Zhruba polovicu útočných pacientov tvoria ženy.
Autor TASR
Zvolen 12. júla (TASR) - Zdravotníci na urgentnom príjme v nemocnici vo Zvolene si čoraz častejšie musia chrániť zdravie pred agresívnymi pacientmi. Za minulý rok zaznamenali až 13 verbálnych útokov a v jednom prípade bol dokonca zdravotník napadnutý fyzicky.
"Práca na urgentnom príjme je veľmi náročná, obzvlášť na psychiku. Striedanie personálu nám pomáha ľahšie zabezpečiť pokrytie všetkých služieb. Tak, ako v iných zariadeniach, pomáhajú zabezpečiť chod urgentnej pohotovosti aj externí lekári," hovorí riaditeľka nemocnice Ľudmila Veselá.
"Na verbálne útoky a hrubosť pacientov pod vplyvom alkoholu si už personál chtiac-nechtiac zvykol, preto sú hlásené len najzávažnejšie incidenty. Za minulý rok sme mali 13 slovných atakov na našich zdravotníkov. Najhoršie dopadla naša kolegyňa, ktorá pri napadnutí zo strany pacienta čelila fyzickému útoku," opísala skúsenosti kolegov riaditeľka nemocnice.
Priestory pohotovosti sú pritom monitorované kamerovým systémom a výstup z nich nemocnica využíva pre objektivizáciu udalostí či sťažností na správanie personálu.
Najzávažnejším útokom za posledné obdobie bola agresívna pacientka, HIV pozitívna. "Spútanú ju priviezla hliadka polície. Pacientka hrýzla všetkých naokolo a, navyše, mala hepatitídu typu C," uviedla ďalší konkrétny príklad Veselá. Veľmi často sa na urgente vyskytujú pacienti pod vplyvom alkoholu, agresívni, zhruba polovicu tvoria ženy.
"Osobitnú skupinu tvoria príbuzní, ktorí sa dozvedia o úmrtí blízkej osoby. Tento stav je sprevádzaný pochopiteľným návalom emócií a neraz aj agresiou. V tomto prípade je tento stav pochopiteľný, ale naši zdravotníci musia zvládnuť aj tieto životné okolnosti," dodáva riaditeľka nemocnice. Úplne osobitnú časť konfliktov tvoria pacienti, ktorí už prichádzajú s "múdrosťami", naštudovanými z webu, čo sa stáva veľmi často.
Urgentný príjem Nemocnice Zvolen momentálne pôsobí v dočasných priestoroch, pretože aktuálne realizujú výstavbu nového urgentného príjmu s diagnostickým zázemím a expektačnými lôžkami. Detská ústavná pohotovostná služba je prevádzkovaná samostatne, v oddelených priestoroch pri detskom oddelení.
Všetci zdravotníci, slúžiaci na urgentnom príjme alebo na pohotovosti, majú pri tom štatút chránenej osoby, takže konanie pacienta, ktorý na nich útočí, môže byť v zmysle platnej legislatívy kvalifikované ako útok na verejného činiteľa.
"Práca na urgentnom príjme je veľmi náročná, obzvlášť na psychiku. Striedanie personálu nám pomáha ľahšie zabezpečiť pokrytie všetkých služieb. Tak, ako v iných zariadeniach, pomáhajú zabezpečiť chod urgentnej pohotovosti aj externí lekári," hovorí riaditeľka nemocnice Ľudmila Veselá.
"Na verbálne útoky a hrubosť pacientov pod vplyvom alkoholu si už personál chtiac-nechtiac zvykol, preto sú hlásené len najzávažnejšie incidenty. Za minulý rok sme mali 13 slovných atakov na našich zdravotníkov. Najhoršie dopadla naša kolegyňa, ktorá pri napadnutí zo strany pacienta čelila fyzickému útoku," opísala skúsenosti kolegov riaditeľka nemocnice.
Priestory pohotovosti sú pritom monitorované kamerovým systémom a výstup z nich nemocnica využíva pre objektivizáciu udalostí či sťažností na správanie personálu.
Najzávažnejším útokom za posledné obdobie bola agresívna pacientka, HIV pozitívna. "Spútanú ju priviezla hliadka polície. Pacientka hrýzla všetkých naokolo a, navyše, mala hepatitídu typu C," uviedla ďalší konkrétny príklad Veselá. Veľmi často sa na urgente vyskytujú pacienti pod vplyvom alkoholu, agresívni, zhruba polovicu tvoria ženy.
"Osobitnú skupinu tvoria príbuzní, ktorí sa dozvedia o úmrtí blízkej osoby. Tento stav je sprevádzaný pochopiteľným návalom emócií a neraz aj agresiou. V tomto prípade je tento stav pochopiteľný, ale naši zdravotníci musia zvládnuť aj tieto životné okolnosti," dodáva riaditeľka nemocnice. Úplne osobitnú časť konfliktov tvoria pacienti, ktorí už prichádzajú s "múdrosťami", naštudovanými z webu, čo sa stáva veľmi často.
Urgentný príjem Nemocnice Zvolen momentálne pôsobí v dočasných priestoroch, pretože aktuálne realizujú výstavbu nového urgentného príjmu s diagnostickým zázemím a expektačnými lôžkami. Detská ústavná pohotovostná služba je prevádzkovaná samostatne, v oddelených priestoroch pri detskom oddelení.
Všetci zdravotníci, slúžiaci na urgentnom príjme alebo na pohotovosti, majú pri tom štatút chránenej osoby, takže konanie pacienta, ktorý na nich útočí, môže byť v zmysle platnej legislatívy kvalifikované ako útok na verejného činiteľa.