Ide o technicky detailne prepracované modely umožňujúce nasimulovať takmer autentické prípady a rôzne klinické scenáre.
Autor TASR
Bratislava 13. novembra (TASR) – Budúcim lekárom pomôžu v príprave na prax virtuálni detskí pacienti. Umožňuje im to nové Centrum medicínskych simulácií na Detskej klinike Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Detskej fakultnej nemocnice s poliklinikou Bratislava. Simulovaný spôsob klinickej a teoretickej výučby má uľahčiť prípravu na prax študentom aj pedagógom. Študenti si budú môcť vyskúšať a natrénovať si rôzne situácie a prípady.
"Nie je to hra s bábikami, sú to technicky detailne prepracované modely umožňujúce nasimulovať takmer autentické prípady a rôzne klinické scenáre. Na virtuálnom pacientovi sa študenti učia diferencovať napríklad auskultačné nálezy charakteristické pre určité pľúcne ochorenie, typy srdcových šelestov, posudzovať poruchu vedomia, cievkovať močový mechúr, napojiť infúziu a tak ďalej," priblížila profesorka Ľudmila Podracká, prednostka Detskej kliniky. Študent je zodpovedný za stanovenie diagnózy, pacientovi podá aj liečbu.
Simulácie sa pri výučbe budúcich lekárov na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave využívajú už niekoľko rokov. "Snažíme sa to rozširovať, čím ďalej tým viac," skonštatoval dekan fakulty profesor Juraj Šteňo s tým, že aj preto sa už stali povinnou súčasťou výučby. Výhodou podľa neho je, že sa takto dokáže nasimulovať viacero ochorení. "Je to súčasný trend vo svete," doplnil. Lekárska fakulta chce takýto spôsob výučby ďalej rozširovať.
Význam simulovanej výučby v medicíne bude podľa odborníkov v budúcnosti narastať. Hospitalizovaných pacientov totiž celosvetovo klesá, týka sa to aj Slovenska. "Zdravotná starostlivosť sa viac presúva do ambulantnej sféry a ak už musíme dieťa hospitalizovať, snažíme sa, aby bolo v nemocnici čo najkratšie," uviedla Podracká. Študenti tak majú menej možností dosledovať si svojich pacientov.
Túto modernú metódu vzdelávania môžu študenti a pedagógovia využívať aj na Neonatologickej klinike intenzívnej medicíny najväčšej detskej nemocnice na Slovensku. "Simulovaná výučba je moderná forma vzdelávania, ktorá umožní študentom natrénovať a vyskúšať si rôzne situácie a riešiť prípady, s akými sa počas svojej praxe na klinike vôbec nemusia stretnúť. Každý simulovaný prípad si môžu rozobrať úplne do detailov a zopakovať toľkokrát, koľko potrebujú," zhrnul riaditeľ nemocnice Ladislav Kužela.
"Nie je to hra s bábikami, sú to technicky detailne prepracované modely umožňujúce nasimulovať takmer autentické prípady a rôzne klinické scenáre. Na virtuálnom pacientovi sa študenti učia diferencovať napríklad auskultačné nálezy charakteristické pre určité pľúcne ochorenie, typy srdcových šelestov, posudzovať poruchu vedomia, cievkovať močový mechúr, napojiť infúziu a tak ďalej," priblížila profesorka Ľudmila Podracká, prednostka Detskej kliniky. Študent je zodpovedný za stanovenie diagnózy, pacientovi podá aj liečbu.
Simulácie sa pri výučbe budúcich lekárov na Lekárskej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave využívajú už niekoľko rokov. "Snažíme sa to rozširovať, čím ďalej tým viac," skonštatoval dekan fakulty profesor Juraj Šteňo s tým, že aj preto sa už stali povinnou súčasťou výučby. Výhodou podľa neho je, že sa takto dokáže nasimulovať viacero ochorení. "Je to súčasný trend vo svete," doplnil. Lekárska fakulta chce takýto spôsob výučby ďalej rozširovať.
Význam simulovanej výučby v medicíne bude podľa odborníkov v budúcnosti narastať. Hospitalizovaných pacientov totiž celosvetovo klesá, týka sa to aj Slovenska. "Zdravotná starostlivosť sa viac presúva do ambulantnej sféry a ak už musíme dieťa hospitalizovať, snažíme sa, aby bolo v nemocnici čo najkratšie," uviedla Podracká. Študenti tak majú menej možností dosledovať si svojich pacientov.
Túto modernú metódu vzdelávania môžu študenti a pedagógovia využívať aj na Neonatologickej klinike intenzívnej medicíny najväčšej detskej nemocnice na Slovensku. "Simulovaná výučba je moderná forma vzdelávania, ktorá umožní študentom natrénovať a vyskúšať si rôzne situácie a riešiť prípady, s akými sa počas svojej praxe na klinike vôbec nemusia stretnúť. Každý simulovaný prípad si môžu rozobrať úplne do detailov a zopakovať toľkokrát, koľko potrebujú," zhrnul riaditeľ nemocnice Ladislav Kužela.