Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Slovensko

Analýza: Vplyv dezinformácií sa prejavil v prvom kole volieb

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Najčastejším cieľom intenzívnej dezinformačnej kampane bola Zuzana Čaputová, ktorá bola spojená s negatívnymi konotáciami.

Bratislava 19. marca (TASR) - Narastajúci vplyv dezinformácií a konšpiračných kanálov sa jasne prejavil vo výsledku prvého kola prezidentských volieb. V ňom získali tzv. antisystémoví kandidáti Štefan Harabin a Marian Kotleba spoločne dokopy 25 percent voličských hlasov. Vyplýva to z analýzy neziskových organizácií Globsec, MEMO98, STRATPOL a Slovenským inštitútom pre bezpečnostnú politiku (SSPI).

Podľa Globsecu táto skutočnosť "nie je prekvapujúcou", keďže aj jeho predošlé analýzy potvrdili, že v rámci krajín V4 je slovenské obyvateľstvo najnáchylnejšie veriť dezinformáciám. Dáta boli zbierané v dátume od 10. januára do 3. marca zo 14 stránok na sociálnej sieti. Tie boli oficiálne alebo neoficiálne prepojené s kandidátmi na prezidenta SR. Zachytených bolo 649 rôznych statusov s témou prezidentských volieb. Podľa analýzy sa 84 percent týchto prejavov pozitívne spájalo s postavou Štefana Harabina.

Najčastejším cieľom intenzívnej dezinformačnej kampane bola Zuzana Čaputová, ktorá bola spojená s negatívnymi konotáciami, a to najmä odvtedy, čo sa v jej prospech rozhodol vzdať kandidatúry Robert Mistrík.

Analýza tiež hovorí o tom, že negatívnejšie začala byť vnímaná aj postava Mariana Kotlebu, ktorý začal byť vnímaný ako osoba, ktorá rozdeľuje antiliberálne demokratické hlasy, čím poškodzuje tzv. "národný záujem".

Do boja s hoaxami sa predstavitelia Globsecu zapojili aj kampaňou zameranou na mladých ľudí Hudbou proti hoaxom. Súčasťou kampane bol aj workshop na Bilingválnom gymnáziu C. S. Lewisa, na ktorom sa zúčastnilo 380 študentov.