Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Regióny

VALLO V CARPOOL SHOW TABLET.TV: Na Obchodnej treba policajnú stanicu

Carpool show BRATISLAVA VOLÍ PRIMÁTORA- Matúš Vallo. Foto: Tablet.TV

Pozrite si predvolebnú carpool show BRATISLAVA VOLÍ PRIMÁTORA.

Bratislava 3. október (Tablet.TV) - Posledné tri mesiace pred komunálnymi voľbami sa v Bratislave odohrávalo veľké a nekvalitné asfaltovanie, ale hlavné mesto nové cesty potrebuje. V politickej carpool show BRATISLAVA VOLÍ PRIMÁTORA to uviedol Matúš Vallo, nezávislý kandidát na šéfa bratislavského magistrátu.

Podľa Valla je pre Bratislavu najakútnejším problémom doprava. "Akýkoľvek kandidát, nech už zvíťazí ktokoľvek z nás, bude mať na stole problém súvisiaci s pohybom ľudí po meste," uviedol v TABLET.TV s dodatkom, že pridávanie jazdných pruhov popri vybudovaných komunikáciách nie je systémovým riešením, ktoré by malo priniesť želaný efekt. "Umelé nafukovanie ciest prinesie viac áut. Je to akoby ste chceli schudnúť, ale kúpite si väčší opasok, a tak máte pocit, že ste schudli," vysvetlil Vallo. V tejto súvislosti tiež uviedol, že ako primátor by chcel zaviesť efektívnu parkovaciu politiku v centre mesta.



Vstup do Bratislavy autom bude pre (ne)Bratislavčanov nepohodlný

Pre vodičov mimo hlavného mesta by mal byť vstup do centra Bratislavy vozidlom najmenej výhodnou alternatívou. "Bratislava je hlavné mesto a, samozrejme, všetci sú v ňom vítaní. Našou povinnosťou ale je Bratislavčanom zabezpečiť to, aby sa po svojom meste pohybovali rýchlejšie a bezpečnejšie," objasnil Vallo, podľa ktorého takéto opatrenie na zníženie počtu vozidiel v hlavnom meste nebude efektívne bez vybodovania záchytných parkovísk. Ich existenciu označil ako prioritu aj vo svojom volebnom programe.



Vallo považuje za dôležité, aby ľudia prestúpili z áut do prostriedkov mestskej hromadnej dopravy. Ako primátor by chcel rozvíjať najmä električkové trate a prostredníctvom nich má v úmysle prepojiť viaceré mestské časti hlavného mesta. "Trať do Petržalky už bude čoskoro konečne vyriešená a som presvedčený, že električková trať by mohla ísť aj do Podunajských Biskupíc či do lokality Bory. Práve toto sú miesta, kde by električka mala obrovský efekt," naznačil Vallo v súvislosti s rozvojom električkových tratí.

Podľa jeho politiky dopravy by sa mala zaviesť električková preferencia, a to na každej križovatke v meste, ktorou trať prechádza. V praxi by takéto riešenie malo priniesť zrýchlenie mestskej koľajovej dopravy, pretože jediným miestom, na ktorom by električka zastavila, by bola jej zastávka.

Okrem zrýchlenia električiek by sa Vallo ako primátor pokúsil aj o zrýchlenie autobusových či trolejbusových spojov MHD. "Je veľmi dôležité, aby sa ľudia dostali do cieľa skôr verejnou dopravou, než vlastným autom. Situácia je však dnes úplne iná, je to naopak, no zmeniť by sa to mohlo aj vďaka expres linkám, ktoré by obsluhovali iba vybrané autobusové zastávky. Čistá, bezpečná, klimatizovaná doprava. Taká, ktorá chodí načas a často a je ľahko dostupná. Toto sú atribúty, ktoré chcem spolu s mojím tímom dosiahnuť, pokiaľ ide o mestskú hromadnú dopravu v Bratislave," povedal na margo rozvoja hromadnej dopravy.

Nedávno spustený projekt spoločného zdieľania bicyklov je podľa Valla výborným nápadom, ako uľahčiť ľuďom život v meste. "Ten mal byť v Bratislave samozrejmosťou už niekoľko rokov dozadu. Podobne ako v iných metropolách v našom okolí," dodal. Aj napriek tomu, že myšlienku bikesharingu podporuje, kriticky sa vyjadril na adresu súčasného vedenia magistrátu hlavného mesta v súvislosti s nedostatkom segregovaných cyklotrás na území mesta. "Je skvelé, že ho máme, ale problém je, že na tých bicykloch nie je kde jazdiť. Bratislava za posledné roky, pokiaľ viem, neurobila jediný kilometer cyklotrasy, ktorá by bola segregovaná od cesty," vysvetlil Vallo.

Čistejší vzduch a bezpečnejšie mesto s policajnou stanicou priamo na Obchodnej ulici

Aj napriek tomu, že Bratislavu vyhlásili za jedno z najzelenších hlavných miest, podľa Valla jej v meste môže byť ešte viac. Ako budúci primátor by investoval prostriedky do kultivovania životného prostredia. "Životné prostredie, aj keď si to mnohí neuvedomujú, je v Bratislave tiež jedným z problémov. Mesto značne ovplyvňuje naše zdravie, pretože dýchame vzduch, ktorý je mimo akejkoľvek hygienickej normy," dodal.

V prípade úspechu vo voľbách Vallo sľubuje aj zmeny v otázke bezpečnosti občanov na verejných priestranstvách. Vzhľadom na nedávne udalosti, keď v nočných hodinách v centre mesta došlo k viacerým výtržnostiam, ba až k usmrteniu, Vallo do svojho volebného programu zaradil aj bezpečnostné opatrenia, ktoré by podobným udalostiam v budúcnosti mali predchádzať. Ak by sa uplatnili už dnes, v uliciach Bratislavy, najmä v jej historickom centre a v nočný hodinách, by bolo viac policajných hliadok a "front office" – policajná stanica priamo na Obchodnej ulici, kde dochádza k nočným výtržnostiam a vandalizmu najčastejšie. "Ľudia tu budú môcť napríklad ohlásiť vandalizmus alebo tu nájdu útočisko, pokiaľ sa budú cítiť ohrození," vysvetľuje Vallo svoju predstavu o fungovaní policajnej stanice.

Balíček opatrení, ako dosiahnuť vyššiu mieru bezpečnosti v hlavnom meste, uzatvára Vallo návrhom o spolupráci magistrátu s prevádzkovateľmi nočných podnikov, ktorá by spočívala v striktnej kontrole toho, komu je alkohol v týchto prevádzkach podávaný. Ide o najmä kontrolu požívania alkoholických nápojov mladistvými.

Nie je potrebné šetriť, ale lepšie hospodáriť

"Bratislava je podvýživené mesto," odpovedal Vallo pri otázke, ako chce zabezpečiť viac prostriedkov v rozpočte hlavného mesta, keď mesto dostáva peniaze iba na toho obyvateľa, ktorý má ako trvalý pobyt bratislavskú adresu. Vallo chce okrem aktívneho čerpania prostriedkov z dotačných fondov navýšiť rozpočet mesta podľa odhadov o 30 miliónov eur. "Ako primátor chcem lepšie hospodáriť s prostriedkami mesta a chcel by som tak usporiť asi 30 miliónov eur. Ja som presvedčený, že je priestor na to, aby sa s peniazmi lepšie hospodárilo," uviedol s dodatkom, že lepšie hospodáriť neznamená šetriť všade, kde sa dá.