Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Regióny

V Bratislave začali odstraňovať nelegálne reklamné bilbordy

Ilustračné foto Foto: TASR/Štefan Puškáš

Odhaduje sa, že sa v hlavnom meste nachádza zhruba 9600 reklamných zariadení.


Bratislava 28. novembra (TASR) – Hlavné mesto pokračuje v odstraňovaní nelegálnej reklamy, najnovšie začína likvidovať nelegálne reklamné bilbordy. Prvé dva dnes odstránilo z pozemku neďaleko Nemocnice sv. Cyrila a Metoda na Antolskej ulici v bratislavskej Petržalke. Tie predstavujú časť zo zhruba 100 takýchto zariadení, ktoré chce samospráva zo svojich pozemkov zlikvidovať na základe povolenia na ich odstránenie.

"Ani Rím nebol postavený za deň a niekde začať treba. Nie je to málo," uviedol na dnešnom brífingu primátor mesta Ivo Nesrovnal. Práce na odstraňovaní nelegálnych reklamných zariadení budú podľa primátora prebiehať postupne, náklady sa pohybujú od 50 do 500 eur. Takto odstránené bilbordy pritom mesto dočasne skladuje na svojich pozemkoch v bratislavskej lokalite Čierny les.

Ak sa k nim ich vlastníci časom prihlásia, hlavné mesto im ich po započítaní nákladov na ich odstránenie a zároveň po doplatení nájmu vráti spať. Ak sa nim nikto neprihlási, po roku budú odvezené do zberu na recykláciu. Koľko nelegálnych bilbordov by mohlo byť odstránených do dvoch rokov, teda do skončenia jeho funkčného obdobia, si primátor netrúfol odhadnúť. Argumentuje tým, že treba dodržiavať zákon, zákonné procesy a lehoty. "Nechcem dávať čísla, pretože to je zavádzajúce," podotýka.

Primátor v tejto súvislosti zároveň verí, že rovnako rýchlo a odhodlane začnú odstraňovať nelegálne reklamné zariadenia z pozemkov v ich vlastníctve alebo v ich správe aj samotné mestské časti. Tie sa podľa neho v súčasnosti odstraňujú okrem Petržalky aj v Starom Meste či vo Vrakuni. K spolupráci tak vyzýva aj ďalšie samosprávy.

Okrem toho v rámci odstraňovania nelegálnej reklamy a znižovania vizuálneho smogu neudeľuje hlavné mesto žiadne nové povoľovania. Vedenie mesta zároveň verí vo vzpruženie spolupráce s Asociáciou vonkajšej reklamy (AVR), ktorá je podľa zákona jediná oprávnená vstupovať aj na súkromné pozemky, čo mesto nemôže. Tá už doteraz takto odstránila okolo 200 reklamných zariadení a spolu s magistrátom by sa mala tiež spolupodieľať na dokončení manuálu umiestňovania vonkajšej reklamy.

Primátor tiež opätovne zdôrazňuje niekoľko opatrení pre efektívne odstraňovanie nelegálnych reklamných zariadení. Jedným z nich je chýbajúca vecná kompetencia miest a obcí, ktoré by podľa neho mali mať oprávnenia na reguláciu reklamy na svojom území. V súčasnosti tak napr. ani Bratislava nemôže "povedať", kde by reklama mohla byť a kde to nie je vhodné. Takéto opatrenie plánuje primátor navrhnúť znova na budúci rok. Pripomína tiež procesnú kompetenciu, v rámci ktorej poukazuje na systém vo Viedni s "jedným stavebným úradom, jedným tímom, jednou metodikou a jedným zodpovedným." Súčasný systém v Bratislave, kde mesto samo nič nezmôže a je odkázané na stavebné úrady, je podľa neho neefektívny a brzdí prácu mestskej samosprávy. Za ďalšie negatívum označuje primátor zákon, ktorý vraj viac chráni delikventov ako vlastníkov pozemku.

Podľa vypracovaného pasportu sa v hlavnom meste nachádza zhruba 9600 reklamných zariadení. Z toho 2800 je na pozemkoch mesta, 1200 na pozemkoch mestských častí a zvyšok na súkromných pozemkoch. Kontrola doteraz zároveň preukázala, že zmluvu nemá 450 z nich, a tak mesto poslalo na stavebné úrady žiadosti na ich odstránenie. Ďalšiu skupinu tvoria reklamné trojnožky, po dvoch rokoch sa podľa Nesrovnala podarilo odstrániť 428 takýchto zariadení. Mesto tiež rieši reklamu na stĺpoch verejného osvetlenia. V tomto prípade vypovedalo 1400 nosičov, ale keďže sa spoločnosti bránia, daná vec je na súde.