AIS informovala, že uplynulý týždeň Legislatívna rada vlády odporučila vláde SR schváliť návrh školského zákona.
Autor TASR
Bratislava 21. februára (TASR) - Navrhovaná novela školského zákona opäť ignoruje prehlbujúcu sa segregáciu rómskych detí vo vzdelávaní. Tvrdí to organizácia Amnesty International Slovensko (AIS), ktorá je znepokojená nedostatočným dôrazom predmetnej novely na odstránenie diskriminácie v slovenskom školskom systéme. Odbor komunikácie a marketingu rezortu školstva pre TASR uviedol, že definícia segregácie nie je súčasťou predloženej novely z dôvodu, že ide o nadrezortnú problematiku, ktorá by mala byť definovaná v antidiskriminačnom zákone.
AIS informovala, že uplynulý týždeň Legislatívna rada vlády odporučila vláde SR schváliť návrh školského zákona. "Navrhovaná novela školského zákona mala byť krokom k zlepšeniu neustále sa prehlbujúcej segregácie rómskych detí vo vzdelávaní. Návrh, ktorý prerokovala legislatívna rada vlády, však jasne ukazuje nezáujem riešiť diskriminačnú prax a nekvalitné vzdelanie pre desaťtisíce rómskych detí," uviedol riaditeľ AIS Rado Sloboda. Ministerstvo školstva návrhom novely podľa AIS ignoruje aj vlastné záväzky z plánu obnovy, keďže novela neobsahuje definíciu segregácie ani návrhy, ako segregáciu monitorovať, či uchopiteľnú metodickú podporu desegregácie. Hoci ministerstvo školstva prisľúbilo prijatie definície segregácie v blízkej budúcnosti v inom legislatívnom návrhu, vzhľadom na neprehľadnú politickú situáciu môže ľahko nastať situácia, v ktorej sa ju nepodarí presadiť.
Amnesty International by samotné vyňatie definície segregácie zo školského zákona nepovažovala za najzásadnejší problém, ak by novela obsahovala podporné opatrenia na predchádzanie a odstraňovanie segregácie. Naopak, novela prináša zavedenie úvodných ročníkov, ktoré považuje AIS za rizikové riešenie, a obáva sa, že prakticky ide o znovuzavedenie nultých ročníkov, ktoré sa v minulosti ukázali ako segregačné, s negatívnym dosahom na kvalitu vzdelania aj úspešnosť detí v ďalšom štúdiu.
Za ďalší negatívny aspekt novely školského zákona považuje AIS vyňatie zákazu opätovného opakovania ročníkov na jednotlivých stupňoch vzdelávania.
"Čo sa týka monitorovania segregácie v školách, desegregačných aktivít a metodickej podpory v tejto oblasti, toto je predmetom intenzívnej činnosti novozaloženej pracovnej skupiny gestorovanej ministerstvom školstva," uviedol rezort školstva. Ako dodal, jej úlohou je so záujmom viacerých participatívnych partnerov v nadväznosti na znenie reformy komponentu 6 plánu obnovy a odolnosti sa tejto problematike hĺbkovo venovať.
AIS informovala, že uplynulý týždeň Legislatívna rada vlády odporučila vláde SR schváliť návrh školského zákona. "Navrhovaná novela školského zákona mala byť krokom k zlepšeniu neustále sa prehlbujúcej segregácie rómskych detí vo vzdelávaní. Návrh, ktorý prerokovala legislatívna rada vlády, však jasne ukazuje nezáujem riešiť diskriminačnú prax a nekvalitné vzdelanie pre desaťtisíce rómskych detí," uviedol riaditeľ AIS Rado Sloboda. Ministerstvo školstva návrhom novely podľa AIS ignoruje aj vlastné záväzky z plánu obnovy, keďže novela neobsahuje definíciu segregácie ani návrhy, ako segregáciu monitorovať, či uchopiteľnú metodickú podporu desegregácie. Hoci ministerstvo školstva prisľúbilo prijatie definície segregácie v blízkej budúcnosti v inom legislatívnom návrhu, vzhľadom na neprehľadnú politickú situáciu môže ľahko nastať situácia, v ktorej sa ju nepodarí presadiť.
Amnesty International by samotné vyňatie definície segregácie zo školského zákona nepovažovala za najzásadnejší problém, ak by novela obsahovala podporné opatrenia na predchádzanie a odstraňovanie segregácie. Naopak, novela prináša zavedenie úvodných ročníkov, ktoré považuje AIS za rizikové riešenie, a obáva sa, že prakticky ide o znovuzavedenie nultých ročníkov, ktoré sa v minulosti ukázali ako segregačné, s negatívnym dosahom na kvalitu vzdelania aj úspešnosť detí v ďalšom štúdiu.
Za ďalší negatívny aspekt novely školského zákona považuje AIS vyňatie zákazu opätovného opakovania ročníkov na jednotlivých stupňoch vzdelávania.
"Čo sa týka monitorovania segregácie v školách, desegregačných aktivít a metodickej podpory v tejto oblasti, toto je predmetom intenzívnej činnosti novozaloženej pracovnej skupiny gestorovanej ministerstvom školstva," uviedol rezort školstva. Ako dodal, jej úlohou je so záujmom viacerých participatívnych partnerov v nadväznosti na znenie reformy komponentu 6 plánu obnovy a odolnosti sa tejto problematike hĺbkovo venovať.