Práce na ceste sa začali ešte v apríli tohto roku.
Autor TASR
Golianovo/Vráble 30. novembra (TASR) - V sobotu sa končia stavebné práce na rekonštrukcii cesty 1/51 medzi Golianovom a Vrábľami v Nitrianskom okrese. V prípade, ak nepríde k nepredvídaným okolnostiam, bude cesta prejazdná pre verejnosť v plnom rozsahu od 1. decembra. Informovala o tom hovorkyňa Slovenskej správy ciest (SSC) Jana Lukáčová.
Práce na ceste sa začali ešte v apríli tohto roku. Autobusy i nákladné a osobné autá museli v úseku medzi Golianovom a Vrábľami jazdiť po obchádzkovej trase. Podľa pôvodných plánov mali dopravné obmedzenia na ceste trvať do konca septembra, napokon však trvali dlhšie. "Pri samotných prácach na rekonštrukcii cesty sa zistilo, že stav podkladových vrstiev je horší, ako sa predpokladalo. Tento fakt si vyžiadal kompletnú výmenu konštrukcie vozovky, s čím sa pri pôvodnom projekte nepočítalo," uviedla Lukáčová.
Podľa jej slov nastala podobná situácia aj pri oboch mostoch, keď až samotné stavebné práce odkryli veľmi zlý stav niektorých ich častí. To si vyžiadalo vypracovanie projektovej dokumentácie i práce navyše. "Pri moste nad potokom Teplá na ceste I/51 v kilometri 189,973 bolo zistené, že mostné opory nepredstavujú jeden pôvodný celok, keďže jednotlivé časti boli pravdepodobne postupne dorábané. Tieto dorábané časti mostných opôr nemajú pevný základ a oddeľujú sa. Tento fakt si vyžiadal spracovanie projektovej dokumentácie a ďalšie práce," vysvetlila hovorkyňa.
Aj pri moste v kilometri 191,721 bolo zistené, že gravitačné mostné opory nie sú súčasťou celého mostu, ale nachádzajú sa iba na jeho krídlach. "Medzi oboma krídlami boli mostné opory tvorené stenou vyloženou lomovým kameňom. Táto stena vykazovala celkovú nestabilitu a fakticky nebola betónovou gravitačnou oporou. Bolo treba spracovať projektovú dokumentáciu a potrebné práce vykonať," skonštatovala Lukáčová. Ako doplnila, celkové náklady na projekt s názvom Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy v Trnavskom a Nitrianskom kraji - I/51 Golianovo - Vráble dosiahli sumu 7,762 milióna eur s DPH.
Niekoľkomesačné dopravné obmedzenia a nutnosť využívať dlhšie obchádzkové trasy zvýšili Nitrianskemu samosprávnemu kraju (NSK) náklady na prímestskú autobusovú dopravu. Podľa Lukáčovej ich však SSC samospráve nebude kompenzovať. "Obchádzkové trasy boli riadne schválené cestným orgánom a cestný zákon stanovuje, že užívatelia diaľnice, cesty, miestnej cesty alebo verejnej účelovej cesty nemajú nárok na náhradu prípadných vyšších nákladov, ktoré im vzniknú v dôsledku uzávery, obchádzky alebo odklonu. SSC sa pri svojej činnosti musí riadiť platnou legislatívou," dodala Lukáčová.
Práce na ceste sa začali ešte v apríli tohto roku. Autobusy i nákladné a osobné autá museli v úseku medzi Golianovom a Vrábľami jazdiť po obchádzkovej trase. Podľa pôvodných plánov mali dopravné obmedzenia na ceste trvať do konca septembra, napokon však trvali dlhšie. "Pri samotných prácach na rekonštrukcii cesty sa zistilo, že stav podkladových vrstiev je horší, ako sa predpokladalo. Tento fakt si vyžiadal kompletnú výmenu konštrukcie vozovky, s čím sa pri pôvodnom projekte nepočítalo," uviedla Lukáčová.
Podľa jej slov nastala podobná situácia aj pri oboch mostoch, keď až samotné stavebné práce odkryli veľmi zlý stav niektorých ich častí. To si vyžiadalo vypracovanie projektovej dokumentácie i práce navyše. "Pri moste nad potokom Teplá na ceste I/51 v kilometri 189,973 bolo zistené, že mostné opory nepredstavujú jeden pôvodný celok, keďže jednotlivé časti boli pravdepodobne postupne dorábané. Tieto dorábané časti mostných opôr nemajú pevný základ a oddeľujú sa. Tento fakt si vyžiadal spracovanie projektovej dokumentácie a ďalšie práce," vysvetlila hovorkyňa.
Aj pri moste v kilometri 191,721 bolo zistené, že gravitačné mostné opory nie sú súčasťou celého mostu, ale nachádzajú sa iba na jeho krídlach. "Medzi oboma krídlami boli mostné opory tvorené stenou vyloženou lomovým kameňom. Táto stena vykazovala celkovú nestabilitu a fakticky nebola betónovou gravitačnou oporou. Bolo treba spracovať projektovú dokumentáciu a potrebné práce vykonať," skonštatovala Lukáčová. Ako doplnila, celkové náklady na projekt s názvom Modernizácia vybraných úsekov ciest I. triedy v Trnavskom a Nitrianskom kraji - I/51 Golianovo - Vráble dosiahli sumu 7,762 milióna eur s DPH.
Niekoľkomesačné dopravné obmedzenia a nutnosť využívať dlhšie obchádzkové trasy zvýšili Nitrianskemu samosprávnemu kraju (NSK) náklady na prímestskú autobusovú dopravu. Podľa Lukáčovej ich však SSC samospráve nebude kompenzovať. "Obchádzkové trasy boli riadne schválené cestným orgánom a cestný zákon stanovuje, že užívatelia diaľnice, cesty, miestnej cesty alebo verejnej účelovej cesty nemajú nárok na náhradu prípadných vyšších nákladov, ktoré im vzniknú v dôsledku uzávery, obchádzky alebo odklonu. SSC sa pri svojej činnosti musí riadiť platnou legislatívou," dodala Lukáčová.