Hlavnú cenu získal strihač Matej Beneš za jeho prácu na filme Invalid.
Autor TASR
Bratislava 4. decembra (TASR) - Asociácia slovenských filmových strihačov (ASFS) udelila v utorok (3. 12.) v bratislavskom Kine Lumiére výročné ceny 2024. Medzinárodná porota ocenila strihača Mateja Beneša a jeho prácu na filme Invalid hlavnou cenou. Celkovo rozdali šesť cien, ocenenie za celoživotné dielo patrí strihačovi Romanovi Vargovi. TASR o tom za organizátorov informovala Monika Lošťáková.
V rámci 4. ročníka výročných cien ASFS sa udeľovali ocenenia za filmy nakrútené v rokoch 2022 až 2023. O cenách rozhodla medzinárodná porota spomedzi 56 prihlásených filmov. Ocenenia pre najlepších strihačov udeľovali v šiestich kategóriách.
Hlavnú cenu získal strihač Matej Beneš za jeho prácu na filme Invalid. "Funkčný, trefný, miestami až ´vtipný´ strih, ktorý ženie dej dopredu. Príbehu pomáha dramaturgia a spôsob ´rozprávania´ udalostí," zdôvodnila porota. Benešovi patrí tiež ocenenie v kategórii strih hraného filmu, rovnako za snímku Invalid.
Cenu za strih v televíznej audiovizuálnej tvorbe dostal Tomáš Holocsy za televízny seriál #annaismissing. Cena za strih dokumentárneho filmu patrí Ivanovi Ostrochovskému, Pavlovi Pekarčíkovi a Martinovi Pigovi za snímku Svetloplachosť. Cenu za strih krátkeho filmu získal Marek Káľovský za snímku Oči plné piesku. Ocenenie za strih študentského filmu získala Viktória Wallnerová za snímku Ja ešte nechcem odísť.
Asociácia ocenila aj významnú osobnosť, strihača Romana Vargu cenou za celoživotné dielo in memoriam. Roman Varga bol jedným z najvýraznejších strihačov svojej generácie a v celej histórii slovenskej kinematografie. "Patrí k tým najdôležitejším slovenským filmovým strihačom. V rokoch 1977 až 1982 vyštudoval odbor strihová skladba na FAMU v Prahe," približuje ASFS strihača, ktorý spolupracoval na mnohých hraných aj dokumentárnych filmoch s úspešnými režisérmi ako Eduard Grečner, Martin Šulík, Vladimír Balco. Jeho prvý celovečerný hraný film bol Balcov film Pasodoble pre troch. Varga spolupracoval aj s Jurajom Lihositom, Jánom Pirohom, Vladimírom Štricom, Mirom Šindelkom, Ľubomírom Fifíkom či Jurajom Lehotským. Bol aj pedagógom. Na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU pôsobil od jej vzniku. Neskôr prednášal na Katedre dokumentárnej tvorby Fakulty dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.
V rámci 4. ročníka výročných cien ASFS sa udeľovali ocenenia za filmy nakrútené v rokoch 2022 až 2023. O cenách rozhodla medzinárodná porota spomedzi 56 prihlásených filmov. Ocenenia pre najlepších strihačov udeľovali v šiestich kategóriách.
Hlavnú cenu získal strihač Matej Beneš za jeho prácu na filme Invalid. "Funkčný, trefný, miestami až ´vtipný´ strih, ktorý ženie dej dopredu. Príbehu pomáha dramaturgia a spôsob ´rozprávania´ udalostí," zdôvodnila porota. Benešovi patrí tiež ocenenie v kategórii strih hraného filmu, rovnako za snímku Invalid.
Cenu za strih v televíznej audiovizuálnej tvorbe dostal Tomáš Holocsy za televízny seriál #annaismissing. Cena za strih dokumentárneho filmu patrí Ivanovi Ostrochovskému, Pavlovi Pekarčíkovi a Martinovi Pigovi za snímku Svetloplachosť. Cenu za strih krátkeho filmu získal Marek Káľovský za snímku Oči plné piesku. Ocenenie za strih študentského filmu získala Viktória Wallnerová za snímku Ja ešte nechcem odísť.
Asociácia ocenila aj významnú osobnosť, strihača Romana Vargu cenou za celoživotné dielo in memoriam. Roman Varga bol jedným z najvýraznejších strihačov svojej generácie a v celej histórii slovenskej kinematografie. "Patrí k tým najdôležitejším slovenským filmovým strihačom. V rokoch 1977 až 1982 vyštudoval odbor strihová skladba na FAMU v Prahe," približuje ASFS strihača, ktorý spolupracoval na mnohých hraných aj dokumentárnych filmoch s úspešnými režisérmi ako Eduard Grečner, Martin Šulík, Vladimír Balco. Jeho prvý celovečerný hraný film bol Balcov film Pasodoble pre troch. Varga spolupracoval aj s Jurajom Lihositom, Jánom Pirohom, Vladimírom Štricom, Mirom Šindelkom, Ľubomírom Fifíkom či Jurajom Lehotským. Bol aj pedagógom. Na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU pôsobil od jej vzniku. Neskôr prednášal na Katedre dokumentárnej tvorby Fakulty dramatických umení Akadémie umení v Banskej Bystrici.