Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Regióny

V Bratislave je nová relaxačná miestnosť pre zrakovo postihnuté deti

Ilustračné foto Foto: TASR

Nové priestory by mali deti upokojiť, vyvolať v nich radosť či rozvíjať zmyslové vnímanie.

Bratislava 5. septembra (TASR) – Deti so zrakovým postihnutím v bratislavskej Spojenej škole internátnej na Svrčej ulici už majú svoju vlastnú relaxačnú miestnosť Snoezelen. Oddnes môžu vstupovať do priestoru plného príjemných podnetov, ktorý ich má upokojiť, vyvolať v nich radosť, rozvíjať zmyslové vnímanie a odbúrať strach. Do užívania miestnosť dnes uviedla manželka prezidenta SR Silvia Gašparovičová.



Na zemi je biely koberec a všade hrá príjemná hudba. Svetlo je takmer nežiaduce. Sú tam totiž dva reflektory, ktoré evokujú pocit vodnej hladiny. Jeden projektuje na stenu, jeden na podlahu.

"Ak dieťa leží na posteli a reflektory sú zapnuté, má pocit, akoby ležalo pod vodnou hladinou. Voda sa odráža ešte aj v baldachýne, ktorý je na strope miestnosti," povedala zástupkyňa riaditeľa Daria Bučová. A ani posteľ nie je obyčajná. Hrá a vibruje. Simuluje tak pocity dieťaťa ešte z vnútra maternice. "Osvedčila sa u zrakovo aj sluchovo postihnutých, dieťa prijíma vibrácie cez celé telo a vie si predstaviť hudobný tok," dodala. Posteľ pre deti kúpila prvá dáma.

Metóda Snoezelen takto prináša do zariadení pre zdravotne postihnutých nové možnosti. "Tu je akoby všetko dovolené. Dieťa si vyberá podnety, ktoré mu robia dobre a pôsobia naňho pozitívne," vysvetlila Bučová. Okrem vibračnej postele je jedným zo základných prvkov aj závesné kreslo v tvare listu. "Navodzuje rôzne kinestetické pohyby, zmenu rovnováhy a tiaže, s čím majú naše nevidiace deti zo začiatku problém, ale v konečnom dôsledku to majú veľmi rady," priblížila zástupkyňa.

V bežnom prostredí sa podľa jej slov deti takýchto zmien boja.

V jednom kúte miestnosti stojí aj vodný bublinkový valec s rybičkami. Ten slúži na zrakovú stimuláciu pre slabozraké deti a rozvoj zrakového vnímania. Hneď vedľa sú optické svetelné vlákna, ktoré menia farbu a deti ich môžu ovládať pomocou interaktívneho zvukového ovládača.

V miestnosti sú tiež mnohé hmatové hračky či hudobný koberček, kde si hmatom deti zvolia, akú hudbu chcú počúvať. O klímu sa stará čistička vzduchu.

V miestnosti sú len dve farby. Biela a čierna. "Biela miestnosť je na upokojenie, čierna je na rozvoj zrakového vnímania. Snoezelen sa však buduje buď celý v jednej alebo v druhej," dodala zástupkyňa.
Škola dve miestnosti nemá, alternatívne prostredie však dosiahne za pár sekúnd závesmi na stenách.

Škola zatiaľ s touto metódou nemá skúsenosti, v Bratislave však už niekoľko takých priestorov deti majú. V prvom roku by v ňom však chlapci a dievčatá mali stráviť 250 hodín, osamote aj spolu. Terapiu bude viesť školský psychológ.

Keďže škola je internátnou, deti by do nej mali mať prístup počas celého dňa.