Alojz Hlina je nespokojný s navrhovaným zákonom o inteligentných dopravných systémoch. Ten podľa jeho slov v konečnom dôsledku povedie k tomu, že elektronickým mýtom budú spoplatnené aj osobné autá.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 5. septembra (TASR) - Opozičný poslanec Alojz Hlina (OĽaNO) hrozí protestom vo forme pomalej jazdy áut cez Bratislavu od colnice Berg, cez Most SNP, okolo Úradu vlády SR až k budove ministerstva dopravy.
Dôvodom je jeho nespokojnosť s navrhovaným zákonom o inteligentných dopravných systémoch, ktorý podľa jeho slov v konečnom dôsledku povedie k tomu, že elektronickým mýtom budú spoplatnené aj osobné autá. O právnej norme parlament definitívne rozhodne na septembrovej schôdzi.
Hlina dáva kabinetu čas do 8. septembra, aby sa k návrhu vyjadril. Ak to neurobí, protest sa uskutoční 17. septembra. "Žiadam vládu SR, aby sa k celej tejto záležitosti vyjadrila. V prípade, že otázky nebudú dostatočne zodpovedané a návrh zákona bude v tejto forme predložený do druhého čítania, upozorňujem, že občania našej krajiny majú ústavné právo na protest," odkázal Hlina.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch, ktorý prešiel v utorok (4.9.) vďaka hlasom poslancov Smeru-SD brannobezpečnostným výborom, zavádza do osobných áut technologické zariadenie, ktoré sa má aktivovať v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžiť na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. Hlina však upozorňuje, že čip bude aj zbierať údaje o prejazdených kilometroch, čo chápe ako prípravu na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily.
Podľa jeho slov táto informácia už dlhšie koluje medzi zainteresovanými. "Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," povedal po rokovaní výboru Hlina.
Holák neráta s tým, že by sa mýtom mali spoplatniť autá do 3,5 tony
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá v utorok poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval pre TASR. Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá.
"Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák. Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. "Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
Ministerstvo dopravy chce zákonom vytvoriť podmienky na podporu inteligentných dopravných systémov. Riešením má byť vytvorenie Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude aj Národné dopravné informačné centrum. To sa má začať budovať od roku 2014 a predpokladané náklady na jeho realizáciu sú vo výške 150 miliónov eur.
Podľa odborníkov Hlina nepochopil podstatu zákona a robí zbytočný rozruch
Alojz Hlina zrejme podľa dopravných odborníkov nepochopil podstatu zákona o inteligentných dopravných systémoch a robí zbytočný rozruch. Hlina totiž hrozí protestom v prípade, ak sa vláda nevyjadrí k návrhu zákona, o ktorom sa má definitívne rozhodnúť na septembrovej schôdzi.
"Toto určite nie je príprava na zavedenie mýta pre osobné autá," skonštatoval pre TASR dopravný analytik z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline sa o možnostiach a filozofii zavedenia mýta pre osobného autá v rámci Európskej komisie ešte len diskutuje. "To je ešte hudba budúcnosti," podotkol Palčák.
Rovnako je podľa odborníkov otázka budúcnosti aj zavádzanie akýchkoľvek čipov do áut. V rámci EÚ sa totiž tiež len diskutuje o tom, či a ako by sa zavádzali do áut čipy, ktoré by pomáhali záchranárom rýchlejšie lokalizovať nehodu a zachrániť tak životy. "Uvažuje sa o tom, že by sa v budúcnosti montovali do nových áut pri ich výrobe," opísal Palčák.
Aj keď v súčasnosti fungujú vo svete Národné systémy dopravných informácií, ktoré získavajú informácie o situácii na cestách a pomáhajú záchranárom a polícii rýchlejšie reagovať pri nehodách, čipy v autách nepoužívajú. Podľa odborníkov ide len o lepšiu súčinnosť záchranárskych zložiek. "Diaľničná polícia je úzko prepojená so záchranármi, čím sa znižuje reakčný čas záchranných zložiek od okamihu nehody po zásah zdravotníkov," dodal Čermák.
