Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Regióny

ŽSR sa dohodli na elektrifikácii trate Bánovce nad Ondavou-Humenné

Ilustračné foto. Foto: TASR - Štefan Puškáš

Okrem zníženia emisií skleníkových plynov má elektrifikácia viesť aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel.

Košice 11. mája (TASR) - Zmluvu na elektrifikáciu a súvisiace rekonštrukcie na úseku trate Bánovce nad Ondavou - Humenné podpísali vo štvrtok Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) a firma Eltra. Zákazka za viac ako 216 miliónov eur bez DPH má umožniť nahradiť motorovú trakciu elektrickou pre väčšinu vlakov na linke Košice - Humenné. Cieľom projektu je zníženie negatívnych dosahov železničnej dopravy na životné prostredie a zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry na trati. TASR o tom informovala hovorkyňa Ria Feik Achbergerová.

Okrem zníženia emisií skleníkových plynov má elektrifikácia viesť aj k skráteniu jazdných časov vďaka lepšej dynamike jazdy elektrických vozidiel. Komplexná rekonštrukcia a modernizácia železničnej infraštruktúry má tiež zlepšiť bezpečnosť prevádzky, umožniť zvýšenie maximálnej rýchlosti zo 100 na 120 km/h v závislosti od zvolenej alternatívy a viesť k ďalším časovým úsporám a zníženiu prevádzkových nákladov ŽSR.

"Elektrifikácia trate je za dlhé obdobie najvýznamnejší projekt na ekologizáciu železničnej dopravy. Prinesie zlepšenie dopravnej obsluhy veľkej časti východného Slovenska. Po jeho realizácii budú medzi Košicami a Humenným jazdiť elektrické súpravy. Projekt umožní spojiť Humenné, Michalovce, Trebišov a Košice expresmi každých 60 minút oproti súčasnému intervalu 120 minút, čo zlepší spojenie horného i dolného Zemplína s metropolou východu - Košicami," uviedol generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila.

Neelektrifikovaný úsek Bánovce nad Ondavou - Humenné bráni jazde vlakov osobnej dopravy v elektrickej trakcii na celej trase Košice - Humenné. "Podpisom zmluvy sa nám podarila veľká vec, investícia totiž v sebe zahŕňa modernizáciu, elektrifikáciu aj dispečerizáciu, čiže plníme komponenty 'green' a 'digital' z plánu obnovy," dodal dočasne poverený šéf rezortu dopravy Andrej Doležal.

Dielo pozostáva z troch stavieb, ktoré tvorí komplexná rekonštrukcia železničného zvršku a rekonštrukcia železničného spodku koľaje č. 1 v úseku Bánovce nad Ondavou - Strážske, integrácia technológie súvisiaca so staničným zabezpečovacím zariadením v železničnej stanici Michalovce a elektrifikácia existujúcej jednokoľajnej železničnej trate v úseku Bánovce nad Ondavou - Humenné vrátane súvislej rekonštrukcie daného úseku železničnej trate.

Lehota výstavby je stanovená na 810 dní odo dňa odovzdania prvého staveniska zhotoviteľovi.