Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Regióny

V Košiciach bude najväčší kruhový objazd i Integrovaný dopravný systém

Navrhované riešenie by malo výrazne zlepšiť a zrýchliť prejazdnosť mestom.

Košice 19. augusta (TASR) - Zjednodušiť dopravnú situáciu v Košiciach by mal najväčší kruhový objazd na Slovensku. Predstavitelia mesta už vlani uviedli, že ide o ambiciózny projekt, ktorý nie je úplne nový, ale nové vedenie mesta sa rozhodlo uviesť ho do života. Finančné náklady by sa mali pohybovať na úrovni 1,5 milióna eur.

Predpokladá sa vytvorenie dvoch jednosmerných okruhov. Takzvaný nultý okruh v historickej časti mesta spojí ulice Mäsiarsku a Kováčsku, prvý okruh bude mať dĺžku 3,7 kilometra a spojí ulice Štúrovu, Štefánikovu, Továrenskú, Bačíkovu a Moyzesovu. V rámci zmeny dopravného systému bude nutná rekonštrukcia križovatky na rohu Masarykovej a Štefánikovej ulice, ktorá v dnešnej podobe novej jednosmernej prevádzke vyhovovať nebude.

"Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach 22. júna tohto roku odsúhlasilo navrhované riešenie nultého okruhu. Následne požiadala spoločnosť Aupark mesto Košice o vypracovanie Nájomnej zmluvy na pozemky, na ktorých sa budú realizovať stavebné úpravy súvisiace s realizáciou nultého okruhu. Mesto v súčasnosti túto žiadosť rieši. Po získaní nájomnej zmluvy spoločnosť Aupark požiada o vydanie stavebného povolenia," uviedla hovorkyňa mesta Martina Viktorínová.

Spresnila, že predpokladaný termín realizácie zmeny nultého mestského okruhu je október až november 2012, pravdepodobnejší termín vzhľadom na klimatické podmienky je jar 2013.

Navrhované riešenie by malo výrazne zlepšiť a zrýchliť prejazdnosť mestom. "Predĺži sa síce vzdialenosť pre cestujúcich o 25 až 30 %, časovo sa však prejazd skráti, pretože okruh bude mať v dopravnom systéme prednosť," uviedol ešte v roku 2011 vtedajší košický viceprimátor Ladislav Lazár.

Autor projektu Pavel Titl dodal, že nový dopravný systém prispeje k preferencii mestskej hromadnej dopravy. "V súčasnosti v rannej špičke prichádza za hodinu do centra 7140 vozidiel, ktoré privezú okolo 11.200 ľudí. Tieto vozidlá vytvárajú kolónu dlhú 46 kilometrov. Rovnaký počet ľudí by priviezlo 143 autobusov, ktoré by vytvorili kolónu dlhú 2,8 kilometra," povedal.

Zmenu dopravného systému v centre Košíc prinesie aj plánovaná výstavba Integrovaného dopravného systému (IDS). "Ten prinesie zefektívnenie ako mestskej, tak prímestskej dopravy v Košiciach. IDS zlepší napojenie okrajových častí mesta na jeho centrum a zároveň uľahčí cestovanie v meste a z okrajových častí mesta do celého regiónu," povedala Viktorínová.

Uviedla, že v súčasnosti sa projekt nachádza vo svojej prvej fáze, ktorá zahŕňa stavby troch traťových električkových úsekov na trase Staničné námestie – Námestie Maratónu mieru – sídlisko Ťahanovce. "Prvá fáza počíta aj s prípravou na vybudovanie dvoch prestupových terminálov - terminál Stred pri Staničnom námestí a terminál Sever oproti Hypertescu. V budúcnosti sa bude pokračovať jeho ďalšími fázami napojením na železničnú sieť a naplnením tak samotnej filozofie projektu," doplnila Viktorínová.

IDS by mal do roku 2020 prepojiť centrum mesta aj s Prešovom a Moldavou nad Bodvou, keďže filozofia je, že prímestské vlaky budú v meste pokračovať bez prestupu ako električkové súpravy. Prvá fáza k Námestiu Maratónu mieru by pri tom mala byť dokončená už v roku 2014.

Odhadovaná cena prvej fázy projektu je 95 miliónov eur. Z nej je doposiaľ v rámci Operačného programu Doprava 2007-2013 Prioritná os 4 schválená suma 32,281 milióna eur na prvú stavbu.