K často porušovaným patrí právo pacienta na zrozumiteľné poučenie o svojom zdravotnou stave.
Autor TASR
Bratislava 17. apríla (TASR) - Aj keď slovenskí pacienti majú svoje práva prehľadne spísané v Charte práv pacientov, v realite sa vždy nedodržiavajú. O tejto i ďalších témach hovorili zástupcovia Asociácie na ochranu práv pacientov (AOPP) SR v utorok s ministerkou zdravotníctva Andreou Kalavskou (nominantka Smeru-SD). Tá vyčlenila zamestnanca povereného na komunikáciu s pacientskymi organizáciami.
"Slovenské zdravotníctvo čaká ešte dlhá cesta, ale AOPP oceňuje, že ministerstvo aj priebežne rieši problémy, ktoré pacientov trápia. Pani ministerka už ako štátna tajomníčka riešila mnohé z pohľadu pacienta horúce témy. Sme radi, že nás dnes informovala o začatí vyhodnocovania obstarávania 7000 nových postelí pre pacientov do nemocníc, ako aj o pláne zrušiť päťpercentnú spoluúčasť poskytovateľa, ktorá bola pri niektorých liekoch na výnimku," uviedla po stretnutí prezidentka AOPP Mária Lévyová. Zároveň však dodala, že z pohľadu pacienta aj naďalej zostáva vymožiteľnosť jeho práv jedným z najväčších problémov.
AOPP navrhla niekoľko bodov, ktoré by mali prispieť k zlepšeniu postavenia pacientov, a to dofinancovanie zdravotníckeho sektoru, ochranu pacientov pred sociálnymi dopadmi vysokých finančných výdavkov na zdravotnú starostlivosť, ako aj podporu rešpektovania práv pacientov v zdravotníckych zariadeniach.
Podľa AOPP sa mnohí pacienti alebo ich blízki nevedia domôcť pravdy a kontaktujú rôzne inštitúcie. "V praxi sa stretávame s mnohými podnetmi nespokojných pacientov alebo ich rodín, mesačne sa na nás obráti približne 50 pacientov," uviedla Lévyová. V niektorých prípadoch ide o konzultácie o právach pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo o možnostiach sociálnej pomoci. "Oslovujú nás však aj v prípade závažných prípadov, ktoré si vyžadujú priame vstupovanie do procesov šetrenia orgánov štátnej správy a samospráv, mediačnú činnosť alebo komunikáciu s úradmi. My takéto právomoci však zo zákona nemáme, môžeme poskytovať iba poradenstvo," vysvetlila prezidentka AOPP.
K často porušovaným patrí právo pacienta na zrozumiteľné poučenie o svojom zdravotnou stave, právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase alebo aj právo na výber alebo zmenu poskytovateľa. "Pacienti sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie," priblížila Lévyová. Šéfka rezortu zdravotníctva AOPP prisľúbila, že pacienti budú aj naďalej aktívne prizývaní do pracovných skupín a k príprave zákonov.
"Slovenské zdravotníctvo čaká ešte dlhá cesta, ale AOPP oceňuje, že ministerstvo aj priebežne rieši problémy, ktoré pacientov trápia. Pani ministerka už ako štátna tajomníčka riešila mnohé z pohľadu pacienta horúce témy. Sme radi, že nás dnes informovala o začatí vyhodnocovania obstarávania 7000 nových postelí pre pacientov do nemocníc, ako aj o pláne zrušiť päťpercentnú spoluúčasť poskytovateľa, ktorá bola pri niektorých liekoch na výnimku," uviedla po stretnutí prezidentka AOPP Mária Lévyová. Zároveň však dodala, že z pohľadu pacienta aj naďalej zostáva vymožiteľnosť jeho práv jedným z najväčších problémov.
AOPP navrhla niekoľko bodov, ktoré by mali prispieť k zlepšeniu postavenia pacientov, a to dofinancovanie zdravotníckeho sektoru, ochranu pacientov pred sociálnymi dopadmi vysokých finančných výdavkov na zdravotnú starostlivosť, ako aj podporu rešpektovania práv pacientov v zdravotníckych zariadeniach.
Podľa AOPP sa mnohí pacienti alebo ich blízki nevedia domôcť pravdy a kontaktujú rôzne inštitúcie. "V praxi sa stretávame s mnohými podnetmi nespokojných pacientov alebo ich rodín, mesačne sa na nás obráti približne 50 pacientov," uviedla Lévyová. V niektorých prípadoch ide o konzultácie o právach pacienta pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti alebo o možnostiach sociálnej pomoci. "Oslovujú nás však aj v prípade závažných prípadov, ktoré si vyžadujú priame vstupovanie do procesov šetrenia orgánov štátnej správy a samospráv, mediačnú činnosť alebo komunikáciu s úradmi. My takéto právomoci však zo zákona nemáme, môžeme poskytovať iba poradenstvo," vysvetlila prezidentka AOPP.
K často porušovaným patrí právo pacienta na zrozumiteľné poučenie o svojom zdravotnou stave, právo na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na jeho zdravotný stav v dohodnutom alebo primeranom čase alebo aj právo na výber alebo zmenu poskytovateľa. "Pacienti sa sťažujú na neoprávnene vybrané poplatky u poskytovateľov, dlhé čakacie lehoty na vyšetrenie u špecialistov, rastúce doplatky za lieky a zhoršenie dostupnosti inovatívnej liečby, zhoršovanie sociálnej situácie," priblížila Lévyová. Šéfka rezortu zdravotníctva AOPP prisľúbila, že pacienti budú aj naďalej aktívne prizývaní do pracovných skupín a k príprave zákonov.