Jedným z posledných využití aplikácie bol prípad slovenskej turistky, ktorá spolu s dvoma deťmi zablúdila v húštine na túre na Čereňovú skalu.
Autor TASR
Vysoké Tatry 5. decembra (TASR) - Horským záchranárom štvrtý rok pomáha aplikácia, ktorú si stiahlo už takmer 139.000 ľudí. Od začiatku fungovania si pomocou nej privolalo pomoc viac ako 600 ľudí, z toho 120 len za tento rok. Na tlačovej konferencii vo Vysokých Tatrách o tom informoval riaditeľ Horskej záchrannej služby (HZS) Marek Biskupič s tým, že aplikácia pomáha najmä užívateľom, ale aj horským záchranárom.
"Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje náš zásah," objasnil Biskupič. Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti, ktorá aplikáciu vyvíja, dodal, že je významná aj v oblasti prevencie a plánovania aktivít v horskom teréne.
Jedným z posledných využití aplikácie bol prípad slovenskej turistky, ktorá spolu s dvoma deťmi zablúdila v húštine na túre na Čereňovú skalu. Pomocou aplikácie sa ju podarilo lokalizovať a telefonicky naviesť na chodník, bez potreby zásahu HZS. Biskupič dodal, že v lete bola nápomocná českému turistovi, ktorého uhryzol had, keď schádzal zo sedla Priehyba v Nízkych Tatrách. Prostredníctvom aplikácie odoslal tiesňovú SMS správu.
V rámci aplikácie je veľmi populárnou Kniha vychádzok a túr, kde zadali užívatelia už viac ako 8400 túr, 40 percent z nich absolvovali vo Vysokých Tatrách. Najnavštevovanejšou je sekcia Varovania a výstrahy, na ktorú kliknú užívatelia približne 10.000-krát za mesiac. Obľúbenou je aj možnosť odoberať upozornenia pre vybrané oblasti, ktorú má nastavenú 70.000 užívateľov. Súčasťou aplikácie je aj poistenie do hôr, ktoré by malo byť podľa HZS povinnou výbavou každého návštevníka.
Biskupič upozornil, že aplikácia prechádza neustálym vývojom a pribúdajú v nej nové funkcie. Najnovšie do nej v spolupráci s centrom lavínovej prevencie pridali nový modul s prehľadom o aktuálnych lavínových výstrahách. Maleňák objasnil, že pri zmene podmienok užívateľovi odošle hlásenie o nebezpečenstve formou notifikácie. Zároveň mu príde informácia aj keď si v knihe vychádzok a túr naplánuje túru v danej oblasti. Okrem Slovenska môžu funkciu návštevníci využívať aj v Česku a Rakúsku.
Riaditeľ Strediska lavínovej prevencie HZS Filip Kyzek upozornil, že počas zimnej sezóny záchranári zaznamenajú približne 200 až 400 lavín rôznych rozmerov. "Často sme privolaní na pomoc turistom zasiahnutých lavínou. Vo väčšine prípadov ide o uvoľnenie lavíny samotnými turistami alebo skialpinistami, ktorí zle odhadli terén, a ich následné strhnutie," objasnil Kyzek. Verí, že nový lavínový modul prispeje k lepšej informovanosti a pomôže predchádzať stratám na životoch. Počas minulej zimy prišlo o život v dôsledku pádu lavíny šesť ľudí.
Ďalšou novinkou je podľa Maleňáka aj nová verzia nástroja pre nadviazanie komunikácie medzi zraneným a záchranármi, v ideálnych podmienkach je možné začať z miesta udalosti aj video hovor.
"Veľmi ľahká manipulácia umožňuje kontaktovať HZS aj pri zraneniach, ktoré spôsobia, že človek nedokáže rozprávať. V zimnom období oceňujeme najmä jej využitie na lyžiarskych svahoch, keď nám pacient dokáže poskytnúť presné súradnice, kde sa nachádza. To urýchľuje náš zásah," objasnil Biskupič. Filip Maleňák, riaditeľ spoločnosti, ktorá aplikáciu vyvíja, dodal, že je významná aj v oblasti prevencie a plánovania aktivít v horskom teréne.
Jedným z posledných využití aplikácie bol prípad slovenskej turistky, ktorá spolu s dvoma deťmi zablúdila v húštine na túre na Čereňovú skalu. Pomocou aplikácie sa ju podarilo lokalizovať a telefonicky naviesť na chodník, bez potreby zásahu HZS. Biskupič dodal, že v lete bola nápomocná českému turistovi, ktorého uhryzol had, keď schádzal zo sedla Priehyba v Nízkych Tatrách. Prostredníctvom aplikácie odoslal tiesňovú SMS správu.
V rámci aplikácie je veľmi populárnou Kniha vychádzok a túr, kde zadali užívatelia už viac ako 8400 túr, 40 percent z nich absolvovali vo Vysokých Tatrách. Najnavštevovanejšou je sekcia Varovania a výstrahy, na ktorú kliknú užívatelia približne 10.000-krát za mesiac. Obľúbenou je aj možnosť odoberať upozornenia pre vybrané oblasti, ktorú má nastavenú 70.000 užívateľov. Súčasťou aplikácie je aj poistenie do hôr, ktoré by malo byť podľa HZS povinnou výbavou každého návštevníka.
Biskupič upozornil, že aplikácia prechádza neustálym vývojom a pribúdajú v nej nové funkcie. Najnovšie do nej v spolupráci s centrom lavínovej prevencie pridali nový modul s prehľadom o aktuálnych lavínových výstrahách. Maleňák objasnil, že pri zmene podmienok užívateľovi odošle hlásenie o nebezpečenstve formou notifikácie. Zároveň mu príde informácia aj keď si v knihe vychádzok a túr naplánuje túru v danej oblasti. Okrem Slovenska môžu funkciu návštevníci využívať aj v Česku a Rakúsku.
Riaditeľ Strediska lavínovej prevencie HZS Filip Kyzek upozornil, že počas zimnej sezóny záchranári zaznamenajú približne 200 až 400 lavín rôznych rozmerov. "Často sme privolaní na pomoc turistom zasiahnutých lavínou. Vo väčšine prípadov ide o uvoľnenie lavíny samotnými turistami alebo skialpinistami, ktorí zle odhadli terén, a ich následné strhnutie," objasnil Kyzek. Verí, že nový lavínový modul prispeje k lepšej informovanosti a pomôže predchádzať stratám na životoch. Počas minulej zimy prišlo o život v dôsledku pádu lavíny šesť ľudí.
Ďalšou novinkou je podľa Maleňáka aj nová verzia nástroja pre nadviazanie komunikácie medzi zraneným a záchranármi, v ideálnych podmienkach je možné začať z miesta udalosti aj video hovor.