo, z jedného uhľa pohľadu, pokiaľ ide o financie. "Mal by zmeniť to, aby konečne nastala politická vôľa k tomu, že vlády zmenia náhľad na školstvo, to znamená financovanie, to je najdôležitejší odkaz tohto štrajku," upozornil Maták.
Na otázku novinárky, či v súvislosti so štrajkom nepociťovali nejaké tlaky, Maták uviedol, že nepocítili nič, ani zo strany samosprávnych krajov neprišiel žiaden signál. "Niečo zaznelo zo strany starostov – ZMOS podpísal jednu pre nás trochu nepríjemnú dohodu s vládou, že sa budú podieľať na konsolidácii verejných financií. Je to, samozrejme, potrebné, ale my vždy hovoríme, že to školstvo - ak chceme vystúpiť z krízy, nech je akákoľvek kríza, do školstva sa má zafinancovať," dodal Maták. "Niektorí starostovia si to možno tak vysvetlili, že robili aj nátlak na učiteľov, viem, že boli prípady, že si ich volali na pohovory, aj riaditeľov," pokračoval Maták. Situácia je podľa neho komplikovaná najmä na menších školách či v zariadeniach, ktoré nemajú právnu subjektivitu.
"Hlavné dôvody sú najmä tie, že už nás nebaví večne od rodičov "drankať" peniaze na výtvarné pomôcky, hračky pre deti," uviedol učiteľ v MŠ v banskobystrickej Kremničke Peter Pôbiš na otázku, prečo prišiel na zhromaždenie. Pokračoval, že určite je dôvodom aj vyšší plat. Konštatoval, že má síce ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, no jeho otec za pásom zarobí viac. "Ja mám čistý príjem menej ako 500 eur," dodal Pôbiš. Podotkol, že robí triedneho učiteľa, venuje sa krúžkom, ktoré robí zadarmo.
Pedagogička zo strednej odbornej školy v Trenčíne Mária Bubelová si myslí, že dôstojné postavenie učiteľa v tejto spoločnosti by sa malo upevniť. "Peňazí je naozaj dosť, len aby boli správne rozdelené." Je podľa nej smutné, keď žiak, ktorý opustí strednú školu, zarobí viac ako učiteľ, ktorý ho učil. "Treba už upozorniť na tento smutný stav. Aj tie reformy, ktoré boli naštartované, sú skôr deformy ako reformy, pretože, neuľahčilo nám to prácu, jednoducho, učiteľ je tak zaťažený povinnosťami, že ho treba aj náležite ohodnotiť," dodala Bubelová s tým, že do štrajku išla napriek tomu, že príde o časť peňazí.
"Učitelia na to, aby uživili svoje rodiny, chodia ešte po práci do ďalších robôt, ja konkrétne chodím do dvoch, takže, aby som uživila dvoch vysokoškolákov, aby som zaplatila internáty, školu, musím chodiť pracovať ešte po práci," dodala jedna zo štrajkujúcich učiteliek.
Na transparentoch, ktoré si priniesli, boli heslá ako "Dôstojné odmeňovanie – naše právo!", "Po 32 rokoch práce – 470 eur", "Plat učiteľa v MŠ s ukončeným vysokoškolským vzdelaním 2. stupňa – urážka a výsmech inteligencie!!!" "V Banskobystrickom kraji je situácia, čo sa týka účasti na zhromaždení, veľmi dobrá. Odhadujem, že je tu viac ako 2000 ľudí," uviedol médiám Martin Maták, podpredseda odborového zväzu školstva a zároveň predseda združenia stredných škôl a špeciálnych škôl.
Podľa jeho slov to deklaruje jednoznačný záujem z ich strany, aby sa školstvo zlepšilo. V Banskobystrickom kraji sa do štrajku zapája vyše 80 percent stredných škôl, podľa Matáka je to v prípade základných škôl tiež cez 80 percent. Do mesta pod Urpínom prišli autobusy s učiteľmi zo žilinského aj trenčianskeho kraja. Podstatný odkaz štrajku je podľa slov Matáka ten, aby sa začalo na školstvo hľadieť systémovo, z jedného uhľa pohľadu, pokiaľ ide o financie. "Mal by zmeniť to, aby konečne nastala politická vôľa k tomu, že vlády zmenia náhľad na školstvo, to znamená financovanie, to je najdôležitejší odkaz tohto štrajku," upozornil Maták.
Na otázku novinárky, či v súvislosti so štrajkom nepociťovali nejaké tlaky, Maták uviedol, že nepocítili nič, ani zo strany samosprávnych krajov neprišiel žiaden signál. "Niečo zaznelo zo strany starostov – ZMOS podpísal jednu pre nás trochu nepríjemnú dohodu s vládou, že sa budú podieľať na konsolidácii verejných financií. Je to, samozrejme, potrebné, ale my vždy hovoríme, že to školstvo - ak chceme vystúpiť z krízy, nech je akákoľvek kríza, do školstva sa má zafinancovať," dodal Maták. "Niektorí starostovia si to možno tak vysvetlili, že robili aj nátlak na učiteľov, viem, že boli prípady, že si ich volali na pohovory, aj riaditeľov," pokračoval Maták. Situácia je podľa neho komplikovaná najmä na menších školách či v zariadeniach, ktoré nemajú právnu subjektivitu.
"Hlavné dôvody sú najmä tie, že už nás nebaví večne od rodičov "drankať" peniaze na výtvarné pomôcky, hračky pre deti," uviedol učiteľ v MŠ v banskobystrickej Kremničke Peter Pôbiš na otázku, prečo prišiel na zhromaždenie. Pokračoval, že určite je dôvodom aj vyšší plat. Konštatoval, že má síce ukončené vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, no jeho otec za pásom zarobí viac. "Ja mám čistý príjem menej ako 500 eur," dodal Pôbiš. Podotkol, že robí triedneho učiteľa, venuje sa krúžkom, ktoré robí zadarmo.
Pedagogička zo strednej odbornej školy v Trenčíne Mária Bubelová si myslí, že dôstojné postavenie učiteľa v tejto spoločnosti by sa malo upevniť. "Peňazí je naozaj dosť, len aby boli správne rozdelené." Je podľa nej smutné, keď žiak, ktorý opustí strednú školu, zarobí viac ako učiteľ, ktorý ho učil. "Treba už upozorniť na tento smutný stav. Aj tie reformy, ktoré boli naštartované, sú skôr deformy ako reformy, pretože, neuľahčilo nám to prácu, jednoducho, učiteľ je tak zaťažený povinnosťami, že ho treba aj náležite ohodnotiť," dodala Bubelová s tým, že do štrajku išla napriek tomu, že príde o časť peňazí.
"Učitelia na to, aby uživili svoje rodiny, chodia ešte po práci do ďalších robôt, ja konkrétne chodím do dvoch, takže, aby som uživila dvoch vysokoškolákov, aby som zaplatila internáty, školu, musím chodiť pracovať ešte po práci," dodala jedna zo štrajkujúcich učiteliek.