Dôvodom je jeho nespokojnosť s navrhovaným zákonom o inteligentných dopravných systémoch, ktorý podľa jeho slov v konečnom dôsledku povedie k tomu, že elektronickým mýtom budú spoplatnené aj osobné autá. O právnej norme parlament definitívne rozhodne na septembrovej schôdzi.
Hlina dáva kabinetu čas do 8. septembra, aby sa k návrhu vyjadril. Ak to neurobí, protest sa uskutoční 17. septembra. "Žiadam vládu SR, aby sa k celej tejto záležitosti vyjadrila. V prípade, že otázky nebudú dostatočne zodpovedané a návrh zákona bude v tejto forme predložený do druhého čítania, upozorňujem, že občania našej krajiny majú ústavné právo na protest," odkázal Hlina.
Návrh zákona o inteligentných dopravných systémoch, ktorý prešiel v utorok (4.9.) vďaka hlasom poslancov Smeru-SD brannobezpečnostným výborom, zavádza do osobných áut technologické zariadenie, ktoré sa má aktivovať v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžiť na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. Hlina však upozorňuje, že čip bude aj zbierať údaje o prejazdených kilometroch, čo chápe ako prípravu na zavedenie elektronického mýta aj pre osobné automobily.
Podľa jeho slov táto informácia už dlhšie koluje medzi zainteresovanými. "Ak tento zákon prejde v pléne, tak legitimizuje a vytvára zákonný predpoklad na to, že ste povinný umiestniť si do osobného auta technologické zariadenie, ktoré komunikuje s iným technologickým zariadením a dokonca v návrhu zákona je priamo uvedené, že bude monitorovať aj počet vami odjazdených kilometrov. Akú má váhu pre bezpečnosť cestnej premávky informácia, koľko kilometrov ja prejazdím za marec? Je to úplne jasná predpríprava na platenie mýta aj pre osobné autá," povedal po rokovaní výboru Hlina.
Holák neráta s tým, že by sa mýtom mali spoplatniť autá do 3,5 tony
Ambíciu zaviesť elektronické mýto aj pre osobné autá v utorok poprel štátny tajomník ministerstva dopravy Andrej Holák. "Vôbec nerátame s tým, že v blízkom čase by sa mali mýtom spoplatniť aj autá do 3,5 tony. Tento zákon s tým nemá nič spoločné. Nepredpokladám, že v tomto volebnom období by k tomu malo prísť," deklaroval pre TASR. Podľa jeho slov na to štát nie je vôbec pripravený a nie je tiež preukázaná ekonomická výhodnosť modelu elektronického mýta aj pre osobné autá.
"Navyše v čase krízy si neviem predstaviť zavedenie mýta aj pre osobné autá," povedal Holák. Osobné autá budú teda na spoplatnené cesty naďalej využívať diaľničné nálepky, ktorých cena by sa v roku 2013 podľa Holáka meniť nemala.
Na margo čipov v autách štátny tajomník povedal, že tie sa aktivujú iba v prípade vážnej dopravnej nehody a slúžia na to, aby sa lokalizovalo auto postihnuté nehodou a záchranári mohli prísť skôr. "Ambíciou EÚ je, aby sa do každého auta namontoval čip už vo výrobe, nie dodatočne. Odkedy to má platiť, zatiaľ nie je jasné," uzavrel Holák.
Ministerstvo dopravy chce zákonom vytvoriť podmienky na podporu inteligentných dopravných systémov. Riešením má byť vytvorenie Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude aj Národné dopravné informačné centrum. To sa má začať budovať od roku 2014 a predpokladané náklady na jeho realizáciu sú vo výške 150 miliónov eur.
Poslanec A. Hlina si mýli hrušky s jablkami
Zákon o dopravných inteligentných systémoch podľa ministerstva dopravy v žiadnom prípade nezavádza mýto pre osobné autá tak, ako sa domnieva poslanec NR SR za Obyčajných ľudí a Nezávislé osobnosti (OĽaNO) Alojz Hlina.
"Poslanec Hlina si buď zákon neprečítal, alebo nepochopil jeho podstatu a mýli si hrušky s jablkami," podotkol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na zavedenie takej zásadnej zmeny spoplatnenia by bolo podľa jeho slov potrebné pripraviť samostatný zákon a ďalšie vykonávacie predpisy tak, ako je to v prípade spoplatnenia ciest pre autá nad 3,5 tony.
"Súčasný zákon vytvára iba právny rámec pre vznik inteligentných dopravných systémov," dodal Kóňa. Tie umožnia sledovať premávku na cestách dostupnými monitorovacími prostriedkami. Napríklad kamerami, detektormi či monitorovacími systémami v autách v zmysle smernice EÚ.
"To, ako to bude presne fungovať, určí až koncepcia národného systému dopravných informácií, na ktorej v súčasnosti ministerstvo pracuje," priblížil Kóňa. Aj tá bude podľa jeho slov vychádzať z technických noriem EÚ, ktoré sa v súčasnosti ešte len pripravujú.
Zákon o dopravných inteligentných systémoch podľa ministerstva dopravy v žiadnom prípade nezavádza mýto pre osobné autá tak, ako sa domnieva poslanec NR SR za Obyčajných ľudí a Nezávislé osobnosti (OĽaNO) Alojz Hlina.
"Poslanec Hlina si buď zákon neprečítal, alebo nepochopil jeho podstatu a mýli si hrušky s jablkami," podotkol pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Na zavedenie takej zásadnej zmeny spoplatnenia by bolo podľa jeho slov potrebné pripraviť samostatný zákon a ďalšie vykonávacie predpisy tak, ako je to v prípade spoplatnenia ciest pre autá nad 3,5 tony.
"Súčasný zákon vytvára iba právny rámec pre vznik inteligentných dopravných systémov," dodal Kóňa. Tie umožnia sledovať premávku na cestách dostupnými monitorovacími prostriedkami. Napríklad kamerami, detektormi či monitorovacími systémami v autách v zmysle smernice EÚ.
"To, ako to bude presne fungovať, určí až koncepcia národného systému dopravných informácií, na ktorej v súčasnosti ministerstvo pracuje," priblížil Kóňa. Aj tá bude podľa jeho slov vychádzať z technických noriem EÚ, ktoré sa v súčasnosti ešte len pripravujú.
Podľa odborníkov Hlina nepochopil podstatu zákona a robí zbytočný rozruch
Alojz Hlina zrejme podľa dopravných odborníkov nepochopil podstatu zákona o inteligentných dopravných systémoch a robí zbytočný rozruch. Hlina totiž hrozí protestom v prípade, ak sa vláda nevyjadrí k návrhu zákona, o ktorom sa má definitívne rozhodnúť na septembrovej schôdzi.
"Toto určite nie je príprava na zavedenie mýta pre osobné autá," skonštatoval pre TASR dopravný analytik z Inštitútu dopravnej politiky (IDP) Juraj Čermák. Podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline sa o možnostiach a filozofii zavedenia mýta pre osobného autá v rámci Európskej komisie ešte len diskutuje. "To je ešte hudba budúcnosti," podotkol Palčák.
Rovnako je podľa odborníkov otázka budúcnosti aj zavádzanie akýchkoľvek čipov do áut. V rámci EÚ sa totiž tiež len diskutuje o tom, či a ako by sa zavádzali do áut čipy, ktoré by pomáhali záchranárom rýchlejšie lokalizovať nehodu a zachrániť tak životy. "Uvažuje sa o tom, že by sa v budúcnosti montovali do nových áut pri ich výrobe," opísal Palčák.
Aj keď v súčasnosti fungujú vo svete Národné systémy dopravných informácií, ktoré získavajú informácie o situácii na cestách a pomáhajú záchranárom a polícii rýchlejšie reagovať pri nehodách, čipy v autách nepoužívajú. Podľa odborníkov ide len o lepšiu súčinnosť záchranárskych zložiek. "Diaľničná polícia je úzko prepojená so záchranármi, čím sa znižuje reakčný čas záchranných zložiek od okamihu nehody po zásah zdravotníkov," dodal Čermák.