Ministerstvo školstva sa rozhodlo testovanie 5 tento rok zrušiť, odôvodnilo to pandémiou ochorenia COVID-19.
Autor TASR
Bratislava 19. februára (TASR) - Namiesto zrušenia testovania piatakov mohli radšej otvoriť diskusiu o zmysle národných testov. Uviedli to analytici z Centra vzdelávacích analýz (CVA) na svojom webe v reakcii na zrušenie tohtoročného testovania piatakov, ktoré sa malo pôvodne uskutočniť v polovici mája.
Ministerstvo školstva sa rozhodlo testovanie tento rok zrušiť, odôvodnilo to pandémiou ochorenia COVID-19. "Argumentuje, že počas dištančného vzdelávania sa v školách líšila kvalita výučby. Protipandemické opatrenia sa, navyše, zavádzali po okresoch, takže rozdiely v kvalite mohli byť aj regionálne. Preto sa podľa ministerstva nedajú ciele testovania plnohodnotne naplniť," skonštatovali z CVA. Tieto dôvody sú však podľa analytikov dosť nepresvedčivé. "Objektívne informácie o výsledkoch detí sú potrebné za každých okolností. A platí to aj pre pokrízové časy, ba možno ešte viac. Rovnako nie je dôvod, prečo by nemali školy po pandémii potrebovať dobrú spätnú väzbu o vedomostiach a zručnostiach svojich žiakov," myslia si analytici.
Problémy s piatackým testovaním podľa CVA spočívajú v niečom úplne inom. "Testy sú vytvorené tak, že z výsledkov sa nedozvieme, či sa deti naučili všetko, čo sa mali, a či sa v porovnaní s minulosťou zlepšili alebo zhoršili. Navyše, vôbec nie je jasné, na čo ministerstvo školstva piatacké testovanie potrebuje. Štát výsledky v podstate na nič nevyužíva a neprijíma na základe nich žiadne rozhodnutia. Napríklad, ak škola dosiahne horšie výsledky, nedostane žiadnu dodatočnú podporu," skonštatovali. Školy síce dostávajú detailnú spätnú väzbu o výsledkoch svojich žiakov, no chýbajú údaje, ako s týmito informáciami ďalej pracujú.
"Na Slovensku chýba odborná diskusia, či potrebujeme žiakov testovať, a ak áno, ako má testovanie vyzerať a na čo majú slúžiť jeho výsledky. Kvalitné informácie o vzdelávacích výsledkoch detí bezpochyby potrebujeme," tvrdia analytici. Podľa ich slov by mohli slúžiť na vyhodnocovanie toho, či sa deťom darí osvojiť si potrebné učivo, aký vplyv majú rôzne opatrenia, ktoré štát zavádza, či ako sa vyvíja náš vzdelávací systém. "To by si však vyžadovalo výraznejšie úpravy. Bolo by treba zmeniť testy a jasne zadefinovať, na čo sa výsledky použijú," uzavreli z CVA.
Podľa analytikov celoslovenské testovanie v piatom ročníku sa realizuje každoročne od roku 2015. Žiaci sa testujú z matematiky a vyučovacieho jazyka, čiže zo slovenčiny alebo z maďarčiny.
Ministerstvo školstva sa rozhodlo testovanie tento rok zrušiť, odôvodnilo to pandémiou ochorenia COVID-19. "Argumentuje, že počas dištančného vzdelávania sa v školách líšila kvalita výučby. Protipandemické opatrenia sa, navyše, zavádzali po okresoch, takže rozdiely v kvalite mohli byť aj regionálne. Preto sa podľa ministerstva nedajú ciele testovania plnohodnotne naplniť," skonštatovali z CVA. Tieto dôvody sú však podľa analytikov dosť nepresvedčivé. "Objektívne informácie o výsledkoch detí sú potrebné za každých okolností. A platí to aj pre pokrízové časy, ba možno ešte viac. Rovnako nie je dôvod, prečo by nemali školy po pandémii potrebovať dobrú spätnú väzbu o vedomostiach a zručnostiach svojich žiakov," myslia si analytici.
Problémy s piatackým testovaním podľa CVA spočívajú v niečom úplne inom. "Testy sú vytvorené tak, že z výsledkov sa nedozvieme, či sa deti naučili všetko, čo sa mali, a či sa v porovnaní s minulosťou zlepšili alebo zhoršili. Navyše, vôbec nie je jasné, na čo ministerstvo školstva piatacké testovanie potrebuje. Štát výsledky v podstate na nič nevyužíva a neprijíma na základe nich žiadne rozhodnutia. Napríklad, ak škola dosiahne horšie výsledky, nedostane žiadnu dodatočnú podporu," skonštatovali. Školy síce dostávajú detailnú spätnú väzbu o výsledkoch svojich žiakov, no chýbajú údaje, ako s týmito informáciami ďalej pracujú.
"Na Slovensku chýba odborná diskusia, či potrebujeme žiakov testovať, a ak áno, ako má testovanie vyzerať a na čo majú slúžiť jeho výsledky. Kvalitné informácie o vzdelávacích výsledkoch detí bezpochyby potrebujeme," tvrdia analytici. Podľa ich slov by mohli slúžiť na vyhodnocovanie toho, či sa deťom darí osvojiť si potrebné učivo, aký vplyv majú rôzne opatrenia, ktoré štát zavádza, či ako sa vyvíja náš vzdelávací systém. "To by si však vyžadovalo výraznejšie úpravy. Bolo by treba zmeniť testy a jasne zadefinovať, na čo sa výsledky použijú," uzavreli z CVA.
Podľa analytikov celoslovenské testovanie v piatom ročníku sa realizuje každoročne od roku 2015. Žiaci sa testujú z matematiky a vyučovacieho jazyka, čiže zo slovenčiny alebo z maďarčiny.