Na Slovensku by do konca roka 2026 mohol vzniknúť jednotný letecký útvar na plnenie úloh integrovaného záchranného systému (IZS). Fungovať by mal v gescii rezortu vnútra.
Autor TASR
Bratislava 19. mája (TASR) - Prevádzkovateľ leteckej záchrannej služby na Slovensku Air Transport Europe (ATE) kritizuje plán vytvorenia štátnej leteckej záchranky. Poukazuje na to, že počas štyroch rokov je realizácia ťažko splniteľná a zároveň pre štát vysoko nákladná. Verí, že nakoniec zvíťazí zdravý rozum. TASR stanovisko poskytla hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková.
"Na základe 30-ročných skúseností s poskytovaním leteckej záchrannej služby hodnotíme plány rezortu obstarať vrtuľníky, vycvičiť pilotov a vytvoriť systém vlastnej organizácie, ktorá zastreší poskytovanie leteckej záchrannej služby na celom Slovensku v priebehu štyroch rokov, ako ťažko splniteľné a za cenu vysokých nákladov štátu," spresnila. Letka Ministerstva vnútra (MV) SR má mať podľa ATE iné poslanie ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
Prevádzkovateľ zároveň verí, že zvíťazí zdravý rozum a Slovensko sa bude uberať smerom, aký praktizujú ostatné západné európske štáty, kde leteckú záchrannú službu efektívne prevádzkujú súkromní prevádzkovatelia.
Poukázal pritom na príklad z Česka. "Snaha o zabezpečenie leteckej záchrannej služby štátom bola aj v ČR v roku 2017. Od tohto modelu však Česká republika upustila, a to na základe ekonomických analýz aj praxe, ktoré preukázali, že prevádzka súkromnými leteckými prevádzkovateľmi je efektívnejšia a menej nákladná," uviedol.
Na Slovensku by do konca roka 2026 mohol vzniknúť jednotný letecký útvar na plnenie úloh integrovaného záchranného systému (IZS). Fungovať by mal v gescii rezortu vnútra. Vyplýva to z memoranda o spolupráci medzi rezortmi vnútra a zdravotníctva, ktoré ich zástupcovia podpísali v utorok (17. 5.)
"Na základe 30-ročných skúseností s poskytovaním leteckej záchrannej služby hodnotíme plány rezortu obstarať vrtuľníky, vycvičiť pilotov a vytvoriť systém vlastnej organizácie, ktorá zastreší poskytovanie leteckej záchrannej služby na celom Slovensku v priebehu štyroch rokov, ako ťažko splniteľné a za cenu vysokých nákladov štátu," spresnila. Letka Ministerstva vnútra (MV) SR má mať podľa ATE iné poslanie ako poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
Prevádzkovateľ zároveň verí, že zvíťazí zdravý rozum a Slovensko sa bude uberať smerom, aký praktizujú ostatné západné európske štáty, kde leteckú záchrannú službu efektívne prevádzkujú súkromní prevádzkovatelia.
Poukázal pritom na príklad z Česka. "Snaha o zabezpečenie leteckej záchrannej služby štátom bola aj v ČR v roku 2017. Od tohto modelu však Česká republika upustila, a to na základe ekonomických analýz aj praxe, ktoré preukázali, že prevádzka súkromnými leteckými prevádzkovateľmi je efektívnejšia a menej nákladná," uviedol.
Na Slovensku by do konca roka 2026 mohol vzniknúť jednotný letecký útvar na plnenie úloh integrovaného záchranného systému (IZS). Fungovať by mal v gescii rezortu vnútra. Vyplýva to z memoranda o spolupráci medzi rezortmi vnútra a zdravotníctva, ktoré ich zástupcovia podpísali v utorok (17. 5.)