Po Bratislave, Košiciach a Michalovciach je Nitra štvrtým mestom, kde centrum vzniklo.
Autor TASR
Nitra 2. marca (TASR) - V Nitre bolo vo štvrtok oficiálne otvorené zariadenie Blue Dot COMIN. Takzvané modré body sú miestami bezpečia a ochrany pre utečencov a ľudí v krízových situáciách. Na ich činnosť dohliada UNICEF spolu s Úradom vysokého komisára OSN pre utečencov (UNHCR). Po Bratislave, Košiciach a Michalovciach je Nitra štvrtým mestom, kde centrum vzniklo.
V Nitre poskytuje služby už od roku 2019 Kontaktné miesto pre cudzincov COMIN v spolupráci s Nitrianskou komunitnou nadáciou (NKN). "Tým, že sme sa stali zariadením Blue Dot, sme vlastne získali značku kvality a potvrdenie, že v Nitre poskytujeme utečencom služby na požadovanej úrovni," uviedla koordinátorka integrácie cudzincov na mestskom úrade Ivona Fraňová. Podľa slov hovorcu mesta Tomáša Holúbeka má Nitra hneď má po Bratislave najväčší príliv odídencov z Ukrajiny. "Momentálne ich je v Nitre okolo 5000 a v nitrianskom regióne vyše 10.000. Poradenské služby, ktoré poskytuje COMIN, sa pohybujú v niekoľkých stovkách denne. Od marca do konca novembra 2022 sme poskytli viac ako 31.000 intervencií," doplnila správkyňa NKN Ľubica Lachká.
Podľa Fraňovej približne 80 percent utečencov prichádza do Nitry z regiónov, ktoré sú najviac postihnuté vojnou. "Sú to ľudia, ktorí sa už nemajú kam vrátiť. Takže tu budeme mať dlhodobo tisíce ľudí, ktorí budú potrebovať pomoc. Sú to často mamičky s deťmi, starí aj opustení ľudia i utečenci, ktorí z miesta vojenského konfliktu prichádzajú s duševným alebo zdravotným postihnutím. Snažíme sa, aby dostali pomoc, zdravotný štandard a nezostávali opustení na uliciach," vysvetlila. Zároveň pripomenula, že štát zatiaľ nie je pripravený na riešenie takýchto krízových situáciách. "Po roku je už čas, aby sa veci nastavili a nielen voči odídencom z Ukrajiny, ale aj pre našich ľudí v prípadnej kríze," zdôraznila Fraňová.
Vedúca kancelárie UNHCR na Slovensku Danijela Popovic-Efendic pripomenula, že centrá Blue Dot sú bezpečnými miestami, kde utečenci nájdu pomoc a ďalšie životne dôležité informácie. "UNICEF a UNHCR dohliadajú na prevádzku a garantujú štandard poskytovaných služieb," povedala Popovic-Efendic. Vedúci tímu na ochranu utečencov UNHCR Slovensko Bülent Peker v tejto súvislosti doplnil, že zariadenie Blue Dot neposkytuje servis iba utečencom, ale aj iným zraniteľným skupinám. "Takže bude mať komu poskytovať svoje služby aj po ukončení konfliktu na Ukrajine," pripomenul.
Podľa primátora Mareka Hattasa je vznik Blue Dot COMIN logickým vyústením kontinuálnej snahy mesta Nitra pomáhať ľuďom, ktorí sú postihnutí vojnou na Ukrajine. "Som hrdý na naše mesto, ktoré sa tejto výzve postavilo čelom, jasne odsúdilo agresiu a zohralo dôležitú úlohu v poskytnutí pomoci utečencom," dodal Hattas.
V Nitre poskytuje služby už od roku 2019 Kontaktné miesto pre cudzincov COMIN v spolupráci s Nitrianskou komunitnou nadáciou (NKN). "Tým, že sme sa stali zariadením Blue Dot, sme vlastne získali značku kvality a potvrdenie, že v Nitre poskytujeme utečencom služby na požadovanej úrovni," uviedla koordinátorka integrácie cudzincov na mestskom úrade Ivona Fraňová. Podľa slov hovorcu mesta Tomáša Holúbeka má Nitra hneď má po Bratislave najväčší príliv odídencov z Ukrajiny. "Momentálne ich je v Nitre okolo 5000 a v nitrianskom regióne vyše 10.000. Poradenské služby, ktoré poskytuje COMIN, sa pohybujú v niekoľkých stovkách denne. Od marca do konca novembra 2022 sme poskytli viac ako 31.000 intervencií," doplnila správkyňa NKN Ľubica Lachká.
Podľa Fraňovej približne 80 percent utečencov prichádza do Nitry z regiónov, ktoré sú najviac postihnuté vojnou. "Sú to ľudia, ktorí sa už nemajú kam vrátiť. Takže tu budeme mať dlhodobo tisíce ľudí, ktorí budú potrebovať pomoc. Sú to často mamičky s deťmi, starí aj opustení ľudia i utečenci, ktorí z miesta vojenského konfliktu prichádzajú s duševným alebo zdravotným postihnutím. Snažíme sa, aby dostali pomoc, zdravotný štandard a nezostávali opustení na uliciach," vysvetlila. Zároveň pripomenula, že štát zatiaľ nie je pripravený na riešenie takýchto krízových situáciách. "Po roku je už čas, aby sa veci nastavili a nielen voči odídencom z Ukrajiny, ale aj pre našich ľudí v prípadnej kríze," zdôraznila Fraňová.
Vedúca kancelárie UNHCR na Slovensku Danijela Popovic-Efendic pripomenula, že centrá Blue Dot sú bezpečnými miestami, kde utečenci nájdu pomoc a ďalšie životne dôležité informácie. "UNICEF a UNHCR dohliadajú na prevádzku a garantujú štandard poskytovaných služieb," povedala Popovic-Efendic. Vedúci tímu na ochranu utečencov UNHCR Slovensko Bülent Peker v tejto súvislosti doplnil, že zariadenie Blue Dot neposkytuje servis iba utečencom, ale aj iným zraniteľným skupinám. "Takže bude mať komu poskytovať svoje služby aj po ukončení konfliktu na Ukrajine," pripomenul.
Podľa primátora Mareka Hattasa je vznik Blue Dot COMIN logickým vyústením kontinuálnej snahy mesta Nitra pomáhať ľuďom, ktorí sú postihnutí vojnou na Ukrajine. "Som hrdý na naše mesto, ktoré sa tejto výzve postavilo čelom, jasne odsúdilo agresiu a zohralo dôležitú úlohu v poskytnutí pomoci utečencom," dodal Hattas.