Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 6. január 2025Meniny má Antónia
< sekcia Regióny

Zbierka i sviatočné jazdy pomôžu Čiernohronskej železnici pred zánikom

Na archívnej snímke návštevníci jazdy vláčikom Čiernohronskej železnice (ČHŽ) v obci Čierny Balog. Foto: TASR - Jozef Poliak

Kedysi najväčšia lesná železnica na Slovensku, nazývaná Kráľovná lesných železníc, je národnou kultúrnou pamiatkou a jedným zo siedmich divov Banskobystrického samosprávneho kraja.

Čierny Balog 4. januára (TASR) - Sviatočné jazdy Čiernohronskej železnice (ČHŽ), ktoré odštartovali v závere vlaňajšieho roka, pokračujú aj v novom roku. V sobotu a v nedeľu (5. 1.) premáva vláčik o 10.00 a 13.00 h na trase Čierny Balog - Vydrovo, o 11.00 a 14.00 h vyrazí na trať Čierny Balog - Šánske a o 12.00 a 15.00 h ide z Čierneho Balogu na Dobroč. Jazda tam a späť trvá vždy 50 minút. TASR o tom informovala ČHŽ a pripomína, že vagóniky sú vykurované.

Kedysi najväčšia lesná železnica na Slovensku, nazývaná Kráľovná lesných železníc, je národnou kultúrnou pamiatkou a jedným zo siedmich divov Banskobystrického samosprávneho kraja. Prevádzkuje ju nezisková organizácia ČHŽ spolu so štyrmi obcami Mikroregiónu Čierny Hron - majiteľmi pozemkov a budov. Aktuálne jej hrozí finančný zánik.

"Nevzdávame sa a rozhodli sme sa požiadať všetkých prajných ľudí o pomoc formou internetovej zbierky na donio.sk. Podporiť nás môžete aj tak, ak sa prídete povoziť v našich sviatočných vláčikoch," uvádza ČHŽ na webe. K výzve o pomoc pri záchrane jedného z horehronských unikátov sa pridáva aj Oblastná organizácia cestovného ruchu Región Horehronie.

"Posledné dva roky spôsobili železničke vážne finančné problémy. Tie nám neumožňujú cez zimu vykonať všetky potrebné opravy a revízie tratí, mostov, kotlov parných lokomotív, vozňov i budov a ani uhradiť trvalé čo i len najnutnejšie platby za energie a celkovú každomesačnú réžiu železničky. Pred sezónou nebudeme mať financie ani na zakúpenie uhlia, dreva a nafty pre lokomotívy. Hrozí, že v tomto roku naša železnička stíchne. Pre prežitie zimy a spustenie letnej prevádzky potrebujeme sumu 85.000 eur," vysvetlila ČHŽ.

Železnička, postavená v roku 1908, mala byť kedysi odsúdená na zánik. Tisícky dobrovoľníkov ju pred 40 rokmi zachránili pred zabudnutím. Dnes ako jedna z posledných lesných úzkorozchodných železníc na Slovensku predstavuje technický klenot svetového významu